Lunna – plattformen för digitala tjänster
Lunna är ett enkelt sätt att kontakta våra tjänster.
Lunna är vårt välfärdsområdes digitala servicekanal. Via Lunna kan du smidigt kontakta till exempel hälsostationen, rådgivningen, tandvården och Seniorinfo samt den allmänna kundrådgivningen.
Du har två funktioner till ditt förfogande; chatten och icke-brådskande meddelanden. Vi svarar på chattmeddelanden vardagar kl. 8–16. Chatten lämpar sig för brådskande ärenden, som att kontrollera ett nytt symtom. Icke-brådskande meddelanden kan du skicka dygnet runt, när det passar dig bäst. Vi svarar på meddelandet inom tre vardagar.
Du kan använda Lunna antingen via appen eller webbläsaren. Användningen kräver stark autentisering, till exempel med mobilcertifikat eller bankkoder. I Lunna kan du uträtta ärenden på finska, svenska eller engelska. Dessutom kan du vara anonym i följande tjänster: rådgivning inom socialtjänster, seniorinfo och kundtjänst.
Vad är Lunna och hur används den?
Här hittar du information om tjänster i Lunna samt instruktioner för hur du använder Lunna.
Chattservice
Vi betjänar vardagar kl. 8–16-
- Hälsostationens digitala klinik
- Tandvård
- Rådgivning
- Seniorinfo
- Rådgivningen inom socialservice
- Kundtjänst
Icke-brådskande meddelanden dygnet runt
Vi svarar på icke-brådskande meddelanden inom tre vardagar.
- Hälsostationens digitala klinik
- Tandvård
- Rådgivning
- Funktionshinderservicen
- Rehabilitering och fysioterapi
- Senior Info
- Rådgivningen inom socialservice
- Skol- och studerandehälsovård inklusive elevhälsans kuratorer
- Mentalvårds- och missbrukartjänster
- Familjerättsliga tjänster
- Kundtjänst
Videomottagningar
I Lunna ordnas videomottagningar som kan vara individuella samtal, gruppträffar eller andra distansmöten. När en videomottagning bokas får du information om tidpunkten och deltagaranvisningar från en sakkunnig.
Digitala stigar
Digitala stigar stöder klienternas välbefinnande. Lunnas digitala stigar erbjuder utbildningar inom olika teman, till exempel kost, motion och sömn. Stigarna innehåller uppgifter, anvisningar och videoklipp och de pågår i 12–16 veckor.
Undvik rusning – kontakta oss smidigare på eftermiddagen eller senare i veckan
Måndagsmorgnar är vanligtvis rusningstid i våra tjänster. Vid icke-brådskande ärenden rekommenderar vi att du kontaktar oss på eftermiddagen eller senare i veckan, så att vi kan betjäna dig så smidigt som möjligt.
Du kan använda Lunna antingen via mobilapplikationen eller via en webbläsare. Användning av Lunna kräver stark autentisering med nätbankskoder eller mobilcertifikat. Kundrådgivningens chatt kan du också använda utan autentisering via webbläsaren.
Användning av mobilapplikationen
-
Ladda ner mobilapplikationen till din telefon från Google Play eller App Store
Ladda ner appen för Android-enhet(extern länk)
Ladda ner appen för iOS-enhet(extern länk) - Identifiera i applikationen med dina bankkoder eller mobilcertifikat. Stark identifiering är giltig i högst tre månader.
- Vid första inloggningen måste du ange ditt telefonnummer och acceptera applikationens användarvillkor. Du kan granska användningsvillkoren genom att klicka på knappen Användningsvillkor.
- I följande steg kommer du att bli tillfrågad om tillåtelse att skicka aviseringar (SMS, e-postmeddelanden, skrivbordsaviseringar).
- Om din starka autentisering i mobilapplikationen fortfarande är giltig, kan du i fortsättningen logga in med:
- PIN-kod
- fingeravtrycksigenkänning
- ansiktsigenkänning
Användning av applikationen i en webbläsare
- Skriv in lunna.fi i webbläsarens adressfält
- Identifiera i applikationen med dina bankkoder eller mobilcertifikat.När du använder webbläsaren måste du autentisera dig starkt varje gång, och du kan inte använda PIN-kod eller biometrisk identifiering.
- Vid första inloggningen måste du ange ditt telefonnummer och acceptera applikationens användarvillkor. Du kan granska användningsvillkoren genom att klicka på knappen Användningsvillkor.
- I följande steg kommer du att bli tillfrågad om tillåtelse att skicka aviseringar (SMS, e-postmeddelanden, skrivbordsaviseringar).
Du kan ändra Lunnas anmälningsinställningar enligt följande:
- I applikationen: Gå till användarkontots avsnitt "Samtycken".
- I webbläsarversionen: Gå till profilens avsnitt "Samtycken".
För att använda Lunna-appen på en mobil enhet eller uppdatera till den senaste versionen måste din enhet ha ett tillräckligt nytt operativsystem:
Android-enheter: Android-version 11 eller senare
iPhone och iPad: iOS-version 17 eller senare
Nyare operativsystem säkerställer appens säkerhet och integritet. Äldre versioner får inte längre säkerhetsuppdateringar.
Om din enhet inte uppfyller ovan nämnda versionskrav kan du använda Lunna via webbläsaren på adressen: www.lunna.fi(extern länk)
Alla invånare i Västra Nylands välfärdsområde kan använda Lunna. Vi betjänar även fritidsboende och turister.Du kan även använda Lunna för att sköta ärenden för en närstående som bor i Västra Nyland, även om du själv bor någon annanstans.
Du kan använda webbtjänsten både med och utan autentisering. Att använda webbtjänsten utan autentisering innebär att du inte behöver använda stark autentisering, som webbankskoder eller mobilcertifikat. Utan autentisering kan du endast få allmän vägledning eller rådgivning. Vid första användningstillfället måste du godkänna tjänstens dataskyddsbeskrivning och användarvillkor.
I Lunna kan du kan sköta en annan persons ärenden som vårdnadshavare för ett barn under 18 år eller med Suomi.fi-fullmakt. Du måste har fullmakter att uträtta ärenden både inom socialvården och inom hälso- och sjukvården för att sköta en annans ärenden i Lunna.
Du måste lägga till en person du har rätt att uträtta ärenden för via din profil i Lunna. När du sedan börjar använda en viss tjänst i Lunna kan du välja vems ärende du sköter från en lista med personer du lagt till din profil. Därefter kan du sköta ärendet för den personen i din valda tjänst.
Fortsätt på denna sida till instruktionerna eller titta på instruktionsvideon för att sköta ärenden för en annan person i Lunna(extern länk).
Vissa omständigheter kan begränsa dina rättigheter att sköta ärenden för någon. Läs mer i instruktionerna om att uträtta ärenden åt ten annan person inom social- och hälsovårdstjänsterna.
Lägg till en person du uträttar ärenden via din profil, när du har rättighet eller fullmakt
Du måste lägga till de personer du sköter ärenden för via din profil i Lunna för att kunna uträtta deras ärenden. Detta gäller även minderåriga du är vårdnadshavare för. Detta gäller även minderåriga du är vårdnadshavare för, men inte icke namngivna barn. Deras ärenden utförs med din egen profil.
I mobilappen:
- Öppna mobilappen och identifiera dig med önskad identifieringsmetod
- Välj "Mina uppgifter" från navigeringen
- Välj "Person jag sköter ärenden för"
- Välj "Lägg till en person du uträttar ärenden för"
- Välj "Gå till Suomi.fi-tjänsten ", då du flyttas till Suomi.fi-tjänsten. Välj de personer du vill lägga till i din profil.
- Bekräfta ditt val genom att välja "Välj och gå till e-tjänsten", då du styrs tillbaka till Lunna.
- Personen du valt har lagts till i listan över personer för vilka du kan uträtta ärenden och du kan nu uträtta ärenden för honom eller henne i Lunna.
I webbläsarversionen:
- Gå till www.lunna.fi(extern länk) och identifiera dig i Lunna med önskad identifieringsmetod
- Välj "Profil" från navigeringen under mina uppgifter
- Navigera till "Personer du uträttar ärenden för"
- Välj "Lägg till en person du uträttar ärenden för"
- Välj "Gå till Suomi.fi-tjänsten" för att välja personer att lägga till i din profil.
- Bekräfta ditt val genom att välja "Välj och gå till e-tjänsten ", då du styrs tillbaka till Lunna.
- Personen du valt har lagts till i listan över personer för vilka du kan uträtta ärenden och du kan nu uträtta ärenden för honom eller henne i Lunna.
Om du inte ser en person i Suomi.fi-tjänsten, saknar du rättighet eller fullmakt att uträtta ärenden för dem. Du kan ge och be om fullmakter i Suomi.fi-tjänsten.
Att be om eller ge Suomi.fi-fullmakter
Myndiga personer som kan identifiera sig i Suomi.fi-tjänsten kan ge och begära Suomi.fi-fullmakter på www.suomi.fi/fullmakter(extern länk). Du behöver få fullmakt att uträtta ärenden både inom socialvården och inom hälso- och sjukvården för att sköta en annans ärenden i Lunna.
Om personen vars fullmakt du behöver inte kan identifiera sig i Suomi.fi tjänsten kan du ansöka om fullmakt på andra sätt. Se detaljerade instruktioner på Suomi.fi-webbplatsen: "Så här ger du fullmakter om du inte kan vända elektroniska tjänster(extern länk)”.
Uträtta ärenden för en person som har en egen profil i Lunna
Personer du har rätt att uträtta ärenden för kan ha en egen aktiv profil i Lunna om de kan starkt identifiera sig, till exempel ett 15-årigt barn med egna bankkoder. Så länge som din rättighet eller Suomi.fi-fullmakt är giltig kan du ändå sköta personens ärenden i Lunna.
I Lunna syns samtal och ärenden endast för den person som har startat dem. Du kan inte granska eller ändra uppgifter eller inställningar i en annan persons profil. Hen måste göra eventuella ändringar själv.
Uträtta ärenden för ett icke namngivet barn
Du kan uträtta ärenden för ett icke namngivet barn i Lunna med din egen profil. När du börjar en ny diskussion, välj din profil och informera oss att du uträttar ärenden för ett icke namngivet barn.
Du kan inte lägga till ett icke namngivet barn i din profil. Du kan lägga till ditt barn i din profil när namnet har registrerats i befolkningsdatasystemet. Kom ihåg att välja den rätta profilen innan du börjar diskussionen.
Användarvillkor och tillämpning av dem
Västra Nylands välfärdsområdes plattform för digitala tjänster inom social- och hälsovården heter Lunna ("Tjänsten").
Användningen av Västra Nylands välfärdsområdes digitala tjänster förutsätter att användaren godkänner och förbinder sig att följa dessa användarvillkor och i samband med ibruktagandet ger sitt samtycke till digitala tjänster. I användarvillkoren beskrivs användningen av Tjänsten, behandlingen av uppgifter som uppkommer i samband med användningen samt Serviceproducentens och Tjänstens användares ansvar. I samband med registreringen i Tjänsten ska användaren noggrant bekanta sig med användarvillkoren och godkänna dem i sin helhet. Användaren ska också bekanta sig med beskrivningen av behandlingen av personuppgifter i dataskyddsbeskrivningen.
Genom att godkänna dessa användarvillkor och registrera sig i Tjänsten försäkrar användaren att hen förstår vad hen läser och förbinder sig att följa Tjänstens användarvillkor.
Endast en registrerad användare av Tjänsten har rätt att använda sitt användarkonto i Tjänsten. Tjänsten får också användas av en person som enligt dessa användarvillkor har rätt att registrera sig och använda Tjänsten för användarens räkning.
