Resultat av färdtjänstenkäten
Enligt en enkät som Västra Nylands välfärdsområde genomfört uppskattar klienter som använder färdtjänsten mest av allt tillgången till tjänsten och dess säkerhet samt förarens hjälpsamhet och språkkunskaper.
Västra Nylands välfärdsområde genomförde i mars en enkät till välfärdsområdets invånare som använder färdtjänster enligt socialvårdslagen (SVL) eller handikappservicelagen (HSL). Enkäten skickades till 8 509 klienter. Det kom totalt 2 862 svar. Antalet svar från Esbo var 1 766, från Hangö 60, från Ingå 31, från Högfors 64, från Grankulla 76, från Kyrkslätt 317, från Lojo 153, från Raseborg 189, från Sjundeå 35 och från Vichtis 145. Svarsprocenten var 34. Antalet svenskspråkiga svar var totalt 618, av vilka största delen kom från Raseborg (201), Esbo (155) och Kyrkslätt (95).
Av frågorna gällde flervalsfrågorna beställning av färdtjänst, förarens kompetens och beaktande av individuella behov. På frågorna om vad som är viktigast för klienter i färdtjänsterna och vad som bör beaktas när tjänsterna utvecklas, fick man skriva ett fritt formulerat svar.
Möjligheten att beställa skjuts per telefon uppskattas
De viktigaste sakerna vid beställningen av tjänsten var utifrån svaren:
- Möjligheten att beställa skjuts per telefon (92 %).
- Möjligheten att beställa skjuts direkt av en förare (61 %).
- Möjligheten att ta skjuts direkt vid en stolpe (47 %).
23 % av dem som svarade ansåg att också möjligheten att använda en app vid beställning av skjuts är viktig.
De viktigaste egenskaperna när det gäller förarens kompetens är enligt dem som svarade hjälpsamhet och vänlighet (79 %), kunskaper i finska eller svenska (65 %) och att föraren hittar fram utan passageraren behöver ge anvisningar (56 %). Dessutom uppskattas förarens lokalkännedom och kompetens att betjäna specialgrupper.
Vid beaktandet av individuella behov ansåg de som svarade att de viktigaste sakerna var att föraren ger assistans vid behov (93 %), att fordonet lämpar sig för klientens behov (83 %) och att klienten har möjlighet att välja den för hen lämpligaste färdtjänsten (66 %). 22 % av dem som svarade understödde frivillig samåkning.
Kundrespons från Esbo: ”Man kan för min del slå ihop resor bara restiderna inte ökar oskäligt, [...]."
När svaren jämfördes mellan de olika grupperna av svarare hittades det några beaktansvärda skillnader mellan SVL-klienter och HSL-klienter samt mellan Esbo och de andra kommunerna. Till exempel 65 % av HSL-klienterna skulle beställa skjuts av en viss förare, medan motsvarande andel av SVL-klienterna var 51 %. Av SVL-klienterna väntar sig 65 % att föraren har bra lokalkännedom, medan motsvarande andel av HSL-klienterna är 50 %.
Av klienterna i Esbo skulle 54 % beställa skjuts direkt av en viss förare, medan motsvarande andel i de andra kommunerna var 72 %. I Esbo skulle 51 % av klienterna kunna ta en skjuts direkt vid en stolpe, medan motsvarande andel i de andra kommunerna var 39 %.
Däremot hittades det ingen nämnvärd skillnad mellan de finsk- och de svenskspråkiga svaren. I de svenskspråkiga svaren betonas önskemålet att få bättre service på svenska.
Kundrespons från Raseborg: ”[…]. Jag är missnöjd med taxicentralen personal som enbart talar finska jag har döligt förstå den.”
Utmaningar i tillgången till skjutsar
De öppna frågorna fick klart över 4 000 svar. Av svaren kunde man dra den slutsatsen att kommunerna där det för tillfället är svårast att få färdtjänst är Ingå, Hangö, Raseborg och Lojo. I svaren gäller problemen i hög grad tillgången till skjutsar. Särskilt under kvällar och veckoslut är det svårt att få skjutsar. Utifrån svaren finns det i Hangö tillgång till endast en bil, varför det upplevs nästan omöjligt att få skjuts. Utmaningarna gäller också väntetiderna för beställda skjutsar. Dessutom upplevs det vara problematiskt, särskilt i Lojo, att skjutsarnas reseområden begränsas på basis av grannkommunerna.
Kundrespons från Lojo: ”Att tillgången till taxi under dagen och kvällen skulle vara fungerande och säkert. Att väntetiden inte skulle bli lång. Att man inte skulle känna sig osäker på om man vågar åka hemifrån när det är svårt att få taxi.”
Av Esboborna som svarade nämner 90 % att Färdcentralen som är verksam i Esbo inte alltid når en acceptabel servicekvalitet. Till exempel är kötiden till telefontjänsten lång och det finns inte tillräckligt med fordon. Å andra sidan är man också nöjd med servicen när det till exempel går att beställa både tur och retur med samma samtal.
Viktiga saker och utvecklingsobjekt
De som svarade förde fram flera viktiga saker som bör beaktas när färdtjänsten utvecklas.
- Förarna bör få utbildning i att bemöta klienter vars psykiska och fysiska ork är svag.
- Förarna bör kunna klientens modersmål och vara tjänstvilligare.
- Antalet fordon bör ökas och fordonen bör vara städade.
- Förarna bör kunna hantera och spänna fast hjälpmedel.
- För en klient som inte behöver ett tillgänglighetsanpassat fordon skulle man kunna använda en personbil.
- Det bör vara lätt att ge respons.
- En bekant taxi ger klienten en känsla av trygghet.
- Samåkning anses vara lämpligt till exempel när man kommit överens om den på förhand eller när restiderna inte ökar oskäligt.
- Incitament ökar villigheten till samåkning.
- Möjligheten att komma överens om tur- och returresan samtidigt för att man ska kunna försäkra sig om returresan och inte ska behöva vänta länge.
Kundrespons från Esbo: ”Det viktigaste är att det går smidigt att beställa och skjutsen kommer så som man avtalat.”