Perhe- ja vammaispalvelujen palvelualueen muodostaminen

8.5.2025 12.05Päivitetty:12.5.2025 8.19

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella suunnitellaan organisaation uudistamista siten, että vammaispalvelujen sekä lasten, nuorten ja perheiden palvelualueet yhdistyisivät ja muodostaisivat perhe- ja vammaispalvelujen palvelualueen 1.1.2026. 

Palvelualueiden yhdistäminen vaikuttaisi suoraan vain ylimpiin johtamistehtäviin. Samassa yhteydessä toteutettavaksi suunniteltu sosiaalihuollon ohjauksen ja neuvonnan yhdistäminen yhteen yksikköön vaikuttaisi sen sijaan laajempaan joukkoon työntekijöitä sekä asiakkaiden palveluun.  

Yhdistyvän palvelualueen sisäisiä muutostarpeita arvioidaan ja valmistellaan vasta seuraavassa vaiheessa aluehallituksen käynnistäessä toimeenpanon. 

Sosiaalihuollon asiakasohjauksen ja neuvonnan yhdistäminen 

Vuoden 2025 aikana muodostettaisiin uusi sosiaalipalveluiden ohjauksen ja neuvonnan yksikkö. Uuteen yksikköön siirtyisivät aikuisten sosiaalipalvelujen ohjaus ja neuvonta (Neuvis), lapsiperheiden ohjaus ja neuvonta, lastensuojeluilmoitusten ensivaiheen käsittely sekä lastensuojelun puhelut, mielenterveys- ja päihdepalvelujen asumispalvelujen sosiaalityön neuvontapalvelun puhelut sekä vammaispalvelujen neuvonta.  

Uuden yksikön muodostamista on suunniteltu kevään aikana sosiaalipalvelujen ohjauksen ja neuvonnan palvelujen ja henkilöstön kanssa.   

Muutos koskettaisi yhteensä 42 työntekijää ja kolmea esihenkilönä toimivaa johtavaa sosiaaliohjaajaa ja sosiaalityöntekijää, jotka siirtyisivät uuteen muodostettavaan yksikköön.  

Esityksen mukaan toiminta käynnistyisi 1.10.2025. Yksikkö sijoittuisi aluksi vammaispalvelujen palvelualueelle ja siirtyisi vuoden 2026 alussa uudelle perhe- ja vammaispalvelujen palvelualueelle.  

Sosiaalipalvelujen neuvonta yhdestä paikasta 

Sosiaalihuollon asiakasohjauksen ja neuvonnan uudistuksen tarkoituksena on, että jatkossa asiakkaan olisi sujuvampaa ja helpompaa olla yhteydessä hyvinvointialueeseen, eikä hänen tarvitse tietää ennakolta, mihin sosiaalihuollon palveluun hänen pitäisi ottaa yhteyttä.  

Erityisesti haluamme uudistuksella tukea ja auttaa heikommassa asemassa olevia asiakkaitamme, jotka käyttävät useita erilaisia sosiaalipalveluita. Tarkoituksena on madaltaa asiakkaan kynnystä ottaa yhteyttä sosiaalihuollon palveluihin. Muutos koskisi muita, kuin Seniori-infossa asioivia sosiaalipalvelujen asiakkaita.  

Puhelinnumerot vähenisivät ja aukioloaikaa olisi mahdollista laajentaa. Lisäksi uudelleen organisointi mahdollistaisi digitaalisen asioinnin Lunnan hyödyntämisen laajasti sosiaalihuollon asiakasohjauksessa. Toimintoja yhdistämällä voidaan parantaa myös ruotsinkielisen palvelun saatavuutta puhelimessa sekä chatissa. 

 

Koko Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue