Bättre elevhälsotjänster för studerande från förskoleundervisningen till andra stadiet genom samarbete
Yrkesutbildade personer inom elevhälsan i vårt välfärdsområde samarbetar multiprofessionellt och klientorienterat i den studerandes ärende på ett mer enhetligt sätt än tidigare oberoende av plats och yrkesutbildade personer. Också samarbetet med lärarna har klarlagts.
Västra Nylands välfärdsområde har gjort det multiprofessionella samarbetet och dess strukturer inom elevhälsotjänsterna smidigare så att man mer enhetligt än tidigare samarbetar multiprofessionellt och klientorienterat i den studerandes ärende oberoende av plats och yrkesutbildade personer. I vissa skolor kan en studerande ha träffat en kurator, psykolog eller hälsovårdare separat för samma problem. De yrkesutbildade kan ha träffat den studerande utan att veta om varandra. Nu har man skapat strukturer för multiprofessionellt samarbete för att undvika överlappande arbete. Ett smidigt samarbete och ett multiprofessionellt förhållningssätt hjälper de studerande att snabbare och effektivare få den hjälp de behöver.
Välfärdsområdets ledning har gett ramar för det multiprofessionella samarbetet. Elevhälsans kurator och psykolog samt hälsovårdarna inom studerande- och skolhälsovården har anvisats att komma överens om regelbundna tider för samarbete och konsultation. Inom denna struktur har även samordnats ett regelbundet och smidigt samarbete med en läkare inom elevhälsan.
För den studerande innebär det här att det går enklare och snabbare att få tjänster från yrkesutbildade inom branschen. Man kan vid behov snabbare och smidigare än tidigare börja söka lösningar på klientens problem tillsammans med olika aktörer. Även om den studerande först träffar en kurator kan hen få träffa alla tre yrkesutbildade inom branschen vid ett gemensamt möte. I stället för att den studerande träffar alla tre yrkesutbildade separat för att behandla sitt problem konsulterar en yrkesutbildad person de andra med klientens tillstånd. Den studerande kan lita på att hen får bästa möjliga hjälp genom att vända sig till en yrkesutbildad person. Även samarbetet med lärarna har förbättrats när arbetsfördelningen har förtydligats och det erbjuds gemensamma konsultationstider.
I skolan Hansakallion koulu i Esbo har man samarbetat multiprofessionellt redan före övergången till Västra Nylands välfärdsområde. ”Det är bra att samarbetet inte är beroende av enskilda arbetstagares vilja att samarbeta utan att man är skyldig att samarbeta och att alla multiprofessionella team åläggs reservera tid för det”, berättar kurator Tiina Linna vid Hansakallion koulu.
”Regelbundna tider för samarbete och konsultation som bokas i kalendern för minst en termin åt gången ligger i både den studerandes och arbetstagarnas intresse – man får bekräftelse och stöd för det egna arbetet av andra arbetstagare som utför klientarbete och det går också smidigare att fördela det gemensamma arbetet när alla är medvetna om varandras arbetssituationer”, konstaterar Laura Rauhala, psykolog vid Hansakallion koulu.
Arbetstagarna berättar att arbetshälsan blir bättre i och med att samarbetet intensifieras eftersom den ”börda” som orsakas av att arbeta ensam blir lättare. ”Även föräldrarna har nytta av ett smidigt samarbete genom att de inte behöver vara i kontakt separat med alla yrkesutbildade personer inom elevhälsan i barnets ärenden, utan även de kan lita på att de genom att ringa till en arbetstagare vid behov får tillgång till hela teamets sakkunskap”, funderar hälsovårdarna Arja Auvinen och Saara Hiltunen.
Läs mer om hur det multiprofessionella samarbetet inom elevhälsan utvecklas (på finska) Opiskeluhuollon moniammatillisen yhteistyön kehittäminen | Innokylä (innokyla.fi)(extern länk)
Mer information vid behov:
Kati Wilska-Seemer, sakkunnig, kati.wilska-seemer@luvn.fi
Tuija Harakka, servicelinjedirektör för förebyggande och tidigt stöd, tuija.harakka@luvn.fi
Denna artikel har publicerats i elevhälsans nyhetsbrev 4/2024