Seniori-infosta saa neuvoa ja ohjausta 

23.2.2024 14.21Päivitetty:31.7.2024 10.19
Asiakasohjaaja puhuu puhelimessa
Seniori-infon asiakasohjaajat neuvovat ja opastavat, jos oma pärjääminen arjessa arveluttaa. Ikääntyneiden palveluihin hakeudutaan aina Seniori-infon kautta. Kuvassa Seniori-infon sosiaalityöntekijä Auri Lempinen.

Seniori-infon neuvonnasta saa puhelimella tai sähköpostilla tietoa ja neuvoja ikääntyneiden palveluihin liittyen. Neuvonnan asiakasohjaajat auttavat kartoittamaan ikääntyneen elämäntilannetta ja mahdollista tarvetta erilaisille palveluille.

Ikääntyneiden palveluihin hakeudutaan siis Senori-infon kautta, palvelutarpeen arvioinnin perusteella. Palveluita voidaan myöntää kriteerien täyttyessä.

– Seniori-infon neuvonnasta saa tietoa ja palveluohjausta, jos oma arjessa pärjääminen arveluttaa. Arvioituamme ikääntyneen elämäntilannetta ja hänen toivomaansa tukea, ohjaamme ikääntyneen tarvittaessa laajempaan palvelutarpeen arviointiin. Tällöin Seniori-infosta tehdään ikääntyneen luokse kotikäynti, Seniori-infon asiakkuuspäällikkö Anni Rönnmark kertoo.

Seniori-infoon voi olla yhteydessä myös silloin, kun on huolissaan läheisensä tilanteesta ja selviämisestä päivittäisessä arjessa. Huoli-ilmoituksen voi tehdä sujuvasti puhelimitse, sähköpostitse sekä sähköisellä lomakkeella.

Seniori-infoon voi soittaa myös silloin, kun haluaa itselleen tai läheiselleen ammattilaisten tuottamaa tietoa hyvinvoinnin tueksi.

– Seniori-infosta saa neuvoja myös silloin, kun kärsii yksinäisyydestä ja kaipaa ikätoverien seuraa. Asiakasohjaajat opastavat asiakkaita muun muassa hyvinvointia tukevan olkkaritoiminnan ääreen. 
 

Seniori-info yhtenäistyi

Seniori-infon neuvonta yhtenäistyi 1.12. alkaen.

– Aikaisemmin palvelu jakautui itäiseen ja läntiseen neuvontaan. Nykyisin hyvinvointialueen ikääntyneet asukkaat ja heidän läheisensä tavoittavat Seniori-infon neuvonnan yhden puhelinnumeron ja yhden sähköpostiosoitteen kautta, kotipaikkakunnasta riippumatta, Rönnmark kertoo.

Yhtenäistämisen taustalla oli tarve palvella asiakkaita entistä sujuvammin ja kehittää palvelua yhtenäisemmäksi Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella.

– Seniori-infon yhtenäistymisen myötä pystymme vastaamaan asukkaiden yhteydenottoihin nopeammin. Myös kunkin asian selvittelyyn käytetty aika lyhenee, kun käytössämme on hyvinvointialueella yhteisesti käytössä olevat tietojärjestelmät. Tavoitteemme on, että pystymme jatkossa vastaamaan entistä paremmin ruotsinkielisten asiakkaiden tarpeisiin Rönnmark kertoo.

Yhtenäistymishankkeen myötä ikääntyneille valmistui alkuvuodesta 2024 paperinen palveluopas. Opas on tarkoitettu helpottamaan niiden ikääntyvien ja ikääntyneiden arkea, joilla ei ole hyviä valmiuksia tai lainkaan mahdollisuutta hakea tietoa luvn.fi-verkkosivuilta. Tarvitsen apua- yhteydenottolomake palvelee verkkosivuilla kuten aiemmin, Rönnmark kertoo.

Seniori-infon yhtenäistämishankkeessa ikääntyneiden palvelualueen verkkosivuja on kehitetty edelleen. Verkkosivuille Hyvinvointiaikääntyneille on koottu tietoa ikääntyneiden hyvinvointia edistävistä, ennaltaehkäisevistä palveluista ja toiminnoista Länsi-Uudenmaan alueella.
 

