Icke-brådskande meddelanden som initieras av yrkespersoner skapar kontinuitet och säkerhet i klientarbetet
Lunna erbjuder olika sätt att kontakta tjänster i Västra Nylands välfärdsområde. De bekantaste av dem är chatten och tjänsten för icke-brådskande meddelanden. Utöver dessa alternativ finns det också en tjänst för meddelanden som initieras av yrkespersoner, en kanal som ökar kontinuiteten och säkerheten i kommunikation.
Vad är meddelanden som initieras av yrkespersoner?
Till skillnad från chatten och icke-brådskande meddelanden öppnas diskussionen i denna kanal av en yrkesperson inom social- och hälsovården, exempelvis en socialarbetare, hälsovårdare eller handledare. Yrkespersonen kontaktar klienten när det behövs.
Funktionen kan fungera lite olika beroende på tjänst och servicebehov. I vissa fall förblir diskussionstråden öppen så länge personen är klient. Klienten kan återgå till diskussionstråden när det passar hen bäst. Med meddelanden kan man till exempel ge anvisningar och begära bilagor, bedöma servicebehovet och följa upp klientens situation. Om behovet till exempel är att endast skicka en bilaga kan yrkespersonen stänga diskussionstråden genast efter att ha skickat meddelandet.
Kommunikationen är datasäker och funktionen kan ersätta telefonsamtal och krypterade e-postmeddelanden. Enligt vårt servicelöfte svarar vi på meddelanden inom tre arbetsdagar, och detsamma hoppas vi att våra klienter gör.
En diskussionstråd som initieras av en yrkesperson kan öppnas för en klient som redan har loggat in eller registrerat sig i Lunna. Klienten får en avisering i Lunna-appen eller sin e-post om att hen har tagit emot ett meddelande av yrkespersonen. Första gången får klienten också ett textmeddelande.
– Under de två första veckorna öppnades 250 diskussionstrådar inom socialservicen för vuxna. Erfarenheten ökar hela tiden. Syftet med meddelanden som initieras av yrkespersoner är att flytta diskussionerna som förs per e-post eller i andra kanaler till den datasäkra plattformen Lunna.
Detta underlättar kommunikationen mellan klienten och personalen och frigör tid för klientarbete, berättar servicelinjedirektör för socialservice för vuxna Tapio Nieminen.
I vilka tjänster används kommunikationsverktyget?
Icke-brådskande meddelanden som initieras av yrkespersoner används redan i flera av våra tjänster. I slutet av september infördes tjänsten inom socialservicen för vuxna och funktionshinderservicen. Kanalen har visat sig fungera bra till exempel inom öppen sjukvård, mun- och tandvård, Seniorinfo och rådgivningstjänster.
Till exempel inom familjerådgivningen och mentalvården för barn har klienterna upplevt att ett icke-brådskande meddelande från en yrkesperson varit till hjälp för att påminna om och föreslå tidsbokningar. Inom familjesocialarbetet har meddelanden gjort det enkelt att skicka beslut och klientplaner. Kommunikation har också visat sig fungera väl när telefonen inte är en lämplig kanal.
Icke-brådskande meddelanden som initieras av yrkespersoner stöder kontinuiteten i vården, eftersom klienten direkt är i kontakt med den yrkesperson som sköter ärendet.
– Användningen av icke-brådskande meddelanden som initieras av yrkespersoner breder fortfarande ut sig långsamt, eftersom inte alla klienter har laddat ner Lunna, och inom studerandevården lyckas identifieringen av minderåriga inte alltid. Övergångsfasen är alltså fortfarande på gång, berättar projektchef Kaius Karlsson från tjänster för barn, unga och familjer.
Börja använda digitala tjänsterna i Lunna
Kontakta oss enkelt när du behöver stöd. Ladda ner appen eller uträtta ärenden på webben, lunna.fi.
- Lunna
- Familjecenter
