Vad ska jag göra om jag känner mig orolig för mitt barn?
Föräldrarna funderar ofta över varför vissa saker är så svåra för deras barn och jobbiga att göra, till exempel att äta, klä på sig och/eller övergångssituationer eller situationer med jämnåriga. Många undrar hur de ska klara sig som föräldrar och hur familjens situation påverkar parförhållandet, de egna krafterna och förhållandet till syskon och kamrater. Vardagen kan kännas tung på grund av konfliktsituationer. Också lärare, lärare inom småbarnspedagogiken och andra experter kan fundera över hur väl de egna kunskaperna och krafterna räcker.
Fundera inte ensam över hur du ska få vardagen att löpa och hur du ska lösa olika problem. Var inte rädd att ta upp din oro eller annat du funderar över, utan tala modigt om dessa saker.
- Ta upp din oro på daghemmet eller i skolan med barnets lärare. Har personalen i skolan eller på daghemmet också känt oro för barnet?
- Fundera tillsammans med daghems- eller skolpersonalen på konkreta sätt att stöda barnet.
- Pröva och bedöm de stödåtgärder som gjorts i den dagliga verksamheten tillräckligt länge. Utöka sådant stöd som du konstaterar att fungerar.
Källa (på finska): https://www.pirha.fi/web/nepsy-neuropsykiatriset-vaikeudet/nepsy-infoa/mita-sinun-olisi-hyva-tietaa-kun-kuulet-sanan-nepsy(extern länk)
Hur kan jag hjälpa?
Såsom det beskrevs ovan är de exekutiva funktionerna ett samspel mellan flera olika färdigheter. Det är mycket viktigt att det finns en balans mellan olika funktioner i barnets liv, så att färdigheterna används optimalt. Därför är det viktigt att börja med att kontrollera att barnet eller tonåringen äter mångsidigt, sover tillräckligt och inte tillbringar för mycket tid framför olika slags skärmar. Allt detta kan ha en inverkan på hur de exekutiva funktionerna fungerar. Olika sätt att förutse kommande händelser och en tydlig struktur i vardagen hjälper barn och tonåringar som har problem med exekutiva funktioner. Det är bra att konkretisera strukturen till exempel med hjälp av bilder, också då barnet eller tonåringen redan kan läsa. När informationen kommer via flera kanaler finns det en större chans att den märks.
Färdigt bildmaterial finns bakom länkarna (på finska):