Smidig och enhetlig rådgivning och handledning för äldre i Västra Nyland

22.6.2022 19.47

Vi vill erbjuda äldre en lättillgänglig förebyggande rådgivningstjänst i Västra Nylands välfärdsområde. Vi skapar enhetliga tillvägagångssätt också för bedömning av servicebehovet.

Rådgivning och klienthandledning för äldre är en helhet genom vilken invånarna kan få information om frågor som de undrar över och söka sig till service. Vi vill förenhetliga, förtydliga och förbättra dessa tjänster i det kommande välfärdsområdet.  

”Vårt mål är att alla invånare i området ska ha tillgång till kompetent rådgivning och handledning för att stödja ett gott åldrande och boende hemma. I detta syfte bygger vi tydliga och enhetliga kanaler för att ta kontakt och uppsöka tjänster”, berättar projektchef Teemu Tupala. 

Det innebär till exempel att medan det för närvarande finns flera olika rådgivningsnummer för äldre i kommunerna i Västra Nyland, kommer rådgivning, stöd och hjälp i fortsättningen att fås centraliserat från en plats. Vi vill också göra det möjligt att ta kontakt på olika sätt. 

I välfärdsområdets rådgivning svarar experter inom social- och hälsovården på klienternas samtal. I den rådgivningstjänst som inleds nästa år erbjuder vi äldre och deras närstående och anhöriga rådgivning och söker lösningar på vardagliga frågor tillsammans med klienten. På så sätt främjar vi de äldres välbefinnande och möjligheter att klara sig hemma.  

Låt oss ta ett exempel: Till rådgivningstjänsten ringer en äldre person som har problem med att röra sig. Vi lyssnar på och kartlägger klientens situation, eventuella bakomliggande orsaker samt olika lösningsalternativ. En lämplig lösning kan vara till exempel hjälpmedel eller hjälp från närståendenätverket. Om experten och klienten tillsammans konstaterar att problemet inte löser sig på detta sätt, kan experten inom rådgivningstjänsten genast utifrån den första kontakten hänvisa klienten till en bedömning av servicebehovet och därigenom till den offentliga servicen, om förutsättningarna uppfylls. 

”Vi gör bedömningen av servicebehovet nära klienten. Våra klienthandledare gör hembesök och tar reda på klientens funktionsförmåga och livssituation ur många synvinklar. Avsikten är att utreda hurdant stöd och hurdan hjälp klienten behöver för att klara sig i vardagen”, förklarar Tupala. 

För närvarande finns det olika praxis i olika kommuner vid bedömningen av servicebehovet. Vi vill också förenhetliga processen för bedömning av servicebehovet så att alla äldre i Västra Nylands välfärdsområde får jämlik service när välfärdsområdet inleder sin verksamhet i början av 2023.  

”I Västra Nylands olika kommuner har man redan länge arbetat för att utveckla rådgivningstjänsterna och klienthandledningen för äldre. Avsikten är att utnyttja både områdets bästa praxis och erfarenheter från andra delar av Finland och skapa den bästa möjliga modellen för välfärdsområdet”, sammanfattar Teemu Tupala. 

Västra Nylands välfärdsområde ordnar social- och hälsovård, räddningsväsendets tjänster samt elevhälsans psykolog- och kuratorstjänster från 1.1.2023.