Hälsningar från invånarna i välfärdsområdet
18.10.2023 8.59
Vi frågade äldre personer om deras tankar om det nya välfärdsområdet.
1. Hur känns det nu att höra till det stora välfärdsområdet i Västra Nyland?
2. Syns förändringen i den egna vardagen? Ifall den syns, vad är bättre eller sämre?
3. Var får du bäst information om välfärdsområdet?
4. Hur anser du att äldre personer borde beaktas när välfärdsområdets tjänster utvecklas?
5. Vilka hälsningar skulle du skicka till välfärdsområdets beslutsfattare?
1. Kauko Veurla, Ladusved
- Inget negativt har ännu kommit fram.
- Västra Nylands välfärdsområde är ännu så nytt och jag har så lite erfarenhet av det så det är för tidigt att säga något.
- Jag får den information om välfärdsområdet som jag behöver främst från Sökö servicecentrals kontor och personal.
- Det skulle vara ganska trevligt att få en liten konjak och kaffe som efterrätt på servicecentralen. Allvarligt talat är jag helt nöjd. Jag har inga större utvecklingsidéer och inget att klaga på
- Min hälsning är att ni ska ta väl hand om oss äldre.
2. Liisa Halonen, Sökö
- Verksamheten har blivit lite för stor och utspridd så att allt inte kan skötas ordentligt.
- Hälsovården för äldre har inte heller tidigare varit utmärkt i Esbo, och jag vet inte om det nu har skett någon förändring. Det är svårt att få tid till läkare, väntetiderna är väldigt långa. Även trafikförbindelserna borde förbättras. Från Sökö måste man åka till hälsostationen i Mattby men man kan inte längre ta bussen dit. När man tar tunnelbana måste man gå en lång sträcka med rollator. Vintertid, när det finns stora snövallar och snö på gatorna, är det mycket svårt att ta sig fram.
- Det har varit mycket information om välfärdsområdet i tidningen, men jag är inte särskilt insatt i det.
- Man borde se efter hur ensamboende äldre klarar sig i sina hem och ta hand om dem.
- Ni beslutsfattare ska stå med båda fötterna på jorden. Jag hoppas att ni känner till alla frågor och faktorer som påverkar dem innan ni fattar beslut.
3. Hellevi Yrjölä, Hagalund
- I början kändes det som om det var en bra plan att övergå till välfärdsområdet. Men nu när jag på grund av min sjukdom har köat till läkare och försökt få kontakt med en specialistläkare känns allt väldigt långsamt. Detta kan förstås vara svårigheter som kommer i början då välfärdsområdet är nytt, och sedan blir bättre med tiden.
- I andra frågor än min hälsa har jag inte stött på att något skulle ha förändrats eller blivit sämre för mig.
- I första hand läser jag information om välfärdsområdet i tidningar och söker också i viss mån information på nätet.
- En vårdare kan besöka en äldre person som bor ensam hemma två–tre gånger om dagen. Då vore det bra om vårdaren inte byttes ut, utan det skulle alltid vara en bekant vårdare som gjorde hembesök.
- Jag tycker att beslutsfattarna borde fundera på lönestrukturen och lönejämställdheten. Beslutsfattarna har mycket bra löner jämfört med arbetstagarna.
4. Erkki Laitinen, Mattby
- Jag har inte mycket att säga om det nya välfärdsområdet. Jag skulle gärna vilja tala om idrott.
- Det nya välfärdsområdet har ännu inte synts på något sätt i min vardag.
- Jag får information om välfärdsområdet från tidningar och radio, jag tittar inte mycket på tv.
- När servicen utvecklas borde äldre och personer med funktionsnedsättning beaktas på många sätt, det finns så många slags besvär. För mig är motion och idrott viktiga. Jag rekommenderar att alla som bara kan ska röra på sig. Jag tycker att det finns ganska bra motionsmöjligheter för äldre, åtminstone i Mattby. Själv joggar jag med hunden längs strandpromenaden, det är det bästa sättet att sköta min kondition.
- Min hälsning till beslutsfattarna är att äldre och personer med funktionsnedsättning ska beaktas mångfacetterat i välfärdsområdets beslut.
