Läkemedelsautomaten ger frihet och trygghet för dem som bor hemma

16.8.2023 11.05Uppdaterad:19.6.2024 9.50

I Västra Nylands välfärdsområde används cirka 680 läkemedelsautomater.   

Försöket med läkemedelsautomater inleddes i stadsdelen Routio i Lojo år 2017. Pilotprojektet visade sig vara lyckat, och nu används 106 läkemedelsautomater i Lojo.  

Enligt skötare Maarit Nurminen som arbetar inom hemvården i Lojo har läkemedelsautomaterna underlättat äldre människors och skötarnas vardag avsevärt.  

 Traditionellt har morgnarna varit den brådaste tiden i vårt arbete eftersom många mediciner tas på morgonen. När klienten kan ta medicinerna själv från automaten har morgonbesöket kunnat flyttas till dagen, och vi kan under besöket göra något annat som är viktigt för klienten i stället för att ge läkemedel.  

Automaten meddelar om läkemedlet inte har tagits

Enligt Nurminen ökar läkemedelsautomaterna klienternas säkerhet och självständighet.  

– Klienten har cirka tre timmar på sig att ta medicinen. Om man inte tar medicinen, sväljer maskinen den och ett meddelande skickas till hemvårdsgruppen. Vi kan reagera genast genom att ringa eller besöka klienten.  

Nurminen berättar att anledningen till att läkemedlet inte tas kan till exempel vara att klienten har ramlat.  

– När automaten skickar ett meddelande till oss får klienten genast hjälp. Annars skulle klienten behöva vänta på skötarens besök till kvällen, eller till och med till följande morgon.  

Enligt Nurminen förhåller sig äldre människor i allmänhet positivt till läkemedelsautomaterna. Många gläder sig att modern teknik utvecklas även för dem.  

– Läkemedelsautomaterna är ett bra exempel på lyckad utveckling. De ger trygghet men binder inte klienten på fel sätt. Om klienten ska gå till en hobby eller på en resa programmeras automaten att ge läkemedlen till klienten så att hen kan ta dem med sig. Även detta ökar klientens upplevda självständighet.

Misstankarna byttes mot entusiasm

Inom hemvården i Esboviken inleddes utbildningarna i läkemedelsautomater i höstas. Skötare Katja Kellokoski erkänner att hon till en början förhöll sig något skeptisk till automaterna.  

– Nu när jag har sett klienternas entusiasm, glädje och ansvarstagande är jag tacksam för att läkemedelsautomaterna har uppfunnits.  

Enligt Kellokoski har man kunnat minska antalet hemvårdsbesök hos klienter som använder läkemedelsautomaten, vilket medför ekonomiska besparingar för dem. Om man gör lika många besök som tidigare har man kunnat koncentrera sig mer på till exempel vård av klienten.  

Kellokoski har lagt märke till att närstående till äldre personer med till exempel minnessjukdom också har varit misstänksamma mot automaten.  

– Anhöriga till en minnessjuk person funderade på huruvida deras mamma kan lära sig att använda automaten. Nu är de alldeles förvånade över hur bra det går att ta medicinerna, och mamman rent av kramar automaten och säger att hon har en härlig kompis hemma. Automaten ger klienten en känsla av trygghet och är lite som en partner som påminner om att ta medicinerna.  

Mer tid för klientarbetet

Kellokoski säger att läkemedlen alltid har varit en stor del av vårdarbetet för äldre.  

– Det är en stor förbättring i vårdarbetet att automaterna kan sköta administreringen av läkemedel. Automaterna gör det möjligt för oss människor att allt mer koncentrera oss på klientorienterat arbete, säger hon.  

Enligt Anni Virtanen,  projektchef för tjänster som stöder boende hemma i Västra Nylands välfärdsområde, har både klienterna och personalen gett positiv respons på läkemedelsautomaterna.

–Med hjälp av läkemedelsautomaterna kan vi frigöra skötarnas handpar till uppgifter som kräver fysisk vård och garantera att klienten får möjlighet till en lugn vårdkontakt. Vi vill i fortsättningen vara en föregångare inom teknik, och därför uppmuntrar vi till att ta i bruk tekniken i ännu större uppfattning, säger hon.

Hela Västra Nylands välfärdsområde