Sökande av ändring i beslut fattade av tjänsteinnehavare eller organ inom välfärdsområdet
Som en välfärdsområdesmedlem har du oftast rätt att söka ändring i beslut som fattats av en tjänsteinnehavare eller ett organ inom välfärdsområdet. Du kan också söka ändring i beslutet om du är en part, det vill säga den som beslutet berör eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet.
Detaljerad information om vem som har rätt att söka ändring och hur man går tillväga finns i de anvisningar för ändringssökande som bifogas varje beslut.
Du kan inte söka ändring i ett beslut om:
- Beslutet endast gäller förberedelser eller verkställighet av ett ärende. I sådana fall kommer anvisningarna att ange förbud mot att söka ändring.
- Tidsfristen för att söka ändring i beslutet har löpt ut. Tidsfristen för att söka ändring börjar löpa från delfåendet av beslutet, vilket definieras i beslutet.
Du hittar offentliga beslutsprotokoll från tjänsteinnehavare och organ inom välfärdsområdet på vår webbplats. Om du är en part har du fått ett officiellt utdrag av beslutet antingen elektroniskt, per post eller personligen överlämnat.
Metoder för att söka ändring
Detaljerad information om hur man söker ändring finns i de anvisningar för ändringssökande som bifogas beslutet. Det specifika förfarandet för ändringssökandet bestäms enligt den lagstiftning som tillämpas på beslutet. Det finns olika former av ändringssökande:
- Begäran om omprövning (för vissa överklagbara beslut från organ och tjänsteinnehavare). Mer information om fasta avgifter (t.ex. hälsostationers besöksavgifter) och beslut som gäller individer inom social- och hälsovården (t.ex. beslut om utkomststöd) hittar du på sidan Begäran om omprövning av klientavgifter och beslut som gäller individen inom social- och hälsovården.
- Välfärdsområdesbesvär till förvaltningsdomstolen (överklagbara beslut från välfärdsområdesfullmäktige, välfärdsområdesstyrelsens beslut i omprövningsbegäran)
- Förvaltningsbesvär till förvaltningsdomstolen (till exempel överklagbara beslut gällande begäran om omprövning som har fattats av välfärdsområdesstyrelsens sektion för individärenden)
- Yrkande om upphandlingsrättelse till den upphandlande enheten och överklagande till marknadsdomstolen (upphandlingsbeslut).
Anvisningarna för att söka ändring specificerar den tidsfrist inom vilken ändring måste sökas. Tiden för att söka ändring löper ut efter denna tidsfrist. Välfärdsområdesbesvär och förvaltningsbesvär ska framställas inom 30 dagar från delfåendet av beslutet. Begäran om omprövning, yrkande om upphandlingsrättelse och överklagande till marknadsdomstolen ska framställas inom 14 eller 30 dagar från det att beslutet delgavs. Den första dagen för delgivningen räknas som 1 kalenderdag efter att beslutsprotokollet har publicerats i det allmänna datanätet eller utdraget har skickats till den berörda parten.
Detaljerade anvisningar om vad handlingen för ändringssökandet ska innehålla och var den ska lämnas in finns i anvisningarna för att söka ändring.
Mer information
För ytterligare information om välfärdsområdesbesvär och begäran om omprövning, se kapitel 16 i lagen om välfärdsområden(extern länk).
För mer information om välfärdsområdesbesvär, besök rättsväsendets webbplats(extern länk).
För mer information om förvaltningsbesvär, besök Kommunförbundets webbplats(extern länk).
För mer information om yrkandet av upphandlingsrättelse, besök webbplatsen för Rådgivningsenheten för offentlig upphandling(extern länk). Mer information om överklagande till marknadsdomstolen finns på marknadsdomstolens webbplats(extern länk).
Övriga sätt att söka ändring
Du kan vända dig till Regionförvaltningsverket om du upptäcker eller misstänker felaktigheter eller försummelser inom social- och hälsovårdens eller räddningsväsendets tjänster. Mer information och anvisningar för att göra en anmälan finns på regionförvaltningsverkets webbplats(extern länk).
Statsrådets justitiekansler är laglighetsövervakare på högsta nivå. Justitiekanslern övervakar lagenligheten av den verksamhet som utövas av statsrådet och republikens president. Justitiekanslern övervakar även att myndigheterna följer lagen och fullgör sina skyldigheter. Medborgarna kan anföra klagomål(extern länk) hos Justitiekanslern om de misstänker att en myndighet har handlat på ett lagstridigt sätt.
Var och en som misstänker att en myndighet eller en tjänsteman har brutit mot lagen eller försummat sina skyldigheter kan vända sig till riksdagens justitieombudsman. Klagomålet kan också gälla en misstanke om att de grundläggande och mänskliga rättigheterna inte har tillgodosetts. Klagomålet(extern länk) kan gälla ett ärende som berör klaganden. Klagomål kan göras också på någon annans vägnar eller tillsammans med andra.