I Hagalunds servicecentral finns trevliga sysslor och sällskap av jämnåriga för seniorer
”Det är lätt att komma hit när mottagandet är så varmt.”
”Det finns varierande program och något att göra varje dag.”
”Man kan läsa dagens tidningar och samtidigt träffa jämnåriga.”
”Man kan röra sig och äta tillsammans och man behöver inte vara ensam.”
Så här beskriver besökarna i Hagalunds servicecentral orsakerna till varför de kommer till servicecentralen, en del till och med dagligen. Servicecentralen var stängd i juli och sommarpausen var tung för många. ”Underbart att servicecentralen har öppet igen, så kommer man åter ut bland folk”, har många sagt under de första dagarna i augusti.
Avgiftsfria aktiviteter i den äldres vardag
I Hagalunds servicecentral erbjuds varje dag avgiftsfria grupper och evenemang som man inte behöver anmäla sig till och som inte förutsätter medlemskap i någon förening. Det här är viktigt för många besökare. Alla väntar ivrigt på den kommande hösten eftersom servicecentralens öppna och avgiftsfria verksamhet har utökats ytterligare.
– Som i alla servicecentraler har vi även i Hagalund med min kollega Marita satsat på att ha så mycket gemensam verksamhet som möjligt, som det är lätt att komma med och delta i, berättar Milla Koski som är verksamhetsledare och kontaktperson för de frivilliga i Hagalund.
Frivilligverksamhet ger glädje
Även de frivilliga väntar på hösten. I Hagalunds servicecentral har varje vecka ett tjugotal frivilliga för vilka särskilt husets goda anda och stämning är viktiga.
– Att göra saker tillsammans och träffa nya människor är det som uppmuntrar att komma hit, konstaterar diskussionsgrupp Olkkaris frivilliga Kerttu.
Arto, som börjar som frivillig i höst, är av samma åsikt.
– I kamratgrupper är det viktigt att dela saker.
De frivilliga är också tacksamma över att man tar väl hand om dem, och ingen behöver göra saker ensam.
– Jag har fått så mycket av måleri att jag hoppas att andra också får det. Och visst finns det ett litet själviskt motiv – man vill vara till nytta, erkänner Raila som är frivillig i målerigruppen.
– Och så får det även vara, betonar Milla Koski. Frivilligverksamheten ska absolut ge glädje och krafter i den egna vardagen.
För tillfället söks nya frivilliga till Hagalund bland annat till tisdagens promenader i grupp och att leda diskussionsgruppen för personer med främmande modersmål ett par gånger i månaden.
– Hos oss kan man vara frivillig flexibelt enligt det egna schemat. Varje frivilligbesök, även mer sporadiska, är en stor grej. De frivilliga kommer ofta själv med de bästa idéerna om ny verksamhet, så allt kan föreslås enligt de egna kunskaperna och vad man är intresserad av. Vi är öppna för även vilda idéer, tipsar Milla med ett skratt.
Blev du intresserad av frivilligverksamhet i Hagalund?
Kontakta: Milla Koski, milla.koski@luvn.fi, tfn 040 636 6056.
Veckoprogrammet för Hagalunds servicecentral kan läsas på Hagalunds servicecentrals webbplats (på finska).
Information om andra servicecentraler och mötesplatser för äldre i Västra Nylands välfärdsområde hittar du på webbplatsen Välbefinnande för äldre.
- Främjande av hälsa och välfärd
