Västra Nylands välfärdsområde har visat sig vara en attraktiv arbetsgivare för psykologer inom elevhälsan

Psykologbristen inom elevhälsan i Västra Nylands välfärdsområde har halverats under välfärdsområdets första verksamhetsår. Inom psykologtjänsterna har man lyckats öka antalet ordinarie psykologer med 24 psykologer. Tillgången till psykologtjänster för studerande har också stärkts och studerande vid alla läroanstalter i området har nu möjlighet att personligen diskutera med en psykolog inom elevhälsan.
69 ordinarie psykologer inom elevhälsan överfördes till välfärdsområdet från kommunerna och andra utbildningsanordnare i början av 2023. Enligt den lagstadgade dimensioneringen som trädde i kraft i augusti 2023 skulle minst 114 psykologer ha behövts, det vill säga personalbristen bland psykologerna var då 39 procent. När välfärdsområdet inledde sin verksamhet var studeranden vid över hundra läroanstalter eller läroanstaltsenheter helt utan psykologtjänster.
I Västra Nylands välfärdsområde finns 15 yrkesläroanstalter, varav många består av flera enheter, samt 25 gymnasier, 176 grundskolor och 244 enheter för förskoleundervisning. När dimensioneringen av lagen om elev- och studerandevård ändrades 2023 ökade antalet kuratorer med 13 kuratorer och antalet skolhälsovårdare och hälsovårdare inom studerandehälsovården ökade med fem. När alla anställda inom elevhälsan finns i samma organisation i välfärdsområdet har deras interna yrkesövergripande samarbete stärkts.
"Vi har arbetat hårt för att åtgärda psykologbristen i området. Nu finns det 24 fler ordinarie psykologer än vad utbildningsanordnarna hade före övergången till välfärdsområdet. Vi har rekryterat både nyutexaminerade och erfarna psykologer. Jag är särskilt glad över att många psykologer som tidigare har arbetat i området har kommit tillbaka för att arbeta hos oss", berättar Jonna Kari, chef för psykologenheten.
I psykologtjänsterna har förverkligandet av de lagstadgade tidsfristerna för att ta emot studerande stärkts år 2023. Västra Nylands välfärdsområde har också en centraliserad psykologtjänst för de läroanstalter som ännu inte har rekryterat en egen psykolog.
"Den centraliserade tjänsten ger studeranden möjlighet att diskutera med en psykolog och vid behov ordnar vi också korta bedömnings- och stödperioder. Vi erbjuder också läroanstalternas personal konsultation och en frågestund varje vecka", berättar ledande psykolog Susanna Nuotio om den centraliserade psykologtjänsten.
"Jag anser att här har arbetet som psykolog inom elevhälsan utvecklats i rätt riktning. Jag visste också att jag skulle trivas i det här roliga gänget. Som psykolog inom elevhälsan kan det uppstå många slags situationer som kräver samarbete mellan familjen, lärarna och de yrkesutbildade personerna inom elevhälsan för att kunna lösas. Synen på psykologens arbete enbart som individuellt arbete stämmer inte i skolvärlden, utan arbetet omfattar också en stark konsultativ roll i att göra psykologens kompetens tillgänglig för läroanstalterna. Detta gör arbetet meningsfullt och mångsidigt. Jag upplever att jag i min nya roll i den centraliserade tjänsten kan utnyttja min långa erfarenhet av elevhälsan till hjälp för flera läroanstalter", konstaterar psykolog Mervi Hauru, som återvände till Västra Nylands välfärdsområde för att arbeta inom elevhälsans mångsidiga uppgiftsbeskrivning.
Samarbetet med utbildningsanordnarna spelar en nyckelroll i utvecklingen av elevhälsotjänsterna
När välfärdsområdet inledde sin verksamhet hade elevhälsan olika datatekniska och funktionella utmaningar som löstes i samarbete med utbildningsanordnarna.
"De problem som förekom inom elevhälsan i fjol har kunnat lösas antingen genom investeringar eller genom ett gott samarbete med utbildningsanordnarna. Ett gott samarbete med utbildningsanordnarna spelar en nyckelroll. Vi är på väg mot målet att få psykologtjänsterna som närtjänster enligt dimensioneringen till varje studerandes läroanstalt", berättar servicelinjedirektör Tuija Harakka och betonar att välfärdsområdet och utbildningsanordnarna har ett gemensamt mål att stärka barns och ungas välbefinnande, till vilket de anställda inom elevhälsan bidrar med sin egen arbetsinsats.
- Familjecenter