Inom Västra Nylands välfärdsområde utvecklar man social rapportering för att förbättra tjänsterna

1.6.2022 10.31Uppdaterad:7.6.2022 7.46

Social rapportering involverar experterna inom socialvården i den gemensamma utvecklingen av välfärdsområdets tjänster.

Social rapportering och ett verktyg för det utvecklas inom beredningen av Västra Nylands välfärdsområde i samarbete med Esbo stad och Västra och Mellersta Nylands kompetenscentrum inom det sociala området Sosiaalitaito. Social rapportering är ett sätt att utföra strukturellt socialarbete som enligt lag är förpliktande för kommunerna och i fortsättningen även för välfärdsområdet. Enligt Kaisa Palomäki, expert på socialtjänster för vuxna vid Esbo stad, har det strukturella socialarbetet enligt socialvårdslagen tre centrala uppgifter: 

  • Producera information som gäller klienternas behov och behovens samhälleliga kopplingar samt verkningarna av den socialservice och den övriga socialvård som möter behoven.
  • Föreslå målinriktade åtgärder och åtgärdsförslag för att förebygga och rätta till sociala problem samt för att utveckla kommuninvånarnas boende- och närmiljöer.
  • Införliva sakkunskapen inom socialvården i de andra kommunala sektorernas planering samt samarbeta med andra aktörer för utveckling av socialarbetet samt det övriga utbudet av service och stöd.  

Verktyg för social rapportering – viktiga iakttagelser om vardagen

Med hjälp av ett verktyg för social rapportering kan experterna inom socialarbetet rapportera om iakttagelser och fenomen i klientarbete. Med hjälp av rapporteringen kan man systematiskt samla in information som lyfter fram bland annat luckor mellan olika tjänster. De som utför klientarbete upptäcker ofta dessa luckor och brister i sitt arbete, och denna viktiga information kan samlas systematiskt med hjälp av social rapportering. ”När man övergått till ett rapporteringssystem som omfattar hela Västra Nylands välfärdsområde, får man också viktig information om likheter och skillnader mellan områdena”, lyfter Palomäki fram. Dessutom kan man med hjälp av verktyget lyfta fram god praxis i större utsträckning. 

Esbo stad tog i bruk en blankett för social rapportering hösten 2021 och det har redan inkommit en hyfsad mängd blanketter till familje- och socialtjänsterna. I rapporterna har man bland annat lyft fram utvecklingen av det sektorsövergripande samarbetet och resursfördelningen. Dessa frågor kan beaktas i utvecklingen av tjänsterna och tas upp i nätverket för strukturellt socialarbete.

Satu Meriläinen-Porras, projektchef inom projektet för klienter som behöver många tjänster, anser att det med tanke på framtiden är viktigt vad som kan göras för att främja saker som lyfts fram med hjälp av rapporteringen samt att förmedla information till kommuninvånarna och utnyttja resultaten av rapporteringen i utvecklingen av samarbetet. ”Resultaten kan också användas för att stödja beredningen av beslutsfattandet och för att motivera åtgärdsförslag – med hjälp av verktyget kan man genuint påverka utvecklingen av sitt eget arbete”, konstaterar Meriläinen-Porras 

Meriläinen-Porras lyfter också fram att blanketten är lätt att använda och smidig jämfört med vissa tidigare verktyg. Med tanke på framtiden är avsikten bland annat att intensifiera samarbetet med hälso- och sjukvården, också som en del av den övergripande kvalitetsledningen. 

Verktyget för social rapportering kan tas i bruk genast

Esbo började i höstas använda en egen blankett – nu erbjuds också de andra kommunerna ett verktyg för social rapportering. Sosiaalitaito, Västra och Mellersta Nylands kompetenscentrum inom det sociala området, stöder kommunerna i utvecklingen av det strukturella socialarbetet. ”Sosiaalitaito har i samarbete med Västra och Mellersta Nylands kommande välfärdsområden genomfört ett blankettsystem för social rapportering som kommunerna genast kan ta i bruk ”, säger Anu Virtanen, utvecklingskoordinator vid Sosiaalitaito. Sosiaalitaito kommer att kontakta cheferna för socialservicen i Västra Nylands välfärdsområde i frågan och bjuda in kommunerna att använda verktyget för social rapportering.

Även om verktyget pilottestas bland experter och det är viktigt med tanke på utvecklingen av experternas arbete, skulle verktyget eventuellt i framtiden kunna utvecklas för organisationers och invånares bruk – ”Denna diskussion kommer visserligen att föras först i Västra Nylands välfärdsområde”, konstaterar Johanna Kuisma, specialplanerare i informationshantering inom socialvården.

Mer information: 

Satu Meriläinen-Porras, projektchef för projektet Klienter som behöver många tjänster, beredning av Västra Nylands välfärdsområde, satu.merilainen-porras@luvn.fi  

Kaisa Palomäki, expert på socialtjänster för vuxna, Esbo stad, kaisa.m.palomaki@esbo.fi  

Johanna Kuisma, specialplanerare i informationshantering inom socialvården, projektchef, Esbo stad, johanna2.kuisma@esbo.fi  

Anu Virtanen, utvecklingskoordinator, Västra och Mellersta Nylands kompetenscentrum inom det sociala området Sosiaalitaito, anu.virtanen@sosiaalitaito.fi