Oima-tjänsten gör vardagen smidigare och effektiviserar arbetet

Vi har infört en e-tjänst som gör samarbetet smidigt mellan yrkespersoner och arvodestagare, såsom närståendevårdare. I Oima-tjänsten är arvodestagarnas uppgifter uppdaterade och arvodena kan gå fortare till utbetalning. Användarna har gett positiva omdömen om tjänstens användbarhet.

Oima-tjänsten infördes våren 2024 och det medförde fördelar för cirka 3 700 arvodestagare i välfärdsområdet, såsom närståendevårdare, vikarierande närståendevårdare, familjevårdare och stödfamiljer samt yrkesutbildade personer som sköter deras ärenden.

I stället för tidigare manuellt pappersarbete samlar Oima-tjänsten informationen på ett ställe i realtid. Till exempel kan en närståendevårdare meddela de lediga dygn som hen använt och en vikarierande närståendevårdare kan meddela de dygn hen gjort. Yrkespersonerna i välfärdsområdet kan se bådas uppgifter i systemet och granska dem för en smidig utbetalning av arvodet. 

I testningen av Oima-tjänsten deltog yrkespersoner i välfärdsområdet. Deras åsikter hördes och de begärda korrigeringarna och ändringarna gjordes samtidigt. På så sätt byggdes tjänsten upp så att den passade just våra behov.
 

Tacksam respons från både yrkespersoner och klienter

Minna Kupari, socialhandledare inom barnskyddet, har erfarenhet av Oima-tjänsten både som yrkesperson och som vikarierande närståendevårdare. 

– Att ta i bruk Oima har varit räddning i arbetet och hemma! Den enorma pappersrotationen och den försvunna posten föll i glömskan. I stället fick vi ett lättanvänt system med vilket arbetet löper och informationen hålls i ordning, tackar Kupari. Nu finns det mer tid för direkt klientarbete och även i privatlivet frigjordes tid för trevligare uppgifter.

Med införandet av Oima sparas Minnas tid för viktigare och trevligare uppgifter både i arbetslivet och hemma som vikarierande närståendevårdare.

Klienterna fick använda Oima-tjänsten efter utbildningar som ordnades på nätet. Videoinspelningarna och materialet från utbildningarna finns fortfarande på vår webbplats för nya användare. Enligt Hiiden Omaishoitajat ry:s respons har närståendevårdarna tagit emot Oima-tjänsten med glädje. Många har deltagit i vårens utbildningar och därefter vid behov ännu tittat på inspelningen när de började använda tjänsten.

– Jag deltog i liveutbildningen och sedan enligt anvisningarna framskred jag hemma, det var inga problem. Jag rekommenderar att man prövar och modigt ber om råd, berättar en närståendevårdare i arbetsför ålder.

En äldre närståendevårdare berättar å sin sida att hon i början behövde dotterns hjälp med att ta i bruk Oima, men att hon nu är nöjd med Oimas verksamhet. 

– Nu behöver man inte stressa för att få tag på den klientansvariga inom närståendevården per telefon, man kan sköta dessa ärenden sent på kvällen oberoende av klockan, berättar närståendevårdaren.

Eva Lundsten, kanslist för servicen för personer med funktionshinder från Raseborg berättar att Oima fungerar bra även på svenska. 

– Språkalternativet är viktigt eftersom många uträttar ärenden på svenska, påminner Lundsten.

Merja Tavi-Räisänen, som var projektchef för Oima i välfärdsområdet, har följt upp hur tjänsten fungerar. Hon påminner om att klienten fortfarande kan välja om hen använder Oima-tjänsten eller om hen håller sig till den gamla manuella verksamhetsmodellen. 

– Alla har inte möjlighet att använda elektroniska verktyg. Vi rekommenderar att du använder Oima-tjänsten på grund av dess användarvänlighet och funktionssäkerhet, konstaterar Tavi-Räisänen.