Användaren eller den som använder Tjänsten för dennes räkning ansvarar alltid ensam för att Tjänsten används i enlighet med dessa användarvillkor. Användaren ska omedelbart meddela Västra Nylands välfärdsområde om hen misstänker att Tjänsten används för hens räkning i strid med hens fullmakt eller i strid med dessa användarvillkor.
Användaren får i enlighet med Tjänstens användarvillkor inga andra rättigheter än rätten att använda Tjänsten.
När användaren godkänner Tjänstens användarvillkor och använder Tjänsten bekräftar hen att hen förstår följande principer:
- Jag förstår att jag ska ringa nödnumret 112 om mitt ärende kräver omedelbar hjälp.
- Jag förstår att jag själv ansvarar för att de uppgifter jag lämnat i Tjänsten är korrekta.
- Jag förstår att uppgifter som jag förmedlar via Lunna-applikationen kan bli en del av mina patientuppgifter inom hälso- och sjukvården och/eller mina klientuppgifter inom socialvården, varvid bestämmelserna och föreskrifterna om klient- och patientuppgifter tillämpas på dem.
- Jag förstår att uppgifter som jag förmedlar via Lunna-applikationen inte till alla delar sparas som patientuppgifter i patientdatasystemet utan sparas på den serviceplattform som leverantören tillhandahåller. Dessa uppgifter kan vara bl.a. innehållet i diskussioner och svar på enkäter. Centrala uppgifter som påverkar vård- och servicebesluten dokumenteras som klient- och patientuppgifter i klient- och patientdatasystemet.
- Jag förstår att Västra Nylands välfärdsområde kan skicka mig digitala meddelanden, delgivningar och beslut som jag har rätt att få del av via Tjänsten. Västra Nylands välfärdsområde begär om ett separat samtycke för elektronisk delgivning av beslut.
- Jag förstår att jag kan nekas rätten att använda Tjänsten om jag med avsikt missbrukar den. Missbruk är till exempel hotfullt och osakligt beteende, upprepade onödiga kontakter samt sändande av kränkande eller olagligt material.
- Jag förstår att Lunna-applikationen ibland kan vara ur bruk till exempel på grund av serviceavbrott, tekniska fel eller motsvarande orsaker.
- Jag förstår att uppgifter som uppkommer vid uträttandet av ärenden utan identifiering inte sparas i Tjänsten och att det inte görs anteckningar i patient- eller klientdatasystemen i anslutning till dem.
- Jag förstår att jag har fungerande förbindelser samt tillräcklig teknisk beredskap och tillräckliga program för att använda Tjänsten.
- Jag förstår att jag också ansvarar för säkerheten och funktionen hos de enheter och program som jag använder.
- Jag förstår att jag är skyldig att sörja för sekretessen av mina identifikationsuppgifter och att jag ansvarar för all användning av Tjänsten som skett med mina identifikationsuppgifter och eventuella avgifter, skyldigheter och påföljder som användningen medför.
Västra Nylands välfärdsområde ansvarar inte på något sätt för direkta eller indirekta skador eller kostnader som Tjänsten eller dess funktionsstörningar orsakar användaren eller tredje part.
Samtycke till användning av digitala tjänster inom social- och hälsovården
Genom att godkänna användarvillkoren ger Tjänstens användare sitt samtycke till uträttande av ärenden digitalt med en yrkesutbildad person inom social- och hälsovården och till digitala meddelanden, delgivningar och beslut som Västra Nylands välfärdsområde skickar och som användaren har rätt att få del av. Tjänstens användare förstår att det är frivilligt att använda Tjänsten och att användaren när som helst kan återkalla sitt samtycke. Samtycket kan återkallas genom att radera kontot i Lunna-applikationen.
Användaren är med stöd av samtycket till e-tjänster skyldig att använda Tjänsten enligt dessa användarvillkor, EU:s allmänna dataskyddsförordning, den nationella lagstiftningen, myndighetsdefinitioner och god sed. Användaren ansvarar till fullo för all användning av Tjänsten som strider mot samtycket till e-tjänster, användarvillkoren för Tjänsten, lagen, myndighetsföreskrifterna eller god sed.
