Distribution av artiklar för egenvård.
Enheten för vårdartiklar delar ut vårdartiklar till stöd för vård i hemmet av en långvarig sjukdom hos klienten i enlighet med distributionsanvisningen. Du blir vår kund genom remiss från en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården. Remiss kan fås till exempel från en hälsovårdscentral eller specialiserad sjukvård.
Villkor för att få tjänsten
Avgiftsfria vårdartiklar kan fås för en medicinskt konstaterad långvarig sjukdom som har varat i minst tre månader. Beslutet om vårdartiklar fattas av en läkare eller någon annan yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården som ansvarar för vården av klienten. En yrkesutbildad person skriver en remiss till klienten om avgiftsfria vårdartiklar. Det individuellt fastställda behovet av vårdartiklar antecknas i klientens vårdplan, och den yrkesutbildade person inom hälso- och sjukvården som ansvarar för klientens vård följer regelbundet upp klientens behov av vårdartiklar. Den centraliserade enheten för vårdartiklar kontrollerar inkommande remisser innan vårdartiklarna levereras. Distributionen av avgiftsfria vårdartiklar baserar sig på hälso- och sjukvårdslagen, lagen om klientavgifter inom social- och hälsovården och social- och hälsovårdsministeriets myndighetsstyrning. Vid hemsjukvård omfattar vården de vårdartiklar enligt vårdplanen som behövs för behandlingen av en långvarig sjukdom. Närmare kriterier finns i anvisningen om distribution.Aktuellt
- Om dina egenvårdsartiklar håller på att ta slut eller redan har tagit slut och situationen hotar din hälsa (till exempel katetrar och tillbehör för insulininjektioner), kontakta enheten som ansvarar för din vård. Obs! Inkontinensprodukter räknas inte som akuttillbehör.
Kom ihåg det här när du gör en beställning:
– Leveranstiden för egenvårdsartiklar är cirka två veckor. Lämna in din beställning i god tid. – Tänk i förväg på vilka egenvårdsartiklar du behöver och hur mycket du behöver av dem. – Beställ egenvårdsartiklar för tre månader åt gången. – Vi levererar egenvårdsartiklar till Postens avhämtningsställen i Finland, till paketautomater eller i vissa fall också direkt till klienterna i hemmet.
Kontakt och beställning
Beställ vårdartiklarna i första hand via den elektroniska beställningsblanketten. Blanketten är avsedd för personer som har en remiss till avgiftsfria vårdartiklar. För att beställa måste du autentisera dig med dina webbankskoder eller mobilcertifikat.
Logga in på Medborgarnas hälsovårdstjänst(extern länk). I menyn finns "Enkäter och beställningformulär". I listan hittar du "Beställningsblankett för att få vårdartiklar" (Omahoitotarvikkeiden tilauslomake).
Om du har frågor angående din beställning kan du skicka ett meddelande via meddelandefunktionen i Medborgarnas hälsovårdstjänst. Börja med att logga in på Medborgarnas hälsovårdstjänst (Medborgarnas hälsovårdstjänst(extern länk)). "Meddelanden" finns i menyn. Klicka på "Nytt meddelande" och välj mottagare "Sjukvårdsartiklar". OBS! Det går inte att göra beställningar via meddelandefunktionen.
Om du inte kan uträtta ärenden elektroniskt för ditt barn eller din anhörig, kontakta distributionen av artiklar för egenvård, till exempel via meddelandefunktionen i Medborgarens hälsotjänst.
Om du vill uträtta ärenden per telefon kan du lämna en begäran om återuppringning vardagar kl. 8–14 på 09 47636 405. Vi strävar efter att ringa tillbaka inom en vecka. Vi försöker nå dig två gånger. Vi kan endast ringa till finländska telefonabonnemang och riktnummer.
Anvisning om utdelning av vårdartiklar
Vi håller på att uppdatera anvisningarna för distribution av egenvårdsartiklar.