Driftsavbrott i patientdatasystemet i Västra Nylands välfärdsområde under veckoslutet 24–25.5.2025

21.5.2025 6.01Uppdaterad:21.5.2025 7.09

Ett driftavbrott har planerats i Västra Nylands välfärdsområdes patientdatasystem under veckoslutet 24–25.5.2025. Avbrottet påverkar invånarnas elektroniska hälsovårdstjänster och kan orsaka fördröjningar i kundservicen.

På grund av uppdateringen av patientdatasystemet är de elektroniska hälsovårdstjänsterna på adressen luvn.terveytesi.fi ur bruk lör. 24.5 – sö 25.5.2025. Avbrottet omfattar till exempel elektronisk tidsbokning och blanketter för förhandsuppgifter vid rådgivningar, tandvård och hälsostationer samt beställning av egenvårdsartiklar. Driftsavbrottet påverkar inte Lunnas verksamhet.

Välfärdsområdets gemensamma patientdatasystem tas i bruk på tandklinikerna och i Grankulla

Under driftavbrottet övergår tandklinikerna i Lojo, Vichtis, Högfors, Sjundeå, Hangö och Ingå och alla hälsovårdstjänster i Grankulla till att använda välfärdsområdets gemensamma konkurrensutsatta klient- och patientdatasystem Lifecare.

Ibruktagandet av det uppdaterade systemet kan orsaka fördröjningar i tjänsterna under de första arbetsdagarna efter avbrottet.

Begäran om förnyelse av recept kan inte skickas till Grankulla via MittKanta-sidorna 16-25.5.

Begäran om förnyelse av recept kan inte skickas till Grankulla via Mina Kanta-sidorna mellan fredagen den 16 maj och söndagen den 25 maj 2025. Om du har en brådskande begäran om förnyelse av recept under denna tidsperiod ska du kontakta Grankulla hälsovårdscentral via Lunna eller genom att ringa. Från och med måndagen den 26 maj 2025 kan begäran om förnyelse av recept igen skickas till Grankulla via MittKanta.

Vi beklagar besväret som systemändringen orsakar!

Hela Västra Nylands välfärdsområde