Tjänstens administratörer
Tjänsten tillhandahålls av Västra Nylands välfärdsområde, www.luvn.fi. BeeHealthy Oy, https://www.mehilainen.fi/beehealthy(extern länk), ansvarar för det tekniska genomförandet av applikationen.
Västra Nylands välfärdsområde ansvarar för underhållet av tjänstens innehåll och de e-tjänster inom social- och hälsovården som tillhandahålls via den (telefonväxeln tfn 029 151 2000, e-post info@luvn.fi ).
Information om applikationen
Tjänsten är inte avsedd för ärenden som gäller nödsituationer som hotar liv och hälsa. Om användarens ärende kräver omedelbar hjälp ska användaren ringa nödnumret 112.
I Tjänsten kan du snabbt och säkert kontakta en yrkesutbildad person inom social- och hälsovården. Tjänsten gör det möjligt att uträtta ärenden i chatten, delta i videomottagningar, kommunicera icke-brådskande och i realtid samt svara på blanketter och enkäter. Det kan dock inte garanteras att meddelanden som skickats via tjänsten i alla situationer läses omedelbart. Tjänsten kan endast användas i enlighet med dess användningsändamål.
Du kan använda Tjänsten med webbapplikationen på adressen lunna.suomisote.fi(extern länk) eller ladda ner mobilappen från appbutiken till IOS- eller Android-smarttelefoner. Första gången du använder tjänsten ska du registrera dig som användare av tjänsten. Du identifierar dig i tjänsten i Suomi.fi-tjänsten och för identifieringen behöver du nätbankskoder, mobilcertifikat eller certifikatkort. Vissa tjänster i Lunna är tillgängliga som oidentifierade användare utan registrering. Användaren kan också identifiera sig efter att ha börjat uträtta ärenden utan identifiering.
Du kan också uträtta ärenden i Tjänsten för en annan persons räkning om en fullmakt har gjorts via Suomi.fi -fullmaktstjänsten. Rätten att uträtta ärenden för någon annans räkning kontrolleras alltid via Suomi.fi-fullmakter när du loggar in i tjänsten.
En del av de uppgifter som används i Tjänsten samlas in via Suomi.fi-tjänsten. Dessa är bland annat för- och efternamn, personbeteckning och adressuppgifter. Användaren uppdaterar själv sitt telefonnummer och sin e-postadress i Tjänsten.
Registreringen i Tjänsten och användningen av Tjänsten är avgiftsfria för användaren. Användaren kan dock i Tjänsten erbjudas tjänster vars användning förutsätter klientavgifter i enlighet med de gällande klientavgifterna i Västra Nylands välfärdsområde. Användaren informeras tydligt om att tjänsten (till exempel läkarmottagningen) är avgiftsbelagd innan tjänsten i fråga bokas eller användaren hänvisas till den, och användaren har alltid möjlighet att vägra ta emot den avgiftsbelagda tjänsten. Du hittar mer information om klientavgifterna i Västra Nylands välfärdsområde och deras belopp på Västra Nylands välfärdsområdes webbplats, Social- och hälsovårdens klientavgifter | Västra Nylands välfärdsområde.
Man har strävat efter att före publiceringen noggrant säkerställa att de uppgifter som presenteras i tjänsten är korrekta, exakta, tillförlitliga och användbara, och korrektheten och funktionen av uppgifterna i Tjänsten kontrolleras regelbundet.
Tjänstens funktioner och tjänster utvecklas kontinuerligt. Västra Nylands välfärdsområde har rätt att utan förhandsanmälan ändra Tjänstens anvisningar, tjänsteutbud, servicetider, Tjänstens layout eller andra Tjänstens egenskaper. Västra Nylands välfärdsområde strävar efter att meddela om väsentliga ändringar i samband med Tjänsten.
