Tips för övergångssituationer
Hur kan jag hjälpa?
Exekutiva funktioner innebär att flera olika färdigheter samverkar och därför är det mycket viktigt att olika funktioner i barnets liv är i balans, så att färdigheterna kan användas på ett optimalt sätt. Därför är det viktigt att börja med att kontrollera att barnet eller tonåringen äter mångsidigt, sover tillräckligt och inte tillbringar för mycket tid framför olika slags skärmar. Allt detta kan ha en inverkan på hur de exekutiva funktionerna fungerar. Olika sätt att förutse kommande händelser och en tydlig struktur i vardagen hjälper barn och tonåringar som har problem med exekutiva funktioner. Det är bra att konkretisera strukturen till exempel med hjälp av bilder, också då barnet eller tonåringen redan kan läsa. När informationen kommer via flera kanaler finns det en större chans att den märks.
Tips för övergångssituationer (att röra sig, skolresor osv.)
- förutse föregående kväll följande dagens händelser, packa skolväskan färdigt och ta fram kläderna för följande dag
- använd läsordningen samt bilder som stöd
- påminn om tiden
- reservera tillräckligt med tid för övergångssituationer för att undvika onödig stress
- använd hjälpmedel, t.ex. TimeTimer-tidtagningsur eller äggklocka för att hålla koll på tiden
- när du är lugn, håller sig också barnet lugnt
- rutiner är viktiga för barn, håll dig till planerna och om det blir ändringar, berätta om dem (visuellt stöd i form av bilder/teckningar)
- försök hålla dig positiv och uppmuntra barnet, även om det skulle uppstå konfliktsituationer
- utnyttja lekfullhet i övergångssituationer
- kom ihåg att berömma barnet när hen lyckas eller försöker sitt bästa
- När du ger barnet anvisningar, håll dig till den önskade beteendemodellen. Exempel: om du önskar att barnet ska gå och inte springa, ge anvisningar genom att säga: “kom ihåg att gå”. Om det i anvisningen ingår något du inte vill att barnet ska göra, till exempel ”spring inte”, kan det hända att barnet hör bara anvisningens slutdel, eller anvisningen kan uppmuntra barnet att göra något hen inte borde göra.
Mera tips på finska: https://www.pirha.fi/web/nepsy-neuropsykiatriset-vaikeudet/vinkkeja-nepsy-arkeen/kaytannon-vinkkeja-nepsy-arkeen?wkrh___tabs1=properties#siirtymat(extern länk)