Lättanvänd AI-tolkning stöder jämlikhet och sparar tid och kostnader

12.11.2025 6.25Uppdaterad:12.11.2025 6.56

Vi är det första välfärdsområdet i Finland som har infört tolkning med stöd av artificiell intelligens (AI) i realtid i stor utsträckning inom social- och hälsovårdstjänster. AI-tolkning har redan använts i över 1 300 kundsituationer, och användningen utvidgas kontinuerligt till nya enheter. AI-tolkning är finalist i tävlingen Årets AI-åtgärd.

Vad är AI-tolkning? 

AI-tolkning avser en tjänst där en AI-applikation fungerar som tolk istället för en människa. AI-tolkning fungerar med en mobilapplikation eller i webbläsaren. Yrkespersonen och kunden talar sina egna språk. Applikationen lyssnar på talet och översätter det till det valda språket. Därefter upprepar applikationen översättningen.

Tjänsten gör det möjligt att sköta ärenden utan väntetid – tolkningen är omedelbart tillgänglig. AI-tolkning stöder flera språk, såsom ryska, arabiska, ukrainska, somaliska, persiska och albanska. Tjänsten används för närvarande på mödra- och barnrådgivningar, inom socialservice som stöder integration samt inom riktade tjänster för barn och unga, och användningen utvidgas kontinuerligt till våra olika tjänster. Målet är att AI-tolkning etablerar sig som ett alternativ i tolkning för alla anställda i välfärdsområdet.

Tolkningsapplikationen är särskilt utformad för social- och hälsovårdstjänster och beaktar dataskydd och etiska principer. Tjänsten är utvecklad av en inhemsk teknik- och tolkningsleverantör och Västra Nylands välfärdsområde samarbetar aktivt i utvecklingen av tjänsten. 

Cirka en femtedel av befolkningen i vårt välfärdsområde talar något annat språk än finska eller svenska, och andelen ökar. Testningen av applikationen har redan medfört betydande besparingar i tolkningskostnader. 

Erfarenheterna huvudsakligen positiva

Enligt användaromdömen är AI-tolkningsapplikationen lättanvänd och särskilt användbar i situationer där kunden kan lite finska – AI-tolkningen stöder också kundens språkinlärning.

De viktigaste fördelarna med AI-tolkning

  • Möjlighet för kunden att sköta privata och känsliga ärenden utan en utomstående mänsklig tolk.
  • Snabb och enkel service utan väntetid – tjänsten är tillgänglig omedelbart.
  • Jämlika tjänster på olika språk, även på mer sällsynta språk.
  • Flexibelt och smidigt arbete, bättre interaktion samt stöd för kundens språkinlärning.
  • En neutral och modern lösning som ger yrkespersoner möjligheter att utveckla sitt eget arbete.

– Vi har sett i praktiken hur AI-tolkning möjliggör kommunikation på det egna språket utan fördröjning och utan en utomstående mänsklig tolk. Detta stärker kundens personliga integritet och sänker tröskeln för att söka tjänster. Teknikens neutralitet är viktig för oss. Applikationen gör inga tolkningar på kundens vägnar, utan fungerar som en meddelandeförmedlare. Vi är särskilt glada över att lösningen redan nu har medfört betydande besparingar. Vi utvecklar tjänsten kontinuerligt i samarbete med användarna och teknikleverantören för att den ska möta vardagens behov så bra som möjligt, säger Pasi Ojaniemi, direktör för stödtjänster.

– En finalplats i AI‑galan är ett fint erkännande för hela personalen. Det visar att vi är en föregångare som för in ansvarsfull AI i det praktiska arbetet med kunder. Tack till alla som har börjat använda AI-tolkning och utvecklat den med sin respons. 

Mer information och vanliga frågor om AI-tolkning

AI-tolkning är finalist i tävlingen Årets AI-åtgärd. Vinnaren tillkännages AI-galan(extern länk) i Logomo i Åbo den 17 november 2025. Galan arrangeras av AI Finland. 

AI-galans finalister(extern länk)

Hela Västra Nylands välfärdsområde