Västra Nylands välfärdsområde garanterar inte att Tjänsten fungerar oavbrutet och felfritt. Västra Nylands välfärdsområde har rätt att avbryta Tjänstens funktion på grund av ändring, förnyelse, service- och installationsarbeten eller liknande orsaker i anslutning till Tjänsten eller om lagstiftningen eller någon annan myndighetsföreskrift förutsätter det. Man strävar efter att meddela användarna om driftavbrott i så god tid som möjligt med ett allmänt meddelande på Tjänstens ingångssida.
Avslutande av tjänstens användning och radering av konto
Det är frivilligt att använda Tjänsten och användaren kan sluta använda Tjänsten när som helst. Om användaren vill kan hen radera sitt konto som skapats för att uträtta ärenden antingen på webbplatsen lunna.suomisote.fi eller i mobilapplikationen, eller med en skriftlig anmälan till Västra Nylands välfärdsområde, kirjaamo@luvn.fi. Mer information om hur du raderar ett konto finns i Tjänstens bruksanvisning.
Informationssäkerhet
Tjänstens användare är medveten om att datanätet och nättjänsterna inte är helt datasäkra. Användaren ansvarar för att datasäkerheten hos de enheter och program som används i Tjänsten sköts på behörigt sätt. Västra Nylands välfärdsområde och BeeHealthy Oy ordnar Tjänstens informationssäkerhet på ett allmänt godtagbart och effektivt sätt samt strävar efter att genom ändamålsenliga lösningar förhindra obehörigas tillgång till sina informationssystem. Uppgifter som grundar sig på identifikationsuppgifter och som skickats via tjänsten förmedlas alltid med hjälp av möjligast starkt krypterad informationsförmedling.
Användning av kakor
I Tjänsten används obligatoriska kakor med hjälp av vilka de som utvecklar Tjänsten får värdefull information som stöd för utvecklingen. De obligatoriska kakorna säkerställer att Tjänsten fungerar korrekt.
Upphovsrätt
Tjänstens innehåll och layout är skyddade med upphovsrätt. Alla upphovsrätter och andra immateriella rättigheter i anslutning till Tjänsten tillhör Västra Nylands välfärdsområde, BeeHealthy Oy, samarbetspartner och/eller andra tredje parter.
Det är förbjudet att utan separat skriftligt tillstånd av rättsinnehavaren kopiera, skriva ut, sprida, ändra och på annat sätt kommersiellt utnyttja Tjänsten eller material i Tjänsten. Tjänstens användare får dock skriva ut och spara material i Tjänsten för eget privat bruk.
Behandling av personuppgifter
Registeransvarig för tjänsten är Västra Nylands välfärdsområde.
Vid behandlingen av användarnas personuppgifter följer Västra Nylands välfärdsområde gällande dataskyddslagstiftning, såsom EU:s allmänna dataskyddsförordning (GDPR 2016/678) och dataskyddslagen (1050/2018) samt god informationshanteringssed.
Tillgodoseendet av den registrerades rättigheter och behandlingen av personuppgifter i Tjänsten beskrivs i Västra Nylands välfärdsområdes dataskyddsbeskrivning för digitala tjänster.
I fråga om de uppgifter som sparas i patientregistret beskrivs tillgodoseendet av den registrerades rättigheter och behandlingen av personuppgifter i Västra Nylands välfärdsområdes dataskyddsbeskrivning för patientregistret.
Vilka uppgifter förvaras efter att kontot har raderats?
Efter att kontot har raderats förvaras uppgifter från Tjänstens digichat och de patientuppgifter som registrerats i patientdatasystemet i samband med uträttandet av ärenden i enlighet med bilagan om förvaringstid i lagen om kunduppgifter (703/2023).
Data och förvaringstid
- Personuppgifter (vid skapande av konto): lagras inte.
- Uppgifter om Digichat-ärenden: förvaras i tre (3) år från datumet.
- Aviseringar: förvaras inte.
Avgörande av meningsskiljaktigheter
På användarvillkoren för tjänsten och meningsskiljaktigheter i anslutning till dem tillämpas finsk lag. Meningsskiljaktigheter om tjänsten eller dess användarvillkor ska i första hand lösas genom förhandlingar mellan Västra Nylands välfärdsområde och användaren. Eventuella tvister behandlas i Västra Nylands tingsrätt.
