Berättelser från Västra Nylands välfärdsområde

På den här sidan kan du bekanta dig med kundernas och personalens berättelser om framgångar inom Västra Nylands välfärdsområde.

Hemservice för barnfamiljer – konkret stöd för att orka i vardagen

Hemservice för barnfamiljer erbjuder lättillgängligt stöd för familjer som behöver hjälp i vardagen. Kyrkslättsbon Peppi Puljujärvis familj fick hemservice när rådgivningen tipsade om det då vardagen blev ansträngd på grund av oväntade händelser och avsaknad av stödnätverk. Tjänsten sattes in snabbt och erbjöd konkret hjälp.

Oima-tjänsten gör vardagen smidigare och effektiviserar arbetet

Vi har infört en e-tjänst som gör samarbetet smidigt mellan yrkespersoner och arvodestagare, såsom närståendevårdare. I Oima-tjänsten är arvodestagarnas uppgifter uppdaterade och arvodena kan gå fortare till utbetalning. Cirka 3700 arvodestagare i vårt område drar nytta av tjänsten. Användarna har gett positiva omdömen om tjänstens användbarhet.

Tandvårdsmottagning på hemsoffan

Det kan kännas lite överraskande men man har tagit i bruk distansmottagningar, som kunderna kan delta i hemifrån, också inom mun- och tandvården. Distansmottagningar används på rådgivningsbesök för familjer som väntar sitt första barn och i besök för barn som är 1 och 3 år gamla.

Du är alltid välkommen till familjecentrets mötesplats!

Familjecentrets mötesplats är en öppen plats med låg tröskel, där familjer kan tillbringa tid tillsammans. På mötesplatsen kan vuxna träffa vuxna och barn träffa barn. Du kan komma och bekanta dig med mötesplatsen och få mer information om tjänsterna för familjer och delta i olika handledda gemensamma aktiviteter.

Det mobila sjukhuset möjliggör vård i det egna hemmet 

Det mobila sjukhuset LiiSa erbjuder hjälp i Västra Nylands välfärdsområde dygnet runt. Enheten är specialiserad på akuta situationer och betjänar äldre personer som bor på serviceboende med heldygnsomsorg samt klienter som behöver hemvårdens stöd. ”I hemsjukhuset hålls sinnet friskt och man får sova i egen säng,” säger Mikael Eklund. 

Smidig service på Kyrkslätts akutmottagning varje dag året om

Stygn och limning av sår, avlägsnande av fästingar och stickor eller till exempel intravenös vätskebehandling. Allt detta och mycket mer sköts på Kyrkslätts akutmottagning varje dag från åtta på morgonen till åtta på kvällen. Jouren i välfärdscentrets moderna lokaler har minskat kundernas behov av att uppsöka sjukhusets samjour med en tredjedel.

Unga uppmuntrar klienter och bidrar till mångsidiga aktiviteter inom funktionshinderservicen 

Ett gemensamt projekt mellan välfärdsområdets funktionshinderservice, Esbo stads sysselsättningstjänster och WorkPilots har fått utmärkt feedback från de unga som deltagit i verksamheten och från klienter och personal inom funktionshinderservicen.

Äldre nöjda med gemenskapsboende – ”Det känns bra när det finns människor runt omkring”

Gemenskapsboende intresserar många äldre personer och deras närstående. Kaija Hänninen och Krister Niemimaa bor i ett hem i gemenskapsboendet vid seniorcentralen Leva och bo i Alberga och båda är mycket nöjda med lösningen.

Enheten för specialiserad munvård för samman proffs

Vid enheten i Hagalund tar vi hand om patienter som tandläkare med grundutbildning inte klarar av att vårda. Vi erbjuder även platser för specialiserande tandläkare att utföra sin specialiseringsperiod. ” Vi har lyckats samla ihop ett proffsteam som kan erbjuda välfärdsområdets invånare omfattande och högklassiga specialiserade tandläkartjänster”.

Ellas mångsidiga innehåll som stöd för funktionshinderservicen

Den digitala enheten vid funktionshinderservicen har producerat appen Ella som får beröm av sina användare – handledare och klienter. Ella ger yrkesverksamma ett brett utbud av material för att berika och skapa variation i klientarbetet. Det finns mycket med roliga aktiviteter för klienter i Ella.

På FIXtv tar alla del i allt

FIXtv är en webb-tv-kanal som görs av personer med intellektuell funktionsnedsättning tillsammans med en handledare. “Vi gör allt själva och tillsammans. Vi vill visa att man kan mycket fast man har ett handikapp”, berättar gruppens handledare Sara Jansson.

Läkemedelsautomaten ger frihet och trygghet för dem som bor hemma

Både klienterna och personalen har gett positiv respons på läkemedelsautomaterna. “Läkemedelsautomaterna är ett bra exempel på lyckad utveckling. De ger trygghet men binder inte klienten på fel sätt.”

Dagverksamhet på distans gör vår dagverksamhet mångsidigare

I funktionshinderservicen har man börjat med regelbunden dagverksamhet på distans. Den berikar dagverksamhetens innehåll och erbjuder klienterna en möjlighet att delta oberoende av plats. “Temat kan vara till exempel gemensam gympa, allsång eller väckning av sinnena”, berättar Janne Kortelainen, som är servicechef för Digitala tjänster.

Vid familjecentren bedrivs samarbete i olika former

”Vi tillsammans med experter från olika områden funderar på kundens behov och önskemål som en helhet. Forskning visar att multiprofessionellt samarbete är effektivt för kunden och ger även resultat”, berättar neuropsykolog Hanna Mäntynen vid familjecentret i Lojo. Kundernas respons på det multiprofessionella samarbetet är positiv.

Seniorinfo ger råd och handledning

Rådgivningens klienthandledare hjälper till att kartlägga den äldres livssituation och eventuella behov av olika tjänster. Du kan också kontakta Seniorinfon om du är orolig för en närståendes situation och förmåga att klara sig i vardagen eller när du vill ha information som producerats av yrkesutbildade personer som stöd för välbefinnandet till dig själv eller till en närstående.

Distanshemvård ger de äldre trygghet och glädje

Anneli Rautiainen uppskattar tryggheten men också friheten som hemvård på distans medför.   "Tack vare hemvård på distans kan jag leva ett självständigt liv i mitt eget hem. Vad skulle kunna vara bättre än det!"