5. Katarina Lindström, Grankulla
- Det finns ännu ganska lite information om det nya välfärdsområdet, men åtminstone början har kanske inte riktigt varit så lyckad för min del.
- Förändringen syns till exempel i att det har varit svårt att få kontakt med den jag behöver kontakta. Jag hittar ingen information om vart eller till vem jag kan ringa eller skriva och vem som är läkare. Välfärdsområdet är ännu så nytt att jag inte har hunnit notera förbättringar jämfört med tidigare.
- Jag får information om välfärdsområdet främst i tidningar och på webbplatser.
- De äldre uppmärksammas ganska väl i Grankulla, eftersom det bor många äldre här – nästan varannan hör till käpp- eller rollatorgänget. Eftersom det finns många äldre personer vore det bra att förtydliga vilka tjänster man får, var, när och hur. Men förändringen är ännu så ny att det nog ska gå bra.
- Beslutsfattarna måste försöka identifiera sig med de äldres situation. Det är viktigt att de kan sätta sig in i en roll där de själva behöver hjälp och fundera på hur de skulle vilja bli behandlade i den situationen.
6. Pekka Nurmi, Lojo
- Det nya välfärdsområdet har ännu inte orsakat förändringar för mig.
- Eftersom jag ännu inte har behövt tjänster är det svårt att bedöma välfärdsområdets verksamhet noggrannare. För mig är allt som förut.
- Jag får information om välfärdsområdet i tidningar och på nätet. Jag upplever att det finns tillräckligt med information.
- Äldre personer måste beaktas till exempel i frågor som gäller rörlighet. Det kan vara svårt att ta sig till tjänsterna om det är svårt att röra sig fysiskt eller om man inte har körkort.
- Min hälsning till beslutsfattarna är att tjänsterna inte får gallras och försämras i och med det nya välfärdsområdet. Jag skulle också vilja säga att ni kan återgå till den gamla modellen.
7. Maija-Liisa Norrby, Lojo
- Det är väldigt svårt att säga något om det nya välfärdsområdet, eftersom det är så nytt ännu. Men saker och ting förändras väl inte så mycket.
- Förändringen syns inte i min vardag annat än att alla telefonnummer har ändrats i vårt område. Man måste anstränga sig mycket för att hitta dem. Jag har letat efter nya nummer på nätet och ringt gamla nummer som med tur kan ge ett nytt nummer.
- Jag får information om välfärdsområdet genom att läsa tidningar och följa nyheter samt från kamratstödsgruppen. Jag önskar att det kom mer lugnare diskussioner, där man inte grälar, om välfärdsområdena i tv. Man borde inte använda ord på främmande språk eftersom ett enda nyckelord som man inte förstår kan vara avgörande. Jag tycker att det överlag borde informeras mera om välfärdsområdet.
- Tjänsterna för äldre får inte försämras. Man måste komma ihåg att äldre människor redan har utfört sitt dagarbete, de förtjänar god vård och bra behandling.
- De som bor i små kommuner och på landet borde behandlas jämlikt med dem som bor i centrum. Samma förmåner och tjänster som stöder välbefinnandet borde finnas tillgängliga oberoende av var hemmet ligger geografiskt.
8. Jaakko Hannuksela, Grankulla
- Jag är inte övertygad om att det nya systemet kommer att fungera fullt ut.
- Förändringen har synts i min vardag. Då jag var en liten pojke fanns det en kommunalläkare på landet som vid behov hänvisade patienter till sjukhuset. Nu finns det fyra trappuppgångar och patienten måste veta i vilken trappa läkaren jobbar. Jag tycker att återuppringning är ett mycket dåligt system. Man måste vänta på att bli uppringd. Även om det borde ske inom några timmar kan det ta längre tid utan att någon reagerar.
- Jag gör en egen telefonkatalog av viktiga nummer och för en anteckningsbok. Numren finns sedan inom samma pärmar när jag behöver dem.
- Äldre personer borde beaktas så att de får en ansvarig läkare som de alltid kan kontakta. Det skulle vara den bästa lösningen för patienten.
- Alla äldre människor kan inte använda internet. Det är inte bra att de flesta saker med det nuvarande systemet sker på nätet och att det är svårt att uträtta ärenden per telefon.
Hela Västra Nylands välfärdsområde