Ändringar
Västra Nylands välfärdsområde har ensidig rätt att vid behov ändra användarvillkoren genom att meddela användaren om detta via Tjänsten. Ändringen av användarvillkoren träder i kraft från och med den tidpunkt som Västra Nylands välfärdsområde meddelat. Användaren ska godkänna de uppdaterade användarvillkoren för att fortsätta använda Tjänsten. Om användaren inte godkänner de uppdaterade användarvillkoren kan användaren inte fortsätta att använda Tjänsten.
Giltighet
Tjänstens användarvillkor gäller tills vidare.
- Logga in i appen med det konto du vill ta bort.
- Välj "Mina uppgifter"-sidan i appens undermeny eller "Profil" i webbläsaren.
- Rulla sidan neråt välj "Radera konto".
- Bekräfta borttagningen av kontot genom att skriva ditt fullständiga namn i det avsedda fältet.
- Klicka på "Radera konto/Fortsätt".
- Du är nu utloggad, och ditt konto samt dina uppgifter kommer att tas bort inom 48 timmar. Du kan registrera dig igen när ditt konto har tagits bort, senast inom 48 timmar.
Uppgifter som behandlats i Lunna sparas inte efter att kontot har tagits bort. Ärendeuppgifter lagras i patientdatasystemet.
Vanliga frågor om Lunna
Här hittar du vanliga frågor om användningen av Lunna. Om du inte hittar svaret på din fråga, vänligen kontakta vår kundtjänst.
När du registrerar dig måste du ange ditt telefonnummer och du får ett sexsiffrigt bekräftelsemeddelande via SMS. Ange telefonnumret utan den första nollan. Om du inte får bekräftelsemeddelandet, kontrollera skräppostmappen för meddelanden.
Om registreringen fortfarande inte lyckas, se till att din internet- och VPN-anslutning inte orsakar problem. Försök om möjligt med ett annat nätverk eller en annan enhet.
Chattjänsten och tjänsten för icke-brådskande meddelanden är huvudsakligen avgiftsfria i Lunna. Om kunden hänvisas från en chattdiskussion med en sjukskötare på den digitala kliniken till en diskussion med en läkare kan hälsocentralsavgiften tas ut för mottagningen på samma sätt som för vårdsamtal. Kunden får veta detta innan kontakten med läkaren upprättas. Dessutom är en del av de övriga mottagningarna på distans avgiftsbelagda.
Mer information: Klientavgifter
Du kan logga in i applikationen med fingeravtrycks- och ansiktsigenkänning om du har aktiverat dessa funktioner i din smartenhets inställningar.
Inloggningsalternativ finns i inställningarna under Lösenord och säkerhet, Säkerhet, Biometri eller Face ID och lösenord beroende på vilken enhet du använder. När du har aktiverat den önskade inloggningsmetoden enligt enhetens anvisningar kan du fortsätta logga in i Lunna med fingeravtrycks- eller ansiktsigenkänning.
För närvarande är det inte möjligt att se recept som har ordinerats till dig i Lunna. Kontroll och förnyelse av giltiga recept görs i MittKanta(extern länk). I Lunna kan du kontakta hälsocentralens digiklinik om du behöver ett recept som du inte kan förnya via MittKanta.
Uträtta ärenden för en vuxen:
Se till att du har fullmakter att uträtta ärenden både inom socialvården och inom hälso- och sjukvården.
Uträtta ärenden för ett barn:
Ett barn som inte har ett namn i befolkningsdatasystemet kan inte läggas till i Lunna. Lägg till ditt barn när hen har ett namn. Du kan uträtta ärenden för ditt barn genom din egna profil. Berätta för sakkunniga att du uträttar ärendet för ditt barn som inte än har ett namn.
