Elevhälsotjänsternas roll i stödet för lärande och skolgång på förskole- och grundskolestadiet förändras

19.5.2025 6.19

Elevhälsotjänsternas roll i stödet för lärande och skolgång på förskole- och grundskolestadiet ändras när den nya lagstiftningen träder i kraft 1.8.2025. Enligt den nya lagstiftningen deltar de anställda inom elevhälsotjänsterna vid behov och på begäran i bedömningen av behovet av stöd per barn och elev.

Trestegsstödet försvinner från begreppen om stöd för lärande 1.8.2025. Stödet grundar sig i fortsättningen på konkreta stödformer och stödåtgärder, inte på stödnivåer. I reformen skiljs stödet för lärande och skolgång åt:

  • Stödet för lärandet förverkligas i första hand som pedagogiskt stöd som svarar på olika utmaningar och inlärningssvårigheter.
  • Stödet för skolgången genomförs i första hand som generellt inriktad elevhälsa, som alla som arbetar i läroanstaltsgemenskapen ska genomföra.

I centrum för reformen står undervisningsarrangemang som stöder förutsättningarna för lärande och som lagstiftningen i fortsättningen förpliktar utbildningsanordnarna till. Stödformerna är gruppspecifikt stöd samt barnspecifikt stöd i förskoleundervisningen och elevspecifikt stöd i den grundläggande utbildningen.

Gruppspecifika stödformer är primära stödformer som ges systematiskt och utan förvaltningsbeslut till mindre grupper som bildats flexibelt enligt behov och situationer. Om barnet eller eleven inte kan få tillräckligt stöd genom gruppspecifika stödåtgärder har hen rätt att få barn-/elevspecifika stödåtgärder utan dröjsmål.

Enligt den nuvarande lagstiftningen ska elevhälsans kurator, psykolog, hälsovårdare eller läkare alltid ha deltagit i behandlingen av den pedagogiska bedömning som behövs inom ramen för det intensifierade stödet samt i behandlingen och utarbetandet av den pedagogiska utredning som behövs inom ramen för det särskilda stödet. Enligt den nya lagstiftningen deltar de anställda inom elevhälsotjänsterna i bedömningen av behovet av stöd per barn och elev endast vid behov och på begäran.

Utöver eller i stället för de yrkesutbildade personerna inom elevhälsotjänsterna kan lärarna vid behov be även andra experter delta i bedömningen av stödbehovet. Lärarna ansvarar för att utarbeta en plan för genomförandet av stödet utifrån bedömningen av stödbehovet. På basis av den skriftliga planen fattas ett stödbeslut, som är ett överklagbart förvaltningsbeslut.

Det är fortfarande viktigt att lärarna konsulterar yrkesutbildade personer inom elevhälsotjänsterna med låg tröskel och ber dem att alltid vid behov delta i bedömningen av behovet av barn- och elevspecifikt stöd.

Vi bearbetade elevhälsotjänsternas yrkesgruppsspecifika roller i stödet för lärande och skolgång i den regionala samarbetsgruppen för elevhälsa och på andra möten med experter inom bildningsväsendet i mars–april. Utifrån det gemensamma arbetet utarbetade vi textförslag om förskoleundervisning och grundläggande utbildning för utbildningsanordnarna som har kunnat utnyttjas vid utarbetandet av de lokala läroplanerna. Dessutom beskrev vi alternativa sätt att genomföra samarbetet med elevhälsotjänsterna gällande bedömningen av ett enskilt barns eller en enskild elevs stödbehov.

Ledningsgruppen för förebyggande och tidigt stöd tackar utbildningsanordnarna för ett utmärkt samarbete i förberedelserna inför ändringen av lagstiftningen om stöd för lärande och skolgång.

Mer information:

Kati Wilska-Seemer, sakkunnig, kati.wilska-seemer@luvn.fi

Tuija Harakka, servicelinjedirektör, tuija.harakka@luvn.fi