Sociala rapporter berättar om fenomen i invånarnas vardag
Yrkesutbildade personer inom socialarbetet rapporterar regelbundet om fenomen som de observerar i sina klienters vardag, det vill säga frågor som gäller social välfärd och sociala problem. Med hjälp av rapportering kan man systematiskt samla in information som bland annat lyfter fram luckor i myndighetstjänsterna. De som arbetar med klienterna upptäcker ofta dessa luckor och brister i sitt arbete och denna information är mycket värdefull eftersom den inte kan fås från andra källor, såsom datasystem.
I rapporterna från familjecentertjänsterna har flera olika fenomen identifierats i vårt välfärdsområde, till exempel:
- våldets olika former har ökat
- utmaningar med skolgången
- problem med tillgången till tjänster
- svårigheter att stödja föräldrar och barn i svåra skilsmässosituationer.
Dessutom har det i rapporterna framkommit utmaningar i föräldraskapet och fostran samt problem kopplade till föräldrarnas ork.
Rapporter som verktyg för utveckling av arbetet
Den information som rapporterna producerar utnyttjas nu för första gången för att utveckla tjänsterna, och denna process utvecklas aktivt. De fenomen som lyfts fram i rapporterna är mycket varierande, så det behövs också många olika slags åtgärder för att lösa dem. Kännedomen om fenomenen berikas med information från klientdatasystem och erfarenhetsexperter. I utredningen nämner man också hur information kan delas och berikas mellan andra interna aktörer.
De sociala rapporterna har fungerat som diskussionsunderlag i Familjecentrets tjänster till exempel i Esbo stads samarbetsforum. Med hjälp av rapporterna kan man också erbjuda mer information för pågående projekt och deras innehåll används som bakgrundsinformation för nya projektansökningar.
I rapporterna kan också yrkesutbildade personer ge sina förslag för att tackla fenomen. De har betonat vikten av multiprofessionellt samarbete och informationsdelning, både för invånarna och de yrkesutbildade personer som möter familjerna.
Använd din tid på ett värdefullt sätt – mobilfri zon
Vid Ängskulla familjecenter pågår ett pilotprojekt där man testar hur man kan ingripa i lokala fenomen på ett multiprofessionellt sätt. I diskussionerna om olika ämnen deltar yrkesutbildade personer från rådgivningen, familjerådgivningen, familjesocialarbetet och barnskyddet. Förutom de sociala rapporterna har diskussionerna även lett till en delad förståelse för fenomen och varandras tjänster.
Från fenomendiskussionerna har det bland annat fötts en skylt med texten ”Mobilfri zon” som används i Ängskulla familjecenters lokaler. I det här fallet ansågs problemet vara att föräldrarna koncentrerar sig på sina smarta enheter i familjecentrets lokaler i en sådan utsträckning att barnet riskerar bli helt ignorerat. Interaktionen med barnet är mycket viktig och de yrkesutbildade personerna såg ett behov av att stöda föräldern genom att på ett finkänsligt sätt påminna om saken i väntrummen i samband med klientmötena.
Personalen bedömer att denna skylt verkar ha haft effekt, smarttelefonerna syns inte till lika mycket som tidigare.
Socialvårdslagen (1301/2014, § 7) förpliktar att förmedla information om social välfärd och problem och använda sakkunskapen inom socialvården för att främja välfärd och hälsa genom strukturellt socialt arbete. Social rapportering är en metod för strukturellt socialt arbete. Det strukturella sociala arbetet har tre centrala uppgifter: att producera information om klienternas behov och socialservicens effekter, att lägga fram åtgärdsförslag för att förebygga och åtgärda sociala problem samt att göra socialvårdens sakkunskap till en del av planeringen och samarbetet inom kommunens och välfärdsområdets övriga sektorer.
- Familjecenter