Ellas mångsidiga innehåll som stöd för funktionshinderservicen
Den digitala enheten vid funktionshinderservicen har producerat appen Ella som får beröm av sina användare – handledare och klienter. Ella ger yrkesverksamma ett brett utbud av material för att berika och skapa variation i klientarbetet. Det finns mycket med roliga aktiviteter för klienter i Ella.
Janne Kortelainen som är chef för den digitala enheten berättar att man under våren har skapat mycket nytt innehåll i appen och att Ella nu också finns på svenska.
– Våra specialhandledare har arbetat flitigt med att skapa innehåll i Ella. De har specialkompetens och -ansvar och de har skapat bland annat multisensoriskt innehåll och musik. Nu är även de svenska sidorna i bruk, och det finns redan mycket innehåll på svenska, berättar Kortelainen.
Appen Ella möjliggör ett effektivt utbyte av god praxis och kunskap i klientarbetet mellan olika verksamhetsenheter och över organisationsgränser. Appen stöder ett klientorienterat handledningsarbete genom att göra ett brett utbud av innehåll tillgängligt för handledarna.
– Tiden att planera grupper minskar när man får färdigt innehåll från Ella vilket frigör tid för klientarbete, berättar Kortelainen.
Det finns två delar i Ella: en till yrkeskunniga som stöd för handledningen och en till klienter. Med hjälp av Ella kommer den digitala delaktigheten för våra klienter inom funktionshinderservicen att förbättras.
– Innehållet i Ella är öppet för alla. Man kan fritt bekanta sig med båda delarna. Det är gratis att ladda ner och använda Ella, och man behöver inte registrera sig, berättar appens ansvariga handledare Samuli Niemi.
Klienter och handledare berömmer
Milla Forsström som arbetar vid Saukkola verksamhetscenter i Lojo berättar att Ella regelbundet används som stöd för handledningsarbetet.
– Man får bra tips från appen för att till exempel hålla olika konstgrupper. Videofilmerna för dagverksamheten på distans har också lärt handledarna nya teckenspråkstecken.
Forsström säger att appen Ella fungerar bra och att den har blivit bättre med tiden.
– Tjänsten är klientorienterad, och jag tycker det är bra att klienterna har tagits med i att skapa innehållet, säger hon.
Forsström rekommenderar tjänsten för anställda och klienter inom funktionshinderservicen men också för småbarnspedagogiken och tjänster för äldre.
I Saukkola berättar en klientgrupp att det i synnerhet gillar det sensoriska innehållet och innehållet med teckenspråkstecken. De berättar att de använder Ella varje vecka och att färgerna och bilderna hjälper att hitta rätt innehåll.
Klienterna i digigruppen på Kungsvägens verksamhetscenter i Esbo tycker om bland annat spelen och nyheterna på lätt språk. Jaana berättar att hon spelar Papumarket-spelet i Papunet via Ella och att hon också tycker om videofilmerna för dagverksamheten på distans.
– Jätteroligt. Lätt att hitta innehåll. Roligt att testa på nya grejer. Jag önskar mig fler spel och videor, säger Jaana.
Våren till äran planerar klienterna att betygsätta Ella. Efter gemensamt övervägande kommer de fram till ett betyg på 9,5!