Processering av sensorisk information
Anvisningar till hemmet för barn i skolåldern
Det är viktigt att uppmärksamma barnets styrkor och intressen så att färdighetsträningen blir meningsfull. Detta stärker skolbarnets självkänsla och identitet och gör det möjligt för barnet att skapa sig en positiv självbild som elev. Upplevelser av att lyckas ökar motivationen att träna. Det är bra att börja med enkla och korta uppgifter, spel och lekar.
Processering av sensorisk information
Med processering av sensorisk information menar man det centrala nervsystemets förmåga att bearbeta olika sinnesintryck och att utnyttja den information som vi får via sinnena i verksamheten.
Hjärnan tar emot sensorisk information från hela kroppen. Med hjälp av informationen producerar nervsystemet reaktioner som anpassar kroppen och sinnet enligt den sensoriska information som fåtts. När sinnesintryck överförs smidigt kan nervsystemet utvecklas ändamålsenligt. Till våra sinnen hör bland annat synen, hörseln, känseln, lukt- och smaksinnet, information från muskler och leder samt balans- och rörelsesinnet.
Svårigheter i processeringen av sensorisk information kan ta sig form som regleringssvårigheter, till exempel som svagare eller känsligare reaktioner på sinnesintryck eller som sökande av sinnesintryck.
Nedantill finns länkar till information om hur man kan stödja regleringen av sensorisk information som stöd för elevens vardag:
Om sinnen:
- https://papunet.net/tietoa/keinoja-vuorovaikutukseen/aistit-kanava-vuorovaikutukseen/(extern länk)
- https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/70990/Saikko_Sanna%20ja%20Tervonen_Emma.pdf?sequence=1(extern länk)
- Ayres Jean A.: Aistimusten aallokossa, Sensorisen integraation häiriö ja terapia; PS-kustannus, Opetus 2000.
- Kranowitz, Carol Stock 2003: Tahatonta tohellusta. Sensorisen integraation häiriö lapsen arkielämässä. PS-kustannus, Opetus 2000.