Aistitiedon käsittelyohjeet

Kotiohjeita kouluikäisille

Lapsen vahvuudet ja mielenkiinnon kohteet on tärkeä huomioida, jotta taitojen harjoittelu on mielekästä. Tämän myötä koululaisen itsetunto ja identiteetti vahvistuvat ja positiivinen minäkuva oppijana mahdollistuu. Onnistumisen kokemukset lisäävät motivaatiota harjoitteluun. Harjoittelu on hyvä aloittaa helpoista ja lyhyistä tehtävistä, peleistä ja leikeistä. 

Aistitiedon käsittely

Aistitiedon käsittelyllä tarkoitetaan keskushermoston kykyä käsitellä erilaisia aistimuksia ja käyttää hyväksi aistien tuomaa tietoa toiminnassa.

Aivoihin tulee aistitietoa kaikkialta kehosta. Sen tiedon avulla hermojärjestelmä tuottaa toimintareaktioita, jotka mukauttavat kehon ja mielen saadun aistitiedon mukaisesti. Aistimusten hyvä kulku auttaa hermojärjestelmää kehittymään tarkoituksenmukaisesti. Aisteja ovat mm. näkö, kuulo, tunto, haju ja maku, lihaksista ja nivelistä tuleva tieto ja tasapaino- ja liikeaisti.

Aistitiedon käsittelyn vaikeudet voivat ilmetä säätelyn ongelmina kuten esim. tavallista heikompana tai herkempänä reagointina ärsykkeisiin tai aistimusten hakemisena.

Ohessa on linkkejä liittyen aistitiedon säätelyn tukemiseksi koululaisen arkeen:

Aisteista:

Aistimuksia arkeen opas:

Sensorinen integraatio, aistitiedon käsittely:

  • Ayres Jean A: Aistimusten aallokossa, Sensorisen integraation häiriä ja terapia; PS-kustannus, Opetus 2000.
  • Kranowitz, Carol Stock 2003: Tahatonta tohellusta. Sensorisen integraation häiriö lapsen arkielämässä. PS-kustannus, Opetus 2000.
Koko Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue