Smidig service på Kyrkslätts akutmottagning varje dag året om

Stygn och limning av sår, avlägsnande av fästingar och stickor eller till exempel intravenös vätskebehandling. Allt detta och mycket mer sköts på Kyrkslätts akutmottagning varje dag från åtta på morgonen till åtta på kvällen. Jouren i välfärdscentrets moderna lokaler har minskat kundernas behov av att uppsöka sjukhusets samjour med en tredjedel.

Det är kväll. Klockan halv sex sitter Katja Lisko med sin son Edvin i akutmottagningens väntrum på grund av en infektion. Sjukskötaren har bedömt Edvins vårdbehov. De har väntat på sin tur i 30 minuter. 

– Det här är nog den längsta tid vi väntat när vi varit här. Jag har varit här regelbundet med mina barn, berättar Katja Lisko. 

En av hemligheterna bakom akutmottagningens framgång är ett fungerande samarbete mellan läkare och sjukskötare. En låg hierarki mellan yrkesgrupperna skapar en känsla av gemenskap och förbättrar samarbetet. Omsättningen bland skötarna är liten: många har arbetat länge på samma plats. Personalen känner varandra och får stöd av varandra.

– Det hjälper inte att ha moderna lokaler och uppföljningsplatser om det inte finns kompetent personal och en känsla av gemenskap, sammanfattar överläkare Annamari Pohjankyrö

– Det är ett nöje att leda ett team med gedigen och lång erfarenhet av akutvårdsarbete. De är engagerade i sitt arbete och arbetar för patientens bästa, säger avdelningsskötare Pauliina Churchill.

Hjälp från akuten för brådskande behov inom primärvården

Till akutmottagningens tjänster hör bland annat stygn och limning av sår, behandling av kroniska sår, avlägsnande av fästingar, stickor och främmande föremål samt intravenösa vätskebehandlingar, järninfusioner, muskelinjektioner och öronåtgärder.

– Hos oss sköts ärendet ända till slut eller till en sådan punkt att nästa vårdplats lätt kan fortsätta därifrån. Patienten står alltid i centrum, berättar Pauliina Churchill.  

Observationsrummets monitorer förmedlar livsfunktionerna i realtid till den jourhavande läkaren och HUS-arkivet som stöd för konsultationen. 

– Möjligheten till uppföljning minskar vidarehänvisningen av patienter, till exempel till Jorv, berättar Pohjankyrö. 

– Kyrkslättborna besökte Jorvs akutmottagning 30 procent mindre än invånarna i de närliggande kommunerna, fortsätter hon.  

Kunderna har gett positiv respons om akutmottagningen både muntligt och i sociala medier. Den negativa responsen har oftast att göra med att kunden har varit tvungen att köa länge.

Även Katja Lisko berömmer akutens funktion och den snabba tillgången till vård. Akuten får beröm för dess läge av familjen Lisko.

– Man behöver inte köra ända till Jorv! Allt sköts så bra här. 

Västra Nylands välfärdsområde planerar liknande akutmottagningar som i Kyrkslätt även i Raseborg, Esbo och Lojo.

Läs mer om berättelser från Västra Nyland!