Tips för att handla i grupp

Hur kan jag hjälpa?

Exekutiva funktioner innebär att flera olika färdigheter samverkar och därför är det mycket viktigt att olika funktioner i barnets liv är i balans, så att färdigheterna kan användas på ett optimalt sätt. Därför är det viktigt att börja med att kontrollera att barnet eller tonåringen äter mångsidigt, sover tillräckligt och inte tillbringar för mycket tid framför olika slags skärmar. Allt detta kan ha en inverkan på hur de exekutiva funktionerna fungerar.  Olika sätt att förutse kommande händelser och en tydlig struktur i vardagen hjälper barn och tonåringar som har problem med exekutiva funktioner. Det är bra att konkretisera strukturen till exempel med hjälp av bilder, också då barnet redan kan läsa. När informationen kommer via flera kanaler finns det en större chans att den märks. 

  • Strukturera lektionen med hjälp av bilder och berätta vad som kommer att hända, så att barnet vet vad som kommer att ske under lektionen och på så sätt bättre kan ställa in sig på det.  Berätta om ändringar klart och tydligt, också med bilder.
  • Ibland har barnet lättare att koncentrera sig om synintrycken minimeras, och då kan hen bättre koncentrera sig på sina uppgifter. Till exempel kan pulpeten placeras så att eleven inte störs av att andra elever rör sig i klassrummet och man kan också använda skärmar.
  • En annan möjlighet är att avgränsa elevens eget område med hjälp av tejp på golvet. Det visar både för eleven själv och för de andra eleverna vilket område som tillhör hen.
  • Ett barn som behöver röra på sig kan ha nytta av att man tillåter barnet att röra på sig då barnet sitter på sin egen plats, till exempel med en balansdyna eller ett gummiband som sätts fast i pulpetens ben. De här knepen hjälper också barn som lätt blir trötta, då de genom sin kropp får en sinnesförnimmelse som piggar upp dem. Det finns också olika slags stolar att pröva på, till exempel bollstolar, roterande stolar, bObles-ormstolar, sadelstolar osv.
  • En stressleksak (en liten sak, som man kan ha i handen att peta på), kan hjälpa barnet att koncentrera sig, till exempel i uppgifter där man måste lyssna.
  • Att tillåtet röra sig i klassrummet mellan uppgifterna hjälper barnet att hålla sig alert. Till exempel kan barnet gå och vässa sin penna, kontrollera sina uppgifter i en facitbok, dricka vatten osv.
  • Tuggummi kan hjälpa barnet att koncentrera sig genom att det ger barnet sensorisk återkoppling via munnen.
  • En del barn kan koncentrera sig bättre på att göra uppgifter om de använder hörselskydd eller lyssnar på musik de tycker om med hörlurar. Det här hjälper också att stänga ut störande ljud från de andra i gruppen.  

Färdigt bildmaterial finns bakom länkarna (på finska):

https://www.pirha.fi/web/nepsy-neuropsykiatriset-vaikeudet/vinkkeja-nepsy-arkeen/kuinka-ohjaan-nepsy-lasta-ja-nuorta#ennakoi-tulevaa(extern länk)

The links below contain visual materials ready for use:

https://do2learn.com/(extern länk)  

Hela Västra Nylands välfärdsområde