Tarinoita Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueelta

Tällä sivulla voit tutustua Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen asiakkaiden ja henkilöstön tarinoihin onnistumisista.

Lapsiperheiden kotipalvelu – konkreettista tukea arkeen ja jaksamiseen

Lapsiperheiden kotipalvelu tarjoaa matalan kynnyksen apua perheille, jotka kaipaavat tukea arjen keskellä. Kirkkonummelaisen Peppi Puljujärven perhe sai kotipalvelua neuvolan vinkistä, kun arki kuormittui yllättävien tapahtumien ja tukiverkoston puuttumisen vuoksi. Palvelu alkoi nopeasti ja tarjosi konkreettista helpotusta.

Oima-palvelu sujuvoittaa arkea ja tehostaa työtä

Olemme ottaneet käyttöön sähköisen palvelun, jonka avulla ammattilaisten ja palkkionsaajien, esimerkiksi omaishoitajien yhteistyö on sujuvaa. Palvelusta hyötyvät noin 3700 alueemme palkkionsaajaa. Oima-nimisessä palvelussa palkkionsaajien tiedot ovat ajan tasalla, ja pystymme maksamaan palkkiot aiempaa nopeammin. Palvelu on saanut käyttäjiltä kiittävää palautetta helppokäyttöisyydestään.

Hammashoidon vastaanotolle kotisohvalta

Niin erikoiselta kuin se ehkä kuulostaakin, myös suun terveydenhuollossa on käytössä etävastaanottoja, joihin asiakkaat pystyvät osallistumaan omalta kotisohvaltaan. Etävastaanotot ovat käytössä ensimmäistä lastaan odottavien perheiden neuvontakäynnillä sekä 1- ja 3-vuotiaiden lasten käynneillä.

Perhekeskuksen kohtaamispaikkaan olet aina tervetullut!

Perhekeskuksen kohtaamispaikka on avoin matalan kynnyksen paikka, jossa perheet voivat viettää yhdessä aikaa. Kohtaamispaikassa aikuiset voivat tavata aikuisia ja lapset lapsia. Kohtaamispaikkaan voi tulla vapaasti tutustumaan ja saamaan lisätietoa perheiden palveluista sekä osallistumaan erilaisiin ohjattuihin yhteistoimintoihin.

Liikkuva sairaala mahdollistaa hoidon omassa kodissa

Liikkuva sairaala LiiSa tarjoaa apua hyvinvointialueellamme vuorokauden ympäri. Päivystyksellisiin tilanteisiin erikoistunut yksikkö palvelee ikääntyneitä ympärivuorokautisessa palveluasumisessa ja kotihoidon tukea tarvitsevia asiakkaita. ”Kotisairaalassa mieli pysyy virkeänä ja saa nukkua omassa sängyssä,” Mikael Granlund sanoo.  

Kirkkonummen akuuttivastaanotolla sujuvaa palvelua vuoden jokaisena päivänä

Haavojen ompelu ja liimaus, punkkien ja tikkujen poistaminen tai esimerkiksi suonensisäiset nestehoidot. Kaikki tämä ja paljon muuta hoituu Kirkkonummen akuuttivastaanotolla joka päivä aamukahdeksasta iltakahdeksaan. Hyvinvointikeskuksen moderneissa tiloissa toimiva päivystys on vähentänyt asiakkaiden tarvetta hakeutua sairaalan yhteispäivystykseen kolmanneksella.

Nuoret piristävät asukkaita ja monipuolistavat toimintaa vammaispalveluissa

Hyvinvointialueen vammaispalvelujen, Espoon kaupungin työllisyyspalvelujen ja WorkPilotsin kokeilu on saanut erinomaista palautetta nuorilta, vammaispalvelujen asiakkailta ja työntekijöiltä.

