Lunna – plattformen för digitala tjänster

Lunna är ett enkelt sätt att kontakta våra tjänster.

Lunna är vårt välfärdsområdes digitala servicekanal. Via Lunna kan du smidigt kontakta till exempel hälsostationen, rådgivningen, tandvården och Seniorinfo samt den allmänna kundrådgivningen.

Gå till Lunna(extern länk)

Du har två funktioner till ditt förfogande; chatten och icke-brådskande meddelanden. Vi svarar på chattmeddelanden vardagar kl. 8–16. Chatten lämpar sig för brådskande ärenden, som att kontrollera ett nytt symtom. Icke-brådskande meddelanden kan du skicka dygnet runt, när det passar dig bäst. Vi svarar på meddelandet inom tre vardagar.

Du kan använda Lunna antingen via appen eller webbläsaren. Användningen kräver stark autentisering, till exempel med mobilcertifikat eller bankkoder. I Lunna kan du uträtta ärenden på finska, svenska eller engelska. Dessutom kan du vara anonym i följande tjänster: rådgivning inom socialtjänster, seniorinfo och kundtjänst.

Vad är Lunna och hur används den?

Här hittar du information om tjänster i Lunna samt instruktioner för hur du använder Lunna.

Vanliga frågor om Lunna

Här hittar du vanliga frågor om användningen av Lunna. Om du inte hittar svaret på din fråga, vänligen kontakta vår kundtjänst.

Användarinstruktionsvideor

Bekanta dig med Lunna med hjälp av bruksanvisningsvideorna nedan.

Vad är Lunna och hur används den?
Hur uträttar jag ärenden åt en annan person?
I videon presenteras Lunna – välfärdsområdets platrformen för digitala tjänster. Du får se hur Lunna tas i bruk som app eller via webbläsare, hur du loggar ut från tjänsten och var du kan få hjälp med att använda Lunna.

Klientregister och tillgänglighetsförklaring

Bekanta dig med Lunnas klientregister och tillgänglighetsförklaring via länkarna nedan.

Den digitala servicen utvecklas delvis med RRP-finansiering.