Information till invandrare om hälsostationen

Du kan få hjälp från hälsostationen om du är orolig för din hälsa, blir sjuk eller råkar ut för en olycka. Alla som bor i välfärdsområdet får komma till hälsostationen.

Kontakta oss

Digitalt:

Lunna(extern länk)

Lunna är den digitala servicekanalen i vårt välfärdsområde. Ladda ner Lunna till din smarttelefon eller gå till adressen lunna.fi(extern länk)

  • Chatten är öppen från måndag till fredag klockan 8–16.
  • Du kan skicka ett meddelande dygnet runt. Du får svar inom 3 vardagar.

Ring oss: 

Den hälsostation som ligger närmast ditt hem är vanligtvis din hälsostation. Se kontaktuppgifterna till din hälsostation. 

Om du behöver vård snabbt på kvällen, natten eller under veckoslutet: 

Ring jouren 116 117.

116 117 

Om livet är i fara:

Ring alltid nödnumret 112.

112 

Vart ska du ringa när du behöver hjälp?

Se här när du måste ringa hälsostationen, jouren eller nödnumret. 

Media har ingen översättning tillgänglig på ditt språk.

Så här bokar du tid till hälsostationen

Boka tid till din hälsostation per telefon.

Den hälsostation som ligger närmast ditt hem är vanligtvis din hälsostation. Se kontaktuppgifterna till din hälsostation.

Media har ingen översättning tillgänglig på ditt språk.

Så här besöker du hälsostationen

Innan du kommer till hälsostationen

Ta med ditt FPA-kort. Om du inte har ett FPA-kort, ta med ett identitetsbevis med foto.

Kom i tid så att du hinner anmäla dig och hitta rätt rum. Du får inte komma för sent till mottagningen.

När du kommer till hälsostationen

När du bokar tid berättar vårdaren per telefon vad du ska göra när du kommer till hälsostationen. Du får veta om du måste anmäla dig och hur du hittar rummet där mottagningen är.

Hälsostationen och tandkliniken kan ligga i samma byggnad. Följ skyltarna till rätt plats.

Om du inte behöver anmäla dig, kan du direkt gå och vänta på att bli kallad till mottagningen.

Om du måste anmäla dig, gör det med anmälningsautomaten. Om det inte finns någon automat, eller om den inte fungerar, kan du anmäla dig till personalen vid mottagningen.

Så här anmäler du dig med automaten:

  1. Visa ditt FPA-kort för automaten. Håll kortet så att streckkoden är vänd uppåt.
  2. Kontrollera att dina uppgifter på skärmen är korrekta. Följ anvisningarna på anmälningsautomaten.
  3. Automaten visar vilket rum din mottagning är i.
  4. Automaten skriver ut anvisningar som hjälper dig att hitta rätt rum.

Följ skyltarna och vänta på din tur

Följ skyltarna och gå till rätt plats för att vänta. Om du inte vet vart du ska gå, be personalen på hälsostationen om hjälp.

Vänta tills du kallas in. Om du anmälde dig med anmälningsautomaten, titta på skärmen på väggen för att se när det är din tur. På lappen som automaten skrev ut finns ett nummer. När numret visas på skärmen är det din tur.

En tolk är med på mottagningen om du uppgav vid tidsbokningen att du behöver en tolk. Tolken kan vara med på plats eller via telefon. 

Media har ingen översättning tillgänglig på ditt språk.

Så här förnyar du recept

Begär förnyelse av receptet två veckor innan dina mediciner tar slut. Det kan ta upp till åtta dagar att förnya ett recept. För att förnya ett recept behöver du din personbeteckning.

Du kan förnya ditt recept på tre sätt:

  • Genom att ringa hälsostationen. Ring telefonnumret till den hälsostation där du har fått receptet.
  • På apoteket. Ta med ditt FPA-kort. Apoteket kan ta ut en avgift för att förnya receptet.
  • Digitalt i MittKanta-tjänsten. Logga in med dina bankkoder. Skicka en begäran om förnyelse av receptet till den hälsostation där du har fått receptet. Om du har angett ditt telefonnummer, får du ett textmeddelande när receptet har förnyats.

Du får inget recept på papper. Du kan hämta medicinen på vilket apotek som helst. Visa ditt FPA-kort på apoteket.

Media har ingen översättning tillgänglig på ditt språk.

Avgifter och avbokning av tid

Alla som har fyllt 18 år måste betala för läkarbesök.

Räkningen kommer hem till dig som ett brev. Se social- och hälsovårdens klientavgifter.

Avboka din tid om du inte kan komma till besöket.

Du måste avboka tiden senast vardagen före besöket, innan klockan 12. Du kan avboka tiden genom att ringa hälsostationens telefonnummer. Du kan också avboka tiden med ett textmeddelande. Om du inte avbokar tiden och inte kommer, måste du betala en avgift som är högre än besöksavgiften.

Se hur du avbokar en tid på hälsostationen.