Gemensamt serviceområde för tjänster för familjer och personer med funktionsnedsättning bildas
I Västra Nylands välfärdsområde planeras en organisationsreform där serviceområdet för funktionshinderservice och serviceområdet för tjänster för barn, unga och familjer slås samman och bildar ett serviceområde för tjänster för familjer och personer med funktionsnedsättning från och med den 1 januari 2026.
Sammanslagningen av serviceområdena kommer direkt att påverka endast de högsta ledningsuppgifterna. Den samtidigt planerade sammanslagningen av handledningen och rådgivningen inom socialvården till en enhet kommer däremot att påverka en större grupp anställda och klienternas service.
Behovet av interna ändringar i det nya serviceområdet bedöms och bereds först i nästa fas, när välfärdsområdesstyrelsen påbörjar implementeringen av reformen.
Sammanslagning av handledningen och rådgivningen inom socialvården
Enligt planerna bildas en ny enhet för handledning och rådgivning inom socialservicen under 2025. Till den nya enheten överförs handledningen och rådgivningen inom socialservicen för vuxna (Neuvis), handledningen och rådgivningen för barnfamiljer, första fasen i handläggningen av barnskyddsanmälningar samt barnskyddets samtal och samtalen som gäller rådgivningstjänsten som tillhandahålls av socialarbetet inom boendeservicen för mentalvårds- och missbrukartjänster, samt funktionshinderservicens rådgivning.
Bildandet av den nya enheten har planerats under våren tillsammans med personalen och tjänsterna inom socialservicens handledning och rådgivning.
Ändringen påverkar totalt 42 anställda samt tre ledande socialhandledare och socialarbetare med chefsuppdrag som överförs till den nya enheten.
Enligt förslaget inleds verksamheten den 1 oktober 2025. Enheten placeras inledningsvis inom serviceområdet för funktionshinderservice och överförs i början av 2026 till det nya serviceområdet för tjänster för familjer och personer med funktionsnedsättning.
Socialservicens rådgivning under ett tak
Syftet med reformen av socialvårdens klienthandledning och rådgivning är att det i framtiden ska vara smidigare och enklare för klienten att kontakta välfärdsområdet och att klienten inte behöver veta på förhand, vilken tjänst inom socialservicen som man bör kontakta.
Genom reformen vill vi särskilt beakta och stödja våra klienter som befinner sig i en svagare ställning och som använder flera olika tjänster inom socialservicen. Avsikten är att sänka klientens tröskel för att kontakta tjänsterna inom socialservicen. Ändringen gäller andra klienter än sådana som använder socialservicen hos Seniorinfo.
Antalet telefonnummer minskar och det blir möjligt att förlänga öppettiderna. Omorganiseringen gör det också möjligt att nyttja den digitala plattformen Lunna på ett omfattande sätt inom socialvårdens klienthandledning. Genom att slå samman funktioner kan vi även förbättra tillgången till service på svenska per telefon och i chatten.
- Beslutsfattande
- Familjecenter