Ikääntyneet tyytyväisiä yhteisölliseen asumiseen – ”Tuntuu hyvältä, kun on ihmisiä ympärillä”

Yhteisöllinen asuminen kiinnostaa monia ikäihmisiä ja heidän läheisiään. Kaija Hänninen ja Krister Niemimaa asuvat Leppävaaran elä ja asu -seniorikeskuksen yhteisöllisen asumisen kodissa ja ovat molemmat erittäin tyytyväisiä ratkaisuun.

Suun erikoishoidon yksikkö tuo huippuammattilaiset yhteen

Tapiolassa toimivassa yksikössä hoidamme sellaisia potilaita, joita peruskoulutettu hammaslääkäri ei pysty hoitamaan. Tarjoamme myös erikoistuville hammaslääkäreille paikkoja erikoistumisjakson suorittamiseen. ”Olemme saaneet koottua huippuammattilaisten tiimin, joka pystyy tarjoamaan hyvinvointialueen asukkaille laajat ja laadukkaat erikoishammaslääkäripalvelut.”

Ellan monipuoliset sisällöt vammaispalvelujen tukena

Vammaispalvelujen Digiyksikön tuottama Ella-sovellus saa kiitosta käyttäjiltään – ohjaajilta ja asiakkailta. Ella tuo ammattilaisten käyttöön laajan valikoiman materiaaleja, jotka rikastuttavat ja monipuolistavat asiakastyötä. Asiakkaille Ellassa on paljon kivaa tekemistä.

FIXtv:ssä kaikki osallistuvat kaikkeen

FIXtv on netissä toimiva TV-kanava, jota tekevät kehitysvammaiset henkilöt yhdessä ohjaajansa kanssa. “Teemme kaiken itse ja yhdessä. Haluamme osoittaa, että vammasta huolimatta henkilö voi tehdä paljon asioita”, kertoo ryhmän ohjaajana toimiva Sara Jansson.

Lääkeautomaatista vapautta ja turvaa kotona asuville

Lääkeautomaateista on saatu hyvää palautetta sekä asiakkailta että henkilökunnalta. “Lääkeautomaatit ovat hyvä esimerkki onnistuneesta kehityksestä. Se tuo turvaa, mutta ei sido asiakasta väärällä tavalla.”

Etäpäivätoiminta monipuolistaa päivätoimintaamme

Vammaispalveluissa on alkanut säännöllinen etäpäivätoiminta. Se rikastuttaa päivätoiminnan sisältöä ja tarjoaa asiakkaille mahdollisuuden osallistua paikasta riippumatta. “Teemoina voivat olla esimerkiksi yhteinen jumppa, yhteislaulu tai aistien herättely”, Digitaalisten palvelujen palveluesimies Janne Kortelainen kertoo.

Perhekeskuksissa tehdään monialaista yhteistyötä

“Pohdimme yhdessä eri alueiden ammattilaisten kanssa asiakkaan tarpeita ja toiveita kokonaisuutena. Tutkitusti tiedämme, että monialainen yhteistyö on asiakkaalle tehokasta ja tuottaa myös tulosta”, kertoo Lohjan perhekeskuksen neuropsykologi Hanna Mäntynen. Asiakkaiden antama palaute monialaisesta yhteistyöstä on positiivista.

Seniori-infosta saa neuvoa ja ohjausta

Neuvonnan asiakasohjaajat auttavat kartoittamaan ikääntyneen elämäntilannetta ja mahdollista tarvetta erilaisille palveluille. Seniori-infoon voi olla yhteydessä myös silloin, kun on huolissaan läheisensä tilanteesta ja selviämisestä päivittäisessä arjessa tai kun haluaa itselleen tai läheiselleen ammattilaisten tuottamaa tietoa hyvinvoinnin tueksi.

Etäkotihoito tuo ikääntyneelle turvaa ja iloa

Anneli Rautiainen arvostaa etäkotihoidon tuomaa turvaa ja toisaalta vapautta.   "Etäkotihoidon ansiosta voin viettää omatoimista ja itsenäistä elämää omassa kodissani. Mikä voisi olla sen parempaa!"