Mötesplatsen Keidas i Esbo centrums familjecenter har redan varit öppet ett drygt år
Vardagen på mötesplatsen Keidas upprätthålls av en mångsidig grupp aktörer som genomför olika sorters gruppverksamhet för barnfamiljer i området. Mötesplatsen är öppen mån–tors kl. 8–18 och fre kl. 8–16. Mötesplatsens lokaler är i familjernas användning också när det inte pågår någon handledd verksamhet i dem.
Barnfamiljer har hittat till platsen och antalet besökare i grupperna har ökat i jämn takt.
Familjernas deltagande i utvecklingen av verksamheten har varit viktig. Besökarenkäter vittnar om att det finns ett behov av verksamheten och den ger glädje i vardagen. När man frågat familjer om deras upplevelser av mötesplatsen så har alla känt sig välkomna och haft det trevligt på mötesplatsen. Familjerna har lärt känna nya människor på Keidas och barnen har fått lekkamrater. Verksamheten tar hänsyn till barnen. Det förekom oklarheter om hur man kan påverka bland annat verksamhetens program.
Man har i utvecklingen av verksamheten delaktiggjort familjecentrets personal, aktörer inom mötesplatsens nätverk av aktörer och besökare genom att ordna en gemensam utvecklingsförmiddag i maj och oktober. Vårens tema var bemötande och under förmiddagen sammanställde deltagarna mötesplatsens gyllene regler om bra bemötande. I oktober dryftades mötesplatsverksamhetens tillgänglighet, delaktighet och önskemål om mötesplatsen. De gemensamma utvecklingsförmiddagarna har varit en fin möjlighet att föra samman aktörer och besökare kring gemensamma teman. Familjecentrets personal spelar en viktig roll i kommunikationen till klienterna och i klienthandledningen, men också i att sänka tröskeln för familjer att kontakta tjänster när behovet av service uppstår.
Resultatet av de gemensamma utvecklingsdagarna har varit betydelsefullt för de som ansvarar för koordineringen av mötesplatsen, eftersom man genom gemensam utveckling och workshoppar har fått värdefull information för det praktiska genomförandet av verksamheten.
Av besökarenkäterna framgick att familjernas besök på mötesplatsen eller deltagande i verksamheten har...
• stärkt deras ork i vardagen 3,3
• gett dem känslan av att tillhöra en grupp 3,4
• ökat informationen om tjänster för barnfamiljer 3,5
• gett dem ökat självförtroende som förälder/en nära vuxen till ett barn 3,4
• gett glädje och glatt humör
(Svarsalternativ 1=inte alls, 2=en del, 3=vet inte, 4=ganska mycket, 5=väldigt mycket). Det uträknade genomsnittet av alla svar.
En av de centrala delarna i mötesplatsverksamhetens tillgänglighet är tillräckligt bred kommunikation om verksamheten för att så många familjer som möjligt ska nås. Man kommer till familjecentrets tjänster genom huvudingången och till de olika våningarna med hiss. Det kan hända att man missar mötesplatsen på första våningen, men vi fick bra idéer för att lösa detta problem och vi kommer att förverkliga dem. Dessutom diskuterades olika kommunikationskanaler utöver webbplatsen, vilka vi aktivt kommer att ta i bruk.
En mötesplats som iakttar ovan nämnda önskemål är en plats där man kan träffa andra barnfamiljer, få kamratstöd och stöd av yrkesutbildade samt information om tjänster för barnfamiljer. Mötesplatsen ger glädje och hjälper familjer att orka i en ibland väldigt händelserik vardag.
