Distribution av artiklar för egenvård.

Enheten för vårdartiklar delar ut vårdartiklar till stöd för vård i hemmet av en långvarig sjukdom hos klienten i enlighet med distributionsanvisningen. Du blir vår kund genom remiss från en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården. Remiss kan fås till exempel från en hälsovårdscentral eller specialiserad sjukvård.

Villkor för att få tjänsten

Avgiftsfria vårdartiklar kan fås för en medicinskt konstaterad långvarig sjukdom som har varat i minst tre månader. Beslutet om vårdartiklar fattas av en läkare eller någon annan yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården som ansvarar för vården av klienten. En yrkesutbildad person skriver en remiss till klienten om avgiftsfria vårdartiklar. Det individuellt fastställda behovet av vårdartiklar antecknas i klientens vårdplan, och den yrkesutbildade person inom hälso- och sjukvården som ansvarar för klientens vård följer regelbundet upp klientens behov av vårdartiklar. Den centraliserade enheten för vårdartiklar kontrollerar inkommande remisser innan vårdartiklarna levereras. Distributionen av avgiftsfria vårdartiklar baserar sig på hälso- och sjukvårdslagen, lagen om klientavgifter inom social- och hälsovården och social- och hälsovårdsministeriets myndighetsstyrning. Vid hemsjukvård omfattar vården de vårdartiklar enligt vårdplanen som behövs för behandlingen av en långvarig sjukdom. Närmare kriterier finns i anvisningen om distribution.

Tjänsten är avgiftsfri.

Aktuellt

  • Välfärdsområdets anvisning för vårdartiklar togs i bruk den 1 januari 2023. Du hittar den nere på sidan.
  • Överlåtelsen av sårvårdsartiklar överförs till hälsostationerna och hemvården/hemsjukhusvården utgående från klientrelationerna.

Kontakt och beställning

‌Beställ vårdartiklarna i första hand via den elektroniska beställningsblanketten. ‌Blanketten är avsedd för personer som har en remiss till avgiftsfria vårdartiklar. För att beställa måste du autentisera dig med dina webbankskoder eller mobilcertifikat.

‌‌Elektronisk beställningsblankett för avgiftsfria vårdartiklar i Medborgarens hälsotjänst(extern länk)

Om du vill uträtta ärenden per telefon kan du lämna en begäran om återuppringning vardagar kl. 8–14 på 09 47636 405. Vi strävar efter att ringa tillbaka inom en vecka. ‌Vi försöker nå dig två gånger. Vi kan endast ringa till finländska telefonabonnemang och riktnummer.

Leveranstiden för ‌vårdartiklar är cirka två veckor, så lämna din beställning i god tid. Vi levererar vårdartiklarna till Postens avhämtningsställen i Finland, till paketautomater eller i vissa fall också direkt till klienterna i hemmet.

Anvisning om utdelning av vårdartiklar

Anvisning om utdelning av vårdartiklar uppdateras. Anvisningen kommer att publiceras så snart som möjligt.