Seniorinfo ger råd och handledning

23.2.2024 14.21Uppdaterad:1.3.2024 13.14
Klienthandledarna vid Seniorinfo ger råd och handledning om man är osäker på ifall man klarar dig i vardagen. Man söker sig alltid till tjänsterna för äldre via Seniorinfo. På bilden Seniorinfos socialarbetare Auri Lempinen.

Informationstjänsten Seniorinfo ger information och råd om tjänster för äldre per telefon eller e-post. Rådgivningens klienthandledare hjälper till att kartlägga den äldres livssituation och eventuella behov av olika tjänster.

Man söker alltså sig till tjänsterna för äldre via Senorinfon, på basen av en bedömning av servicebehovet. Tjänster kan beviljas om kriterierna uppfylls.

- Seniorinfos rådgivning ger information och servicehandledning om du är osäker på ifall du klarar dig i vardagen. När vi bedömer den äldres livssituation och det stöd hen önskar hänvisar vi vid behov den äldre till en mer omfattande bedömning av servicebehovet. Då gör Seniorinfon ett hembesök hos den äldre, berättar Anni Rönnmark, kundrelationschef vid Seniorinfo.

Du kan också kontakta Seniorinfon om du är orolig för en närståendes situation och förmåga att klara sig i vardagen. Du kan göra en orosanmälan smidigt per telefon, e-post och med en elektronisk blankett.

Du kan också ringa Seniorinfon när du vill ha information som producerats av yrkesutbildade personer som stöd för välbefinnandet till dig själv eller till en närstående.

- Seniorinfon ger råd även när man lider av ensamhet och behöver sällskap av jämnåriga. Klienthandledarna vägleder klienterna bland annat till mötesplatsverksamhet som stöder välbefinnandet. 


Seniorinfo förenhetligades

Vi förenhetligade Seniorinfos rådgivning från och med den 1.12.

- Tidigare var servicen indelad i östlig och västlig rådgivning. Numera når välfärdsområdets äldre invånare och deras närstående Seniorinfos rådgivning via ett telefonnummer och en e-postadress, oberoende av hemort, berättar Rönnmark.

Som bakgrund till förenhetligandet fanns behovet av att betjäna kunderna ännu smidigare och utveckla tjänsten så att den blir enhetligare i Västra Nylands välfärdsområde.

- I och med att Seniorinfon förenhetligas kan vi snabbare svara på invånarnas kontakter. Tiden vi använder för att utreda varje ärende blir också kortare när vi använder gemensamma informationssystem i välfärdsområdet. Vårt mål är att vi i fortsättningen kan svara på de svenskspråkiga kundernas behov bättre än tidigare, berättar Rönnmark.

I och med förenhetligandeprojektet färdigställdes en serviceguide i pappersform för äldre i början av 2024. Guiden är avsedd att underlätta vardagen för åldrande och äldre som inte har goda färdigheter eller överhuvudtaget möjligheten att söka information på webbplatsen luvn.fi. Jag behöver hjälp eller råd-kontaktblanketten finns på webbplatsen precis som tidigare, berättar Rönnmark.

I projektet för att förenhetliga Seniorinfo har vi vidareutvecklat webbsidan med tjänster för äldre. På webbsidan Välbefinnande fö äldre har vi samlat information om förebyggande tjänster och funktioner som främjar äldre personers välbefinnande i Västra Nyland.

Kontakta din egen hälsostation i hälsofrågor

Det är viktigt att komma ihåg att Seniorinfo inte sköter bokningar i anslutning till hälso- och sjukvården, utan att man i dessa ärenden kontaktar hälsostationen i den egna regionen. Vid plötsliga förändringar i hälsotillståndet, kontakta den egna hälsostationen eller ring nödnumret 112.

Det går inte att boka tid till hälso- och sjukvårdstjänsterna från Seniorinfos rådgivning. Till exempel förnyandet av recept och tidsbokningar till läkare eller tandläkare sköts alltid via den egna hälsostationen eller tandvårdsenheten, påminner Rönnmark.

Ofta ställda frågor om Seniorinfo

Fråga: 
Kan man boka tider till hälsostationen eller tandkliniken via Seniorinfo? Kan jag fråga om laboratoriesvar via Seniorinfo?

Svar: 
Nej, det kan man inte. Hälsovårdstjänsterna betjänar dig i hälsofrågor.
I livshotande situationer ska du ringa nödnumret 112.

 

Fråga: 
Jag är klient inom hemvården, hur får jag kontakt med mitt eget team?

Svar: 
Du kan söka kontaktuppgifter för ditt område på webbplatsen Hemvårdens kontaktuppgifter

 

Fråga: 
Var får jag information i frågor som gäller betalning av faktura och betalningstid? 
Var får jag information om flyttning av fakturans förfallodag?

Svar
Du hittar information på webbplatsen Kundfakturering.

 

Fråga: Jag har inget läkemedelsrecept eller receptet är tomt? Hur kan jag förnya läkemedelsreceptet?

Svar: Kontakta den instans som har förskrivit läkemedlet eller kontakta den egna hälsostationen. Seniorinfo kan inte hjälpa till med förnyelse av recept.

 

Fråga: Jag är inte nöjd med den service jag har fått. Var kan jag ge respons?

Svar: Kontakta i första hand serviceproducenten och diskutera missförhållandena. Du kan också ge respons elektroniskt på webbplatsen Ge respons.

 

Fråga: Jag har fått ett beslut som jag är missnöjd med. Hur kan jag söka ändring i beslutet?

Svar: Omprövning av ett beslut av en tjänsteinnehavare inom socialvården kan begäras hos sektionen för individärenden som lyder under välfärdsområdesstyrelsen i Västra Nylands välfärdsområde. Omprövningsbegäran ska göras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

 

Fråga: Jag kan inte använda bussen och jag har inga anhöriga som kan hjälpa mig att uträtta ärenden utanför hemmet. Vilken hjälp kan jag få?

Svar: 
Resor inom hälso- och sjukvården
Mer information om taxiresor inom hälso- och sjukvården finns på FPA:s webbplats www.kela.fi/taxiresor(extern länk)

Rekreations- och ärenderesor

Om du inte kan använda allmänna kommunikationsmedel eller taxi på grund av din fysiska funktionsförmåga eller ekonomiska situation kan du ha rätt till transportstöd enligt socialvårdslagen. Stödet är avsett för butiksresor och resor för att uträtta ärenden samt för att upprätthålla sociala kontakter. Stöd söks genom att kontakta Seniorinfo. Transportstöd enligt socialvårdslagen är avsett för personer över 65 år.

Transportstöd enligt handikappservicelagen söks hos Handikappservicen. Mer information på webbplatsen  Färdtjänst för personer med funktionsnedsättning

SENIORINFO
seniori-info@luvn.fi
tfn 029 151 2270  Vardagar 9–15

Samtalspriser: (telefonnummer som börjar med 029-, 019- och 09- samt mobilnummer) är enligt prislistan för din telefonanslutning följande:

  • lokalnätsavgift, då du ringer från ett fast nät
  • mobilsamtalsavgift, då du ringer från en mobiltelefon
  • utrikessamtalsavgift, då du ringer från utlandet.