Klienterna delaktiga när man bygger framtiden
Välfärdsområdets framtida tjänster planeras just nu tillsammans områdets invånare och klienter. Funktionshinderservicen har olika slags grupper för klientdelaktighet där också de klientgrupper som inte kan svara på traditionella enkäter får sin röst hörd.
Just nu behövs klientdelaktighet när Västra Nylands välfärdsområde under innevarande år ska planera sin servicestrategi. I servicestrategin berättar vi hurdana tjänster välfärdsområdet ska fokusera på under de kommande åren. Servicestrategin planeras i samarbete med västnylänningarna och det är viktigt att göra alla delaktiga. Klientdelaktigheten upphör dock inte när servicestrategin är färdig utan kommer att fortsätta spela en viktig roll i välfärdsområdets tjänster även i framtiden.
Mer omfattande delaktighet med hjälp av gruppdiskussioner
Klientdelaktigheten inom funktionsservicen har stärkts genom olika möjligheter att delta såsom bland annat ordnandet av gruppdiskussioner. Man har ordnat gruppdiskussioner och även en del individdiskussioner bland annat för klienter inom boendeservicen, arbets- och dagverksamheten och transporttjänsterna på olika håll inom Västra Nylands välfärdsområde. Målet med diskussionerna är att samla ihop vilka tankar, önskemål och visioner personer med funktionsnedsättning har om välfärdsområdets och tjänsternas framtid. Under gruppdiskussionerna frågade man till exempel på vilket sätt personerna önskade få kontakt med vårdpersonalen, hurdant stöd de skulle behöva, vad de inte får för tillfället och hur tjänsterna borde utvecklas i fortsättningen.
I en gruppdiskussion för föräldrar till barn med funktionsnedsättning ansågs som mycket viktigt individuell prövning framom normativa tjänster, snabbt beslutsfattande och lagenliga beslut. Föräldrarna behöver lagstadgad servicerådgivning, där de informeras öppet om alla de tjänster som de har rätt till. Under diskussionerna togs även upp att familjernas helhetssituationer bör beaktas. Arbetstagarnas kompetens och tillstånd när det handlar om klientorientering är mycket viktiga, likaså att det byggs upp en förtroendefull relation mellan arbetstagarna och familjen. Omsättningen bland arbetstagarna är ett stort problem och förståelse för funktionsnedsättningar saknas. Utnyttjandet av erfarenhetsexperter anses vara ytterst viktigt.
Gruppdiskussionerna pågår fortfarande, men redan nu kan man se hur viktigt det är att man beaktar tillgången till tjänster, klienters individuella behov, tillgången till information om olika tjänster, tillgänglighet och att tjänsterna fungerar som helhet. Fungerande tjänster ger levnadsmöjligheter: att delta, vara verksam och göra egna val.
Erfarenhetsexperter blir hörda
I planeringen av servicestrategin som nu håller på att genomföras har personer med olika slags funktionsnedsättningar och användare av olika tjänster samt personer som arbetar med närståendevård hörts i egenskap av erfarenhetsexperter. Erfarenhetsexperterna har blivit intervjuade till exempel av handledare och av cheferna för enheterna. Diskussionerna har förts på lämpligaste sätt allt efter omständigheterna, ansikte mot ansikte med en person eller grupp, genom videomöten och per telefon.
I fortsättningen stärker man erfarenhetsexpertisens roll i funktionshinderservicen och målet är att ta hjälp av den på olika sätt för att utveckla tjänsterna.
Verkstad för rådet för personer med funktionsnedsättning
Det är viktigt att man i servicestrategin från början får med de synpunkter och den expertis som välfärdsområdets råd för personer med funktionsnedsättning besitter. Under våren inleder man en diskussion om servicestrategin med välfärdsområdets råd för personer med funktionsnedsättning i form av en verkstad.
Klientdelaktigheten viktig även i fortsättningen
Inom funktionshinderservicen bereder man även en konkurrensutsättning av välfärdsområdets färdtjänster och där man stärkt klientdelaktigheten och samarbetet med klienterna alltsedan planeringsskedet. Man har skickat ut en enkät om färdtjänsterna till alla som använder välfärdsområdets färdtjänster och bjudit in klienter att delta i delaktighetsgrupper för att diskutera färdtjänsternas utveckling. Växelverkan med klienter, rådet för personer med funktionsnedsättning och äldrerådet samt med organisationer kommer att fortsätta under hela processen med konkurrensutsättningen.
Det är viktigt att i fortsättningen utnyttja erfarenhetsexpertis i utvecklingen av välfärdsområdets tjänster och fundera på vilka alla sätt den kan utnyttjas i tjänsterna mer effektivt än tidigare.