Terveydellisissä asioissa yhteys omaan terveysasemaan

On tärkeää muistaa, ettei Seniori-info hoida terveydenhoitoon liittyviä varauksia, vaan niissä ollaan yhteydessä oman alueen terveysasemaan. Äkillisissä terveydentilan muutoksissa otetaan yhteyttä omaan terveysasemaan tai soitetaan hätänumeroon 112.

– Seniori-infon neuvonnasta ei voi varata aikoja terveyspalveluihin. Esimerkiksi reseptin uusimiset, lääkärin tai hammaslääkärin ajanvaraukset hoidetaan aina oman terveysaseman tai hammashoidon yksikön kautta, Rönnmark muistuttaa.

Lue lisää tarinoita Länsi-Uudeltamaalta!

Seniori-infosta useimmin kysyttyä

Kysymys: 
Saako Seniori-infosta varattua aikoja terveysasemalle tai hammashoitolaan? Voinko kysellä laboratoriovastauksia Seniori-infosta?

Vastaus: 
Ei saa. Terveyspalvelut palvelevat sinua terveydellisissä kysymyksissä.
Henkeä uhkaavissa tilanteissa soita hätänumeroon 112.

 

Kysymys: 
Olen kotihoidon asiakas, miten saan yhteyden omaan tiimiini?
Vastaus: 
Voit etsiä oman alueesi yhteystietoja sivuilta Kotihoidon yhteystiedot

 

Kysymys: 
Mistä saan tietoa laskun maksamista ja maksuaikaa koskevissa kysymyksissä? 
Mistä saan tietoa laskun eräpäivän siirrosta?
Vastaus
Löydät tietoa verkkosivuilta sivuilta Asiakaslaskutus.

 

Kysymys: Minulla ei ole lääkereseptiä tai resepti on tyhjä? Miten saan lääkereseptin uusittua?
Vastaus: Ole yhteydessä siihen tahoon, joka on lääkkeen määrännyt tai ole yhteydessä omaan terveysasemaan. Seniori-info ei voi auttaa reseptien uusinnassa.

 

Kysymys: Olen tyytymätön saamaani palveluun. Minne annan palautetta?
Vastaus: Ole ensisijaisesti yhteydessä palveluntuottajaan ja keskustele epäkohdista. Voit myös antaa palautetta sähköisesti verkkosivuilla Anna palautetta

 

Kysymys: Olen saanut päätöksen, johon olen tyytymätön. Miten saan haettua päätökseen muutosta?
Vastaus: Sosiaalihuollon viranhaltijan päätöksestä voi tehdä oikaisuvaatimuksen Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen aluehallituksen alaiselle yksilöasioiden jaostolle. Oikaisuvaatimus on tehtävä 30 päivän määräajassa päätöksen tiedoksi saannista. 

 

Kysymys: En pysty käyttämään bussia eikä minulla ole omaisia, jotka voisivat auttaa kodin ulkopuolisessa asioinnissa. Mitä apua voisin saada?
Vastaus: 
Terveydenhuollon matkat
Lisää tietoa terveydenhuoltoon liittyvistä taksimatkoista saat Kelan verkkosivuilta www.kela.fi/taksimatkat(ulkoinen linkki)

Virkistys- ja asiointimatkat
Jos et kykene käyttämään yleisiä kulkuneuvoja tai taksia fyysisen toimintakyvyn tai taloudellisen tilanteen vuoksi voit olla oikeutettu sosiaalihuoltolain mukaiseen kuljetustukeen. Tuki on tarkoitettu kauppa- ja asiointimatkoihin sekä sosiaalisten kontaktien ylläpitoon. Tukea haetaan ottamalla yhteyttä Seniori-infoon. Sosiaalihuoltolainmukainen kuljetustuki on tarkoitettu yli 65- vuotiaille.

Vammaispalvelulain mukaista kuljetustukea haetaan Vammaispalveluista. Lisätietoja verkkosivuilta Kuljetuspalvelu vammaisille henkilöille

 

SENIORI INFO 
seniori-info@luvn.fi
p. 029 151 2270  Arkisin 9–15

Puhelun hinta 
(029-, 019- ja 09-alkuiset puhelinnumerot sekä matkapuhelinnumerot) on oman puhelinliittymäsi hinnaston mukaisesti:

  • paikallisverkkomaksu, kun soitat kiinteästä verkosta
  • matkapuhelinmaksu, kun soitat matkapuhelimesta
  • ulkomaanpuhelumaksu, kun soitat ulkomailta.