Ellan monipuoliset sisällöt vammaispalvelujen tukena
Vammaispalvelujen Digiyksikön tuottama Ella-sovellus saa kiitosta käyttäjiltään – ohjaajilta ja asiakkailta. Ella tuo ammattilaisten käyttöön laajan valikoiman materiaaleja, jotka rikastuttavat ja monipuolistavat asiakastyötä. Asiakkaille Ellassa on paljon kivaa tekemistä.
Digiyksikön päällikkö Janne Kortelainen kertoo, että kevään aikana sovellukseen on luotu runsaasti uusia sisältöjä, ja Ella on nyt käytettävissä myös ruotsinkielisenä.
– Erikoisohjaajamme ovat tuottaneet ahkerasti Ellan sisältöjä. Heillä on erityisvastuita ja -osaamista, ja he ovat kehittäneet esimerkiksi multisensorisia ja musiikkisisältöjä. Nyt myös ruotsinkielinen puoli on avattu, ja siellä on jo paljon sisältöjä, kertoo Kortelainen.
Ella-sovellus mahdollistaa asiakastyön hyvien toimintatapojen ja osaamisen jakamisen tehokkaasti eri toimintayksiköiden välillä sekä organisaatiorajojen yli. Sovellus tukee asiakaslähtöistä ohjaustyötä tuomalla monipuoliset sisällöt ohjaajien käyttöön.
– Kun Ellasta saa valmiita sisältöjä, ryhmien suunnitteluun kuluva aika vähenee, ja aikaa vapautuu suoraan asiakastyöhön, Kortelainen lisää.
Ellassa on kaksi osiota: toinen ammattilaisten ohjaustyön tueksi ja toinen asiakkaille. Ellan avulla vammaispalvelujen asiakkaiden digiosallisuus paranee.
– Kaikki Ellan sisältö on avoinna kaikille. Molempiin osioihin voi tutustua vapaasti. Ellan lataaminen ja käyttäminen on ilmaista, eikä rekisteröintiä tarvita, kertoo Ellasta vastaava ohjaaja Samuli Niemi.
Asiakkaat ja ohjaajat kiittävät
Lohjalla Saukkolan toimintakeskuksessa työskentelevä ohjaaja Milla Forsström kertoo, että heillä Ellaa käytetään säännöllisesti ohjaustyön tukena.
– Sovelluksesta saa hyviä vinkkejä esimerkiksi taideryhmien vetämiseen. Etäpäivätoimintojen videot ovat opettaneet myös ohjaajille uusia viittomia.
Forsström kertoo, että Ella-sovellus toimii hyvin ja on ajan myötä selkeytynyt.
– Palvelu on asiakaslähtöinen, ja pidän siitä, että asiakkaita on otettu mukaan sisällöntuotantoon, hän lisää.
Forsström suosittelee palvelua vammaispalvelujen henkilöstölle ja asiakkaille, mutta myös varhaiskasvatuksen ja ikäihmisten palveluiden käyttöön.
Saukkolassa asiakasryhmä kertoi pitävänsä erityisesti aistisisällöistä ja viittomista. He kertoivat käyttävänsä Ellaa viikoittain ja että värit ja kuvat auttavat löytämään oikean sisällön.
Espoon Kuninkaantien toimintakeskuksen Digiryhmän asiakkaat puolestaan pitävät mm. peleistä ja Selkouutisista. Jaana kertoo pelaavansa Papunetin Papumarkettia Ellan kautta ja pitävänsä myös etäpäivätoiminnan videoista
– Tosi kiva. Helppo löytää sisältöjä. Kiva kokeilla uutta. Haluaisin lisää pelejä ja videoita, Jaana kommentoi.
Kevään kunniaksi asiakkaat miettivät Ellalle arvosanaa. Yhteisen pohdinnan perusteella Ellan keskiarvoksi muodostui 9,5!
Lue lisää tarinoita Länsi-Uudeltamaalta!