Du kan inte uträtta ärenden åt ett minderårigt om:
- Barnet är omhändertaget
- Det i fördelningen av barnets vårdnad finns en bestämmelse eller ett avtal som förhindrar det
- Du eller barnet har en spärrmarkering
Alla barnets uppgifter visas inte om barnet bedöms vara moget att besluta om sina egna uppgifter och informationen inte lämnas ut till föräldrarna.
Om det inte finns något hinder för att agera för någon annan, men du ändå inte kan lägga till din närstående, prova följande:
- Uppdatera appen till den senaste versionen.
- Starta om enheten.
- Logga ut ur appen och identifiera dig på nytt.
- Avinstallera appen och installera den igen.
Applikationen erbjuder tjänster och verksamhetsställen baserat på den kommun där den inloggade kunden bor. Att sköta ärenden åt någon annan ändrar inte tjänstemenyn, så som icke-ortsbo ser du inte alla Lunna-tjänster.
Du kan dock kontakta olika tjänster, som Seniorinfo eller Digikliniken.
Du kan byta till önskat språk i applikationen eller webbläsarversionen. Språkvalet finns i sektionen Mina uppgifter i applikationen och i det övre vänstra hörnet på webbsidan. Lunna kan användas på finska, svenska eller engelska.
Om du inte får meddelanden från Lunna, kontrollera följande saker:
- Notisinställningar i appen:
- Gå till "Mina uppgifter" och välj "Samtycken".
- Notisinställningar i webbläsarversionen:
- Gå till menyn "Mina uppgifter" och välj avsnittet "Profil", där hittar du "Samtycken".
- Telefonens notisinställningar:
- Se till att du inte har blockerat notifikationer från Lunna-appen.
Med införandet av Lunna har vi slutat använda följande digitala tjänster:
- E-tjänsten Digivälfärd. Ersättande funktioner i Lunna: Rådgivningens chatt och icke-brådskande meddelanden samt icke-brådskande meddelanden inom studie- och skolhälsovården.
- Omaolo. Ersättande funktion i Lunna: Digital klinik för vuxna eller barn samt icke-brådskande meddelanden för olika tjänster.
- Maisa-portalen. Läs mer på luvn.fi/maisa. Ersättande funktioner i Lunna: Digitala kliniker för vuxna och barn, icke-brådskande meddelande till hälsocentralen, tandvårdens chatt och icke-brådskande meddelanden. Observera att användningen av Maisa fortsätter normalt inom HUS-tjänster, dvs. inom specialsjukvården.
- I applikationen finns enkäten under ”Mina uppgifter” under rubriken ”Händelser”.
- I webbläsaren finns enkäten i menyn till vänster under rubriken ”Mina uppgifter”.
Om du behöver hjälp med att använda Lunna kan du kontakta kundtjänsten.
Kundtjänsten betjänar på numret 029 151 2000 och på adressen info@luvn.fi.
Textmeddelandetjänst för hörselskadade på numret 045 739 59250.
Läs mer om digitalt stöd.
Användarinstruktionsvideor
Bekanta dig med Lunna med hjälp av bruksanvisningsvideorna nedan.
Nedladdningsbara bilagor
- Ladda ner: Så här tar du Lunna i bruk.Så här tar du Lunna i bruk
- Ladda ner: Hur man startar en diskussion i Lunna.Hur man startar en diskussion i Lunna
- Ladda ner: Hur använder jag Lunna utan stark autentisering.Hur använder jag Lunna utan stark autentisering
- Ladda ner: Så här lägger du till bilagor i diskussioner i Lunna.Så här lägger du till bilagor i diskussioner i Lunna
- Ladda ner: Videomottagning i Lunna.Videomottagning i Lunna
- Ladda ner: Enkäter och formulär i Lunna.Enkäter och formulär i Lunna
- Ladda ner: Hur uträttar jag ärenden åt en annan person i Lunna.Hur uträttar jag ärenden åt en annan person i Lunna
Klientregister och tillgänglighetsförklaring
Bekanta dig med Lunnas klientregister och tillgänglighetsförklaring via länkarna nedan.