För att utveckla finmotoriken och öga-hand-koordinationen
Anvisningar till hemmet för barn i skolåldern
Det är viktigt att uppmärksamma barnets styrkor och intressen så att färdighetsträningen blir meningsfull. Detta stärker skolbarnets självkänsla och identitet och gör det möjligt för barnet att skapa sig en positiv självbild som elev. Upplevelser av att lyckas ökar motivationen att träna. Det är bra att börja med enkla och korta uppgifter, spel och lekar.
Finmotorik och öga-hand-koordination
Med dessa menar man kontrollen över små muskler, till exempel handens funktioner och rörelsernas smidighet.
Den finmotoriska utvecklingen börjar med enkla