Sjukskötare fann sitt yrkesmässiga hem hos funktionshinderservicen

Sjukskötare Jenni Siikarla fann sitt yrkesmässiga hem hos funktionshinderservicen. I arbetet betonas närvaro och anpassning till klientens behov.

Jenni arbetar som regional sjukskötare inom boendeservicen vid funktionshinderservicen i Vichtis. Tidigare har hon arbetat med äldre personer och kirurgi inom den specialiserade sjukvården. Trots det var det inte en självklarhet att hon sökte sig till sjukskötarstudierna.  

"Jag övervägde en karriär inom konst. Jag har dock alltid velat hjälpa människor och varit intresserad av människosinnet. Jag tänkte att det antagligen finns jobb för sjukskötare, så förnuftet vann och inträdesproven i konstbranschen fick vara", skrattar Jenni. "Jag har varit nöjd med mitt karriärval", säger hon.   

När Jenni utexaminerades tog hon kurs mot uppgifter inom den specialiserade sjukvården och kirurgi. Särskilt neurokirurgi och vaskulär kirurgi var intressanta ämnen, men kundkontakterna blev ofta korta. "Jag längtade efter att få påverka patientens levnadslopp mer", berättar Jenni.  

Intresset för att arbeta inom funktionshinderservicen kom från det egna livet 

Från den specialiserade sjukvården sökte sig Jenni till arbete med äldre personer. Sedermera fick den egna upplevelsen som förälder till ett barn inom autismspektrumet Jenni att intresserade sig för arbete med personer med intellektuell funktionsnedsättning. När välfärdsområdet sökte en sjukskötare till funktionshinderservicen i Vichtis, beslutade Jenni att söka jobbet.  

"När jag lämnade in min ansökan funderade jag om jag kan, klarar av? Jag tänkte dock att nu djärvt vidare, och jag fick jobbet. Nu känner jag att jag har kommit hem", berättar Jenni.  

Arbetet bland personer med funktionsnedsättning har varit en hjärtesak för Jenni. Det självupplevda intresset har kombinerats med att lära sig nytt.   

"I det här jobbet har jag även fått nyttja min mångsidiga arbetserfarenhet, eftersom mångfalden bland klienterna är stor. En del av klienterna behöver endast lite stöd och handledning, en del mycket mer. I arbetet betonas närvaro och anpassning till klientens behov. Av mig krävs känslighet att identifiera klientens behov och kryssa fram i situationerna", berättar Jenni.  

Arbete i enlighet med de egna värderingarna 

Jenni har arbetat vid Västra Nylands välfärdsområde i ungefär ett år. Hurdan har upplevelse varit? 

"Början i välfärdsområdet har varit en brytningstid. Förenhetligandet av klient- och patientdatasystemen förbättrar informationsflödet och underlättar vårt arbete i framtiden", säger Jenni. 

"Vid LUVN får jag utföra arbete som är förenligt med mina värderingar, och resurserna är tillräckliga. Tack även till min chef. Jag kan alltid lita på att min chef tar sig an ett ärende som jag tar upp. Jag uppskattar det", fortsätter Jenni.  

Angående framtiden önskar Jenni intressanta möten i arbetet, att göra saker tillsammans och på ett framgångsrikt sätt. Hon ser det också som viktigt att som sjukskötare få påverka klientens vårdstig inom funktionshinderservicen. Jenni tycker att sjukskötarens viktigaste uppgift är att vara patientens advokat som lyfter fram alla observationer när läkaren fattar beslut om vården. Hon hoppas att klienternas särdrag kan beaktas i alla situationer.  

”Målet är stort, men vi arbetar tillsammans”, sammanfattar Jenni.  

Vad vill du säga till en ung person som ännu letar efter sin karriärväg? 

"Djärvt framåt! Den kan vara bra att öppna nya dörrar och se vad som finns bakom dem. Håll fast vid din egen personlighet och sträva efter att göra arbete som är förenligt med dina värderingar. Det för dig långt."