Helppokäyttöinen tekoälytulkkaus tukee yhdenvertaisuutta ja säästää aikaa ja kustannuksia

Hyvinvointialueemme on ensimmäisenä Suomessa ottanut laajamittaisesti käyttöön reaaliaikaisen tekoälytulkkauksen sosiaali- ja terveyspalveluissa. Tekoälytulkkaus on ollut käytössä jo yli 1300 asiakastilanteessa, ja käyttö laajenee jatkuvasti uusiin yksiköihin. Tekoälytulkkaus on finalistina Vuoden tekoälyteko -kilpailussa.
Mitä tekoälytulkkaus on?
Tekoälytulkkaus tarkoittaa palvelua, jossa tulkkina toimii ihmisen sijaan tekoälysovellus. Tekoälytulkkaus toimii mobiilisovelluksella tai selaimessa. Ammattilainen ja asiakas puhuvat omilla kielillään. Sovellus kuuntelee puhetta ja kääntää sen valitulle kielelle, jonka jälkeen se toistaa käännöksen.
Palvelu mahdollistaa asioinnin ilman odottelua – tulkkaus on heti käytettävissä. Tekoälytulkkaus tukee useita kieliä, kuten venäjä, arabia, ukraina, somali, persia ja albania. Palvelu on tällä hetkellä käytössä neuvoloissa, kotoutumista tukevissa sosiaalipalveluissa sekä lasten ja nuorten kohdennetuissa palveluissa, ja käyttö laajentuu jatkuvasti eri palveluihimme. Tavoitteena on, että tekoälytulkkaus vakiintuisi yhdeksi tulkkausvaihtoehdoksi kaikille hyvinvointialueen työntekijöille.
Tulkkausovellus on suunniteltu erityisesti sosiaali- ja terveyspalveluihin, ja se huomioi tietosuojan ja eettiset periaatteet. Palvelu on kotimaisen teknologia- ja tulkkaustoimittajan kehittämä ja LUVN toimii palvelun kehittämisessä aktiivisesti yhteistyössä.
Hyvinvointialueemme väestöstä noin viidesosa puhuu muuta kuin suomea tai ruotsia ja osuus kasvaa. Sovelluksen kokeilu on tuonut jo merkittäviä säästöjä tulkkauskustannuksiin.
Kokemukset pääosin myönteisiä
Käyttäjäarvioiden mukaan tekoälytulkkaussovellus on helppokäyttöinen ja erityisen hyödyllinen tilanteissa, joissa asiakas osaa hieman suomea – tekoälytulkkaus tukee myös asiakkaan kielitaidon kehittymistä.
Tekoälytulkkauksen tärkeimmät hyödyt
- Asiakkaalle mahdollisuus hoitaa yksityisiä ja arkaluonteisia asioita ilman ulkopuolista ihmistulkkia.
- Nopea ja helppo asiointi ilman odottelua – palvelu käytettävissä heti.
- Yhdenvertaiset palvelut eri kielillä, myös harvinaisemmilla.
- Joustava ja sujuva työskentely, parempi vuorovaikutus sekä tuki asiakkaan kielitaidon kehittymiselle.
- Neutraali ja moderni ratkaisu, joka tuo ammattilaisille mahdollisuuksia oman työn kehittämiseen.
– Olemme nähneet käytännössä, miten tekoälytulkkaus mahdollistaa asioinnin omalla kielellä ilman viivettä ja ulkopuolista ihmistulkkia. Tämä lisää asiakkaan yksityisyyttä ja madaltaa kynnystä hakea palveluja. Teknologian neutraalius on meille tärkeää. Sovellus ei tee tulkintoja asiakkaan puolesta, vaan toimii viestin välittäjänä. Olemme erityisen iloisia siitä, että ratkaisu on tuonut jo nyt merkittäviä säästöjä. Kehitämme palvelua jatkuvasti yhteistyössä käyttäjien ja teknologiatoimittajan kanssa, jotta se vastaisi mahdollisimman hyvin arjen tarpeisiin, sanoo tukipalvelujohtaja Pasi Ojaniemi.
– AI‑gaalan finaalipaikka on hieno tunnustus koko henkilöstölle. Se kertoo, että olemme edelläkävijä, joka vie vastuullista tekoälyä käytännön asiakastyöhön. Kiitos jokaiselle, joka on ottanut tekoälytulkkauksen käyttöön ja kehittänyt sitä palautteellaan.
Lisätietoja ja usein kysyttyjä kysymyksiä tekoälytulkkauksesta
Tekoälytulkkaus on finalistina Vuoden tekoälyteko -kilpailussa. Voittaja julkistetaan AI-gaalassa(ulkoinen linkki) Turun Logomossa 17.11.2025. Gaalan järjestää AI Finland.
- Sosiaalipalvelut
- Neuvola
- Perhekeskus