Yhteistyöllä parempia opiskeluhuollon palveluita opiskelijoille esiopetuksesta toiselle asteelle

Hyvinvointialueemme opiskeluhuollon ammattilaiset tekevät moniammatillista ja asiakaslähtöistä yhteistyötä opiskelijan asiassa aiempaa yhdenmukaisemmin ja tasalaatuisemmin riippumatta paikasta ja ammattilaisista. Myös yhteistyötä opettajien suuntaan on selkeytetty.

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue on sujuvoittanut moniammatillista yhteistyötä ja sen rakenteita opiskeluhuollon palveluissa siten, että moniammatillista ja asiakaslähtöistä yhteistyötä tehdään opiskelijan asiassa aiempaa yhdenmukaisemmin ja tasalaatuisemmin riippumatta paikasta ja ammattilaisista. Joissain kouluissa opiskelija on saattanut kohdata kuraattorin, psykologin tai terveydenhoitajan erikseen saman ongelman tiimoilta. Ammattilaiset ovat saattaneet tavata opiskelijaa tietämättä toisistaan. Nyt on luotu rakenteita moniammatilliselle yhteistyölle, jotta päällekkäistä työtä ei tehtäisi. Sujuva yhteistyö ja moniammatillinen lähestymistapa auttavat opiskelijoita saamaan tarvitsemaansa apua nopeammin ja tehokkaammin.

Moniammatilliselle yhteistyölle on annettu raamit hyvinvointialueen johdolta. Opiskeluhuollon kuraattori ja psykologi sekä opiskelu- ja kouluterveydenhuollon terveydenhoitajat ovat ohjattu sopimaan säännöllisiä yhteistyö- ja konsultaatioaikoja. Myös säännöllinen ja sujuva yhteistyö opiskeluhuollon lääkärin kanssa on sovitettu tähän rakenteeseen. 

Opiskelijan kannalta tämä tarkoittaa helpompaa ja nopeampaa palvelua alan ammattilaisilta. Asiakkaan ongelmaan lähdetään etsimään tarvittaessa ratkaisuja aiempaa nopeammin ja sujuvammin yhdessä eri toimijoiden kesken. Vaikka opiskelija tapaisi ensimmäiseksi kuraattorin, hänellä on mahdollista nähdä kaikki kolme alan ammattilaista yhteisvastaanotolla. Sen sijaan, että opiskelija tapaisi kaikki kolme ammattilaista erikseen ongelmansa tiimoilta, yksi ammattilainen konsultoi muita asiakkaan luvalla. Opiskelija voi luottaa siihen, että kääntymällä yhden ammattilaisen puoleen hän saa parhaan mahdollisimman avun. Myös yhteistyö opettajien suuntaan on parantunut, kun työnjakoa on selkeytetty ja tarjotaan yhteisiä konsultaatioaikoja. 

Espoolaisessa Hansakallion koulussa moniammatillista yhteistyötä on tehty jo ennen Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen palvelukseen siirtymistä. ”On hyvä, että yhteistyön tekeminen ei ole kiinni yksittäisten työntekijöiden yhteistyön tekemisen halusta vaan siitä, että yhteistyötä velvoitetaan tekemään sekä kaikkia moniammatillisia tiimejä velvoitetaan varaamaan sille aikaa.” kertoo Hansakallion koulun kuraattori Tiina Linna.

”Säännölliset ja kalenteriin vähintään lukukaudeksi kerrallaan sovitut yhteistyö- ja konsultaatioajat ovat paitsi opiskelijan myös työntekijöiden edun mukaisia - muilta asiakastyötä tekeviltä työntekijöiltä on mahdollista saada vahvistusta ja tukea omalle työlle ja myös yhteisen työn jakaminen sujuu paremmin, kun kaikki ovat tietoisia toistensa työtilanteista.” toteaa puolestaan Hansakallion psykologi Laura Rauhala.

Työntekijät kertovat, että yhteistyön tiivistymisen myötä työhyvinvointi kohenee, koska yksintyöskentelyn aiheuttama ”taakka” kevenee. ”Myös vanhemmat hyötyvät sujuvasta yhteistyöstä siten, ettei heidän tarvitse asioida kaikkien opiskeluhuollon ammattilaisten kanssa erikseen lapsen asioissa, vaan myös he voivat luottaa siihen, että soittamalla yhdelle työntekijälle, he saavat tarvittaessa koko tiimin asiantuntemuksen käyttöönsä.” pohtivat terveydenhoitajat Arja Auvinen ja Saara Hiltunen

Lue lisää Opiskeluhuollon moniammatillisen yhteistyön kehittäminen | Innokylä (innokyla.fi)(ulkoinen linkki)

Lisää tietoa tarvittaessa:

Kati Wilska-Seemer, asiantuntija, kati.wilska-seemer@luvn.fi

Tuija Harakka, ehkäisevän ja varhaisen tuen palvelulinjajohtaja, tuija.harakka@luvn.fi 

 

Tämä artikkeli on ilmestynyt opiskeluhuollon uutiskirjeessä 4/2024