Handledning och rådgivning för barnfamiljer erbjuds nu centraliserat i hela välfärdsområdet från och med maj 2024

23.5.2024 12.40

Genom centraliserad handledning och rådgivning kan man erbjuda klienterna tjänster av jämnare kvalitet. Man strävar efter att sköta klientens ärende så färdigt som möjligt eller avsluta ärendet redan vid den första kontakten. Vid behov hänvisas klienten vidare mer effektivt till rätt tjänst. I processen använder man sig av de kriterier för en första bedömning som utarbetats i samarbete med olika aktörer.

Modellen för centraliserad handledning och klientrådgivning med låg tröskel grundar sig på det program som beskrivs i Social- och hälsovårdsministeriets projekt Framtidens social- och hälsocentral. Syftet är att utveckla social- och hälsovårdstjänster på basnivå, förbättra tillgången till dem, öka samarbetet och arbetsfördelningen mellan experter och samordna tjänster för att svara på människors behov.

Den centraliserade handledningen är till direkt nytta för klienterna och personalen

Klienterna kan själva kontakta handledningen och rådgivningen genom att ringa återuppringningstjänsten. Vi förenklade telefontjänstens telefonmeny, så att klienten inte behöver veta vilka tjänster hen söker, utan via handledningen och rådgivningen gör klienten och en expert tillsammans en bedömning av behovet av rätt tjänst. Samtidigt förtydligades arbetsfördelningen i fråga om vissa uppgifter för att skötseln av klientens ärenden ska vara så smidig som möjligt.

I och med att klienterna hänvisas mer effektivt till rätt tjänster frigörs olika aktörers tid till planmässigt klientarbete eller mottagningsarbete och på så sätt minskar man även att klienter hänvisas till fel tjänster. Teamet för handledning och rådgivning har även möjligheten att konsultera olika aktörers experter. På så sätt ökar man möjligheten att sköta ärenden redan vid den första kontakten eller att säkerställa att klienten blir hänvisad till rätt tjänst. De som arbetar i teamet för handledning och rådgivning erbjuder klienterna handledning med låg tröskel i möjligaste mån också genom att göra hembesök.

Verksamheten pilottestades i Esbo 2023 – Nu är handledning och rådgivning för barnfamiljer ett servicekoncept i hela Västra Nylands välfärdsområde

Konceptet för handledning och rådgivning med låg tröskel utvecklades i Esbo och Grankulla och man ville hitta nya indikatorer för att beskriva verksamheten. Under projektet centraliserades Esbo stads tjänster för handledning och rådgivning med låg tröskel angående service enligt socialvårdslagen.

Under hösten 2023 och våren 2024 utfördes beredningsarbete för att införa konceptet för handledning och rådgivning i hela välfärdsområdet. Verksamhetsmodellen infördes i mars också i Hangö, Ingå, Raseborg, Sjundeå och Kyrkslätt. I maj kommer den att införas även i Lojo, Vichtis och Högfors. Handledning och rådgivning för barnfamiljer erbjuds enligt samma koncept i hela välfärdsområdet. Centraliseringen genomförs på olika nivåer med beaktande av särdragen i de olika områdena.

Tjänsterna för handledning och rådgivning i Esbo och Grankulla betjänar kl. 9–14, tfn 029 151 2360, och tjänsterna för handledning och rådgivning i Hangö, Ingå, Raseborg, Sjundeå, Kyrkslätt, Lojo, Vichtis och Högfors betjänar vardagar kl. 9–14, tfn 029 1512540.