Förändring är en möjlighet
Den nya organisationen för funktionshinderservicen vid Västra Nylands välfärdsområde är drygt ett halvt år gammal. Hur har övergången till välfärdsområdet gått, vad pågår inom tjänsteproduktionen och hur ser framtiden ut?
Vid övergången till det nya välfärdsområdet sammanslogs funktionshinderservicens tjänster som producerades i de olika kommunerna och i samkommunerna för specialomsorg (Eteva och Kårkulla). I och med ändringen ökade antalet verksamhetsenheter inom den egna tjänsteproduktionen avsevärt.
– Vår egen tjänsteproduktion omfattar i huvudsak boendetjänster, samt arbets- och dagverksamhetstjänster. Det finns nu cirka 50 dylika enheter och de är belägna ganska jämnt i hela vårt område. De svenska verksamhetsenheterna finns främst i Raseborg, berättar Lena Astala, som är servicelinjedirektör för tjänsteproduktionen inom funktionshinderservicen i Västra Nylands välfärdsområde.
Enligt Astala har inrättandet av välfärdsområdet medfört många nya tillvägagångssätt och system i verksamhetsenheternas vardag.
– Av vår personal har ändringarna krävt mycket inlärning, tålamod och flexibilitet. De delvis nya tillvägagångssätten har redan förankrats, men många förnyelser som hänför sig till administrativa processer pågår fortfarande.
Astala berättar att man inom funktionshinderservicen håller på att inleda flera olika åtgärder som främjar utvecklingen av enhetlig praxis i tjänsterna.
– För tillfället uppdateras planerna för egenkontroll vid våra verksamhetsenheter. I planerna beskrivs principer som hänför sig till enheternas kvalitet och säkerhet.
Trots ökningen i den egna tjänsteproduktionen har funktionshinderservicen enligt Astala som utmaning att säkra en tillräcklig tillgång till tjänster.
– De tidigare genomförda tjänstekartläggningarna visar att antalet klienter och behovet av tjänster ökar stadigt varje år. Uppbyggnaden av den nya tjänsteproduktionen fördröjs av utmaningar i fråga om tillgången till vårdpersonal samt långsamheten av byggandets processer. Vi samarbetar intensivt med olika aktörer i tjänsteproduktionen för att förbättra tillgången till tjänsterna.
Tjänsteproduktionen har berikats
Astala påminner om att inrättandet av välfärdsområdena i huvudsak har varit en administrativ reform, vars verkningar i början reflekteras till stora delar på personalen.
– I och med den nya organisationen har vi fått många nya handlingsmodeller, kollegor och samarbetspartner. Att skapa nya nätverk tar så klart sin tid, men enligt mina iakttagelser förekommer det redan samarbete mellan olika serviceområden och yrkesgrupper.
Astala beklagar att ändringarna i de administrativa processerna kan ha haft konsekvenser för klienterna och tjänsteproducenterna till exempel i form av dröjsmål i tillgång, beställning och fakturering. Arbetet pågår för att åtgärda dessa utmaningar.
– Konsekvenserna av övergången har enligt våra iakttagelser varit mindre för vardagen i våra verksamhetsenheter. Vårt mål var att övergången inte syns i klienternas tjänster och enligt den respons vi fått av våra klienter har vi i huvudsak lyckats väl med detta. Jag vill alltså tacka vår personal för ett väl utfört jobb, fortsätter Astala.
På det hela taget har tjänsteproduktionen i och med inrättandet av välfärdsområdet berikats med goda tillvägagångssätt och nya verksamhetsformer.
– Den digitala enheten från Eteva och FIXtv som utvecklats i Kårkulla är goda exempel på detta. Som optimist ser jag förändringen som en möjlighet och jag tror att genom ett gott samarbete får våra klienter i framtiden njuta av förändringens vindar i form av delaktiggörande verksamhet som utvecklas på många sätt, säger Astala.