Plattformen för digitala tjänster Lunna införs inom skol- och studerandehälsovårdens tjänster i april

2.4.2025 9.29Uppdaterad:4.4.2025 9.56

Välfärdsområdets plattform för digitala tjänster Lunna öppnas i april. Inom skol- och studerandehälsovårdens tjänster börjar vi då använda icke-brådskande meddelanden och elektroniska blanketter för hälsokontrollernas förhandsuppgifter. Att uträtta ärenden i de digitala tjänsterna är datasäkert för elever, studerande och vårdnadshavare.

Välfärdsområdets plattform för digitala tjänster Lunna öppnas i april. Inom skol- och studerandehälsovårdens tjänster börjar vi då använda icke-brådskande meddelanden och elektroniska blanketter för hälsokontrollernas förhandsuppgifter. Invånarna kan uträtta ärenden i Lunna på ett datasäkert sätt, i en smarttelefonapp eller med en dator.  Inom skol- och studerandehälsovården nyttjas inledningsvis elektroniska blanketter och icke-brådskande kommunikation, till exempel i samband med hälsokontroller för nya skolelever och elever som flyttar till åk 7–9.

Utöver de digitala tjänsterna i Lunna har skolhälsovårdarna tillgång till en elektronisk blankett för periodiska hälsokontroller för elever i åk 2, 3, 4 och 6. Hälsovårdaren kan använda Lunna för att skicka hem en blankett om barnets välbefinnande, som föräldrarna fyller i. Utifrån den kan vårdnadshavaren bedöma sitt barns hälsovanor och behov av skolhälsovårdens tjänster. Hälsovårdaren använder de förhandsuppgifter som vårdnadshavarna har angett för att planera hälsokontrollerna. Ibland kan det räcka med att fylla i blanketten för förhandsuppgifter, emellanåt möts eleven med vårdnadshavare på mottagningen. Barnet kan även komma till hälsomötet självständigt.

Ärenden kan fortfarande uträttas per telefon och på plats, om de digitala tjänsterna inte är ett lämpligt sätt för klienten att uträtta ärenden. Elevhälsans tjänster är fortfarande närservice vid läroanstalterna.

På hösten utvidgas användningen av Lunna-plattformen och då inkluderas även kuratorernas och psykologernas tjänster. Under hösten kommer till exempel en videomottagningsmöjlighet att öppnas på plattformen.

Elevhälsans personal fortsätter tills vidare att använda Wilma parallellt med den digitala plattformen. Vi uppmanar klienter allt oftare att skicka ett icke-brådskande meddelande på den digitala plattformen i ärenden som gäller hälso- och sjukvård och socialvård.

Vi informerar närmare om införandet av de nya funktionerna på plattformen under hösten. Läs mer om införandet av plattformen Lunna i nyheten på välfärdsområdets webbplats.

Mer information:

Hannele Otranen, chef för skol- och studerandehälsovården, hannele.otranen@luvn.fi

Utvecklingshälsovårdare Pia Petjala, skol- och studerandehälsovården pia.petjala@luvn.fi