Hienomotoriikan ja silmä-käsiyhteistyön ohjeet

Kotiohjeita kouluikäisille

Lapsen vahvuudet ja mielenkiinnon kohteet on tärkeä huomioida, jotta taitojen harjoittelu on mielekästä. Tämän myötä koululaisen itsetunto ja identiteetti vahvistuvat ja positiivinen minäkuva oppijana mahdollistuu. Onnistumisen kokemukset lisäävät motivaatiota harjoitteluun. Harjoittelu on hyvä aloittaa helpoista ja lyhyistä tehtävistä, peleistä ja leikeistä. 

Hienomotoriikka ja silmä-käsiyhteistyö

tarkoittaa pienten lihasten hallintaa, kuten käden toimintoja ja liikkeiden sujuvuutta.

Hienomotoriikan kehitys alkaa yksinkertaisista isoista liikkeistä ja kehittyy vaativampiin liikkeisiin, joka vaatii sorminäppäryyttä, koordinaatiota ja sormien eriytyneitä liikkeitä. Silmä-käsi yhteistyö tarkoittaa tarkoituksenmukaisten liikkeiden suunnittelua ja tuottamista näköhavainnon ohjaamana.

Hienomotoriikan ja/tai silmä-käsiyhteistyön pulmista voivat kertoa

  • käsiala on hyvin epäselvää, käsi väsyy selvästi työskennellessä tai eteneminen käden töissä on hyvin hidasta
  • kirjoittaminen on työlästä ja työvälineiden käyttö on hankalaa (ruokavälineet, sakset, kynät)
  • taululta / älytaululta tehtävien tarkistaminen ja kopioiminen on hidasta ja vaikeaa
  • tavarat tippuvat tai särkyvät niitä käsitellessä muita saman ikäisiä helpommin
  • arjessa käsien tarkkuutta vaativat toiminnot ovat haasteellisia

Hienomotoriikan ja silmä-käsiyhteistyön vahvistamiseksi

  • Ottakaa lapsi mukaan erilaisiin kodin askareisiin, joissa mahdollistuu monipuolinen käsien käyttö esim. pöydän kattaminen, salaattiainesten pilkkominen ja astioiden tiskaaminen.
  • Tehkää haastavalta tuntuvat läksyt/kotitehtävät yhdessä, tauottakaa työskentelyä ja pilkkokaa tehtävät pienempiin osiin. Rajatkaa tehtäväaluetta esim. peittämällä osa tehtävistä paperilla. Ensin - sitten sopimukset voivat olla hyödyllisiä toimintaa tukemaan: esim. ensin läksyt, sitten leikki.
  • Läksyjä voi tehdä eri asennoissa esim. lattialla vatsallaan maaten, istuen jumppapallon päällä jne.
  • Tehkää erilaisia tehtävä- ja puuhakirjoja, rakenteluita ja askartelutehtäviä sekä pelatkaa lautapelejä.

Oppimisen apuvälineitä:

  • aktiivityyny
  • kynätuki
  • erikokoiset, paksuiset ja painoiset kynät
  • lukikalvot ja -viivaimet

Lisävinkkejä oppimisen apuvälineistä: 

Koko Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue