Hemservice för barnfamiljer – konkret stöd för att orka i vardagen

28.8.2025 6.13Uppdaterad:10.9.2025 8.06

Hemservice för barnfamiljer erbjuder lättillgängligt stöd för familjer som behöver hjälp i vardagen. Tjänsten är inte avsedd endast för krissituationer, utan för alla som behöver tillfällig hjälp, till exempel på grund av babyvardagen, utmattning eller förändringar i livssituationen.

Hjälp i rätt tid

Kyrkslättsbon Peppi Puljujärvis familj fick hemservice när rådgivningen tipsade om det då vardagen blev ansträngd på grund av oväntade händelser och avsaknad av stödnätverk. Tjänsten sattes in snabbt och erbjöd konkret hjälp.

- Hemservicen var ett ovärderligt stöd i en krissituation. Personalen mötte oss varmt, inte på ett kontrollerande sätt, säger Puljujärvi (på bilden).

Hembesöken gjorde det möjligt att föra samtal, sköta ärenden och vila. Barnet fick lära känna trygga vuxna, vilket underlättade den senare övergången till dagvård.

- Det kändes som en oerhört stor hjälp i det ögonblicket, även om det i verkligheten bara var några timmar i veckan - vi kunde i lugn och ro med min man reda ut saker så att all uppmärksamhet inte behövde riktas mot babyn.

Puljujärvi anser det är viktigt att man inte väntar för länge förrän man tar kontakt med handledning och rådgivning för barnfamiljer.

- Jag väntade lyckligtvis inte för länge med att söka hjälp, utan jag gjorde det säkert i rätt tid eftersom jag fortfarande var handlingskraftig. I ett senare skede kunde situationen säkert ha förvärrats och då skulle det redan ha behövts helt andra tjänster.

Meningsfullt arbete

Hemservicepersonalen upplever sitt arbete som meningsfullt. För Heidi Nybom är arbetet inom hemservicen för barnfamiljer i Kyrkslätt ett kall.

- Det är verkligen givande när vi konkret ser hur familjers belastning minskar och vardagen blir lättare. Individualitet, förtroende och öppen diskussion står i arbetets fokus.

Inom hemservicen för barnfamiljer finns det för närvarande många familjer med spädbarn. Spädbarnstiden är en naturlig tid för föräldrar att ta emot stöd och vägledning.

- Familjens situation bedöms redan vid första kontakten per telefon, och bedömningen fortsätter under introduktionsbesöket. Vid varje besök utbyts nyheter och stöd ges i den aktuella situationen.

När hemservicearbetaren är på besök, kan föräldern eller föräldrarna vila eller gå och sköta sina ärenden. Den anställda tillbringar tid med barnet eller barnen i familjens hem eller till exempel i en invånarpark eller på någon annan lekplats.

Olika familjer, olika behov

Marjo Korpela och Anne Vornanen-Mitrunen, som arbetar inom hemservicen i Esbo, har under sina arbetsår sett en förändring i familjers behov. Båda har lång erfarenhet av att arbeta med barn.

Hemservice fungerar som en förebyggande stödform som kan förhindra utmattning och stärka familjens resurser. De anställda betonar att det är värt att söka hjälp i tid.

- Det är lättare att hjälpa när problemen är små. Det kan komma som en överraskning att klienter ofta tänker att det alltid är någon annan som har ett större hjälpbehov  – men vars och ens situation är viktig och bör inte jämföras med andra, konstaterar Korpela.

Ett fenomen att beakta särskilt i Esbo är att hemservicens klientkrets blir allt mer mångkulturell – allt fler familjer talar ett annat språk än finska eller svenska. Som hemservicearbetare får Korpela och Vornanen-Mitrunen ta del av vardagen. Att arbeta med familjer som talar andra språk kan vara mycket annorlunda.

- Invandrarmödrar lämnar vanligtvis inte hemmet, utan hoppas på tid för vila, gemensamma samtal eller att reda ut saker. Tjänsten fungerar också som en förmedlare av information om samhället, säger Korpela.

- Man får vara beredd på att berätta om många olika saker för klienter - att själv söka information på nätet åt dem, säger Vornanen-Mitrunen.

Båda anser det viktigt att informera sina klienter om välfärdsområdets webbplats, som har översättningar på 11 olika språk. Dessutom har en egen helhet skapats för invandrare, där man försöker informera om de tjänster som erbjuds invånarna på ett så klart språk som möjligt.

Innehåll och rutiner inom hemservicen för barnfamiljer

  • Tjänstens målgrupp är särskilt familjer med bebisar och småbarn.
  • Klientrelationen börjar vanligtvis genom rådgivning och handledning, det första introduktionsbesöket är gratis.
  • Hembesöken varar cirka 2–4 timmar, huvudsakligen på förmiddagar eller eftermiddagar under vardagar.
  • Tjänsten är tillfällig hjälp, hur lång tid den ges och vad den innehåller planeras tillsammans med familjen.
  • En avgift tas ut för hembesök. Klientavgiften kan under vissa förutsättningar nedsättas eller efterskänkas. Mer information om klientavgifter och nedsättning eller efterskänkning av klientavgifter.

Mer information: serviceenhetschef Pauliina Pitkäjärvi, fornamn.efternamn@luvn.fi.

Läs mer om stödtjänster i barnfamiljernas vardag på vår webbplats

Hela Västra Nylands välfärdsområde