Djurassisterat arbete som stöd för välbefinnande och lärande
”Djur fejkar inte och de lär liksom ut empati och har koll på känslor”. Så här svarade eleverna vid Kaitaan koulu i Esbo, när de presenterade djurassisterad inlärning för riksdagens djurassisterade arbetsgrupp. Gruppen grundades 2022 för att främja djurassisterat arbete som en del av utbildnings- och välfärdstjänsterna. Djurassisterat arbete är målinriktad verksamhet där ett djur, oftast en hund eller en häst, är en arbetskamrat för en yrkesperson.
”Djur fejkar inte och de lär liksom ut empati och har koll på känslor.” Så här svarade eleverna vid Kaitaan koulu i Esbo, när de presenterade djurassisterad inlärning för riksdagens djurassisterade arbetsgrupp. Gruppen grundades 2022 för att främja djurassisterat arbete som en del av utbildnings- och välfärdstjänsterna. Djurassisterat arbete är målinriktad verksamhet där ett djur, oftast en hund eller en häst, är en arbetskamrat för en yrkesperson.
Ämnet har väckt intresse och varit föremål för många studier under de senaste decennierna. Fördelarna med djurassisterat arbete grundar sig bland annat på vårt emotionella behov av att vara i kontakt med naturen och djuren. I undersökningarna har man konstaterat att närvaro av djur lugnar ner och framkallar positiva känslor (till exempel tillgivenhet, omtanke och avklarande av sociala interaktionssituationer). Ett djurs närvaro i arbetet kan starta produktionen av oxytocin i kroppen och minska kroppens stressreaktioner och ångest.
Djurassisterat lärande kan hänföra sig till undervisning och fostran både i skolor och på utbildningar. I skolor har det visat sig att eleverna koncentrerar sig bättre med hjälp av djurassisterat lärande, inlärningsklimatet är mindre stressande och "mjukare", och de sociala kompetenserna förbättras. Den säkra och accepterande stämningen som djuret möjliggör är bland de största fördelarna som stöder lärandet.
Det djurbaserade arbetet stärker den enskilda eleven, men också gemenskaperna. I skolor som har nyttjat program med djurassistans har man iakttagit utveckling i elevernas akademiska prestationer och ökat välbefinnande.
Hundar i skolan
Skolhundarnas effekt på inlärningen har påvisats i många studier och många pedagoger har utbildat sig och tagit en hund som arbetskamrat. Med anledning av effekterna på inlärningen och välbefinnandet utarbetade Utbildningsstyrelsen 2019 en anvisning för skolhundsverksamhet tillsammans med Allergi-, Hud- och Astmaförbundet rf, Finska Kennelklubben rf och Koirat kasvatus- ja kuntoutustyössä ry, samt en representant för utbildningsarrangören. Anvisningarna innehåller ämnen med anknytning till bl.a. hundens lämplighet, testning och kommunikationen om verksamheten. Även om det inte krävs att handledaren (pedagogen) har utbildning som ledare för djurassisterad verksamhet rekommenderas det att man genomföra denna utbildning.
Eleverna knackar dagligen på min dörr för att kontrollera om Lyyti eller Cenny är på plats. Båda har varit utmärkta brobyggare och möjliggörare av samarbete i elevmöten, där det har varit nödvändigt att bygga förtroende mellan skolan och familjen. Vid behov har skolhunden varit vid dörren för att ta emot elever som har svårt att engagera sig i skolan, eller lindrat ångesten hos en elev som har krökt sig i fosterställning genom att vara bredvid och ta emot smekningar. Skolhunden håller regelbundet morgonsamlingar på webben med oss, varvid hela skolan observerar hunden och något kan stanna kvar i minnet även om själva ämnet. Lyyti har också ett eget Instagram-konto, leppavaaranlyytikirjoittaa, där den berättar om händelser på skolan ur skolhunden perspektiv. Detta konto följs inte bara av elever, utan även en del vårdnadshavare.
Hästverksamhet
Vi har i flera år tagit grupper från skolan till målinriktad stallverksamhet. Eleverna i specialklasser och elevhälsans personal har tillsammans gjort övningar med hästar, varvid även skolan har det enklare att har kontakt med dessa bekanta vuxna.
Hästverksamheten får eleverna att se varandra, och även se sig själv, med nya ögon. Av denna anledning har jag i den tidigare skolan startat läsåret med ett stallbesök med elever som upplever utmaningar med sitt beteende och känsloliv. Det har varit fint att gång på gång märka hur hästarna "tämjer" dessa elever så att de visar sina känslor och öppnar upp sina tankar. Hästen möjliggör uppkomsten av en konfidentiell pedagogisk relation. I dessa situationer tar jag många bilder, eftersom studenternas leenden och aktiva funktionsförmåga förtjänar att bli dokumenterade, så att vi kan återkomma till dem till exempel i möten med föräldrar och nätverk. Vi har också nyttjat hästverksamhet i en långvarig mobbningssituation, där "härvan" har öppnat sig i stallet och uppföljningen har fortsatt i skolan: det har varit möjligt att stoppa mobbningen.
Vi har också tagit med ponnyer till skolan, där de har varit "magneter" som drar eleverna till ponnyhägnaden. När jag frågade eleverna på min tidigare skola vad som var det bästa med läsåret, svarade många mötena vid ponnyhägnaden.
För möten är väl kärnan i vårt arbete?
Mer information:
Ritva Mickelsson, ritva.mickelsson@espoo.fi (rektor i Esbo och expertmedlem i riksdagens djurassisterade arbetsgrupp)
Vidare läsning (s. 55–75 är exempel på djurassisterad verksamhet som jag har genomfört i skolan)
Ervast, L. & Raukola-Lindblom, M. ed.), Hevoset ja koirat eläinavusteisessa työssä - tutkittua tietoa ja kokemuksia (1:a upplagan). Sanasilta.