Ammattilaislähtöinen kiireetön viesti tuo jatkuvuutta ja turvallisuutta asiakastyöhön

30.10.2025 7.45
Luonnossa ulkoileva mies istuu kivellä ja käyttää kännykkää.

Lunna tarjoaa erilaisia tapoja ottaa yhteyttä Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen palveluihin. Näistä tutuimpia ovat chat ja kiireetön viesti. Näiden rinnalla osassa palveluista on käytössä myös ammattilaislähtöinen viesti, joka lisää jatkuvuutta ja turvallisuutta viestintään.

Mitä ammattilaislähtöinen viesti tarkoittaa?

Toisin kuin chatissa tai kiireettömässä viestissä, tässä viestintätavassa yhteyden avaa sosiaali- tai terveydenhuollon ammattilainen, kuten sosiaalityöntekijä, terveydenhoitaja tai ohjaaja. Ammattilainen ottaa yhteyttä, kun siihen on tarvetta.

Ammattilaislähtöinen viesti voi toimia eri tavoin eri palveluissa ja eri tarpeissa. Toisissa tapauksissa viestiketju pysyy avoimena koko asiakkuuden ajan. Asiakas voi palata siihen silloin, kun se itselle sopii. Viestien kautta voidaan esimerkiksi antaa ohjeita ja pyytää liitteitä, arvioida palvelutarvetta ja seurata asiakkaan tilannetta.  Jos tarve on esimerkiksi vain lähettää asiakkaalle liite, ammattilainen voi sulkea keskustelun heti lähettämisen jälkeen.

Viestintä on tietoturvallista ja se voi korvata puhelinsoittoja ja turvasähköposteja. Palvelulupauksemme mukaan vastaamme viesteihin kolmen arkipäivän sisällä, ja samaa toivomme myös asiakkaalta. 

Ammattilaislähtöinen viestiyhteys voidaan avata asiakkaalle, joka on jo kirjautunut tai rekisteröitynyt Lunnaan. Asiakkaamme saa ammattilaisen lähettämän viestin saapumisesta ilmoituksen Lunna-sovellukseen tai sähköpostiin. Ensimmäisellä kerralla hän saa siitä myös tekstiviestin.

– Ensimmäisen kahden viikon aikana aikuisten sosiaalipalveluissa avattiin 250 keskustelua. Kokemusta kertyy koko ajan lisää. Ammattilaislähtöisten viestien tavoitteena on siirtää sähköpostissa ja muissa kanavissa tapahtuva keskustelu tietoturvalliseen Lunnaan. Tämä helpottaa sekä asiakkaan että työntekijän välistä kommunikointia, ja vapauttaa aikaa asiakastyöhön. kertoo aikuisten sosiaalipalvelujen palvelulinjajohtaja Tapio Nieminen.

Missä palveluissa viestintätapa on käytössä?

Ammattilaislähtöinen kiireetön viesti on jo käytössä monissa palveluissamme. Syyskuun lopulla se otettiin käyttöön aikuisten sosiaalipalveluissa ja vammaispalveluissa. Aiemmin se on jo hyväksi havaittu esimerkiksi avosairaanhoidossa, suun terveydenhuollossa, seniori-infossa ja neuvolassa.

Esimerkiksi perheneuvolassa ja lasten mielenterveyspalveluissa asiakkaat ovat kokeneet ammattilaiselta tulleen kiireettömän viestin hyödylliseksi ajanvarausten muistuttamisessa ja ehdottamisessa. Perhesosiaalityössä viestien avulla on voitu helposti lähettää päätöksiä ja asiakassuunnitelmia. Viestintä on osoittautunut toimivaksi myös silloin, kun puhelin ei ole sopiva kanava.

Ammattilaislähtöinen kiireetön viesti tukee hoidon jatkuvuutta, sillä asiakas on yhteydessä suoraan omaa asiaansa hoitavaan ammattilaiseen.

– Ammattilaislähtöisen kiireettömän viestin käytön laajenemista hidastaa vielä se, että kaikilla asiakkailla ei ole Lunnaa ladattuna, ja opiskeluhuollossa alaikäisen tunnistautuminen ei aina onnistu. Siirtymävaihe on siis edelleen käynnissä, kertoo projektipäällikkö Kaius Karlsson lasten, nuorten ja perheiden palveluista.

Ota Lunna käyttöösi

Ota käyttöösi digiasiointi Lunna. Lataa Lunna sovelluskaupasta tai asioi verkossa lunna.fi.
Lue lisää Lunnasta.

 

Koko Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue