Beredningen av en servicestrategi inleds och principerna för ordnande av måltidsservice godkändes

30.1.2023 13.52

Välfärdsområdesstyrelsen beslutade inleda beredningen av en servicestrategi och ett beslut om räddningsväsendets servicenivå för Västra Nylands välfärdsområde. Dessutom beslutade styrelsen om ordnandet av måltidsservicen som en utkontrakterad tjänst och göra det möjligt för aktörer av olika storlekar att delta i upphandlingen.

I servicestrategin fastställs målen för genomförandet av och långsiktsmålen för social- och hälsovårdstjänsterna. När målen uppställs tar man hänsyn till behoven hos invånarna i välfärdsområdet, de lokala förhållandena, tillgången till tjänster och tjänsternas tillgänglighet samt kostnadsnyttoeffektiviteten. Räddningsväsendets servicenivå ska motsvara de nationella, regionala och lokala behoven och olycksriskerna och andra risker. 

I beredningen av servicestrategin är målet också att skapa möjligheter till deltagande för välfärdsområdets invånare, personal, nämndledamöter, påverkansorgan samt för företag, organisationer och andra centrala intressentgrupper i området. 

Välfärdsområdesfullmäktige beslutar om servicestrategin och beslutet om räddningsväsendets servicenivå. Den målsatta tidsplanen är att välfärdsområdesfullmäktige godkänner servicestrategin och beslutet om räddningsväsendets servicenivå i oktober–november 2023.  

Måltidsservice 

Välfärdsområdets måltidsservice ordnas som en utkontrakterad tjänst genom upphandling. Upphandlingshelheten delas in i mindre helheter för att aktörer och företag av olika storlekar ska kunna delta i upphandlingen. Klientrespons kommer att användas aktivt vid utvecklingen av måltidsservicen i området. 

Föredragningslistans övriga beslutsärenden godkändes i enlighet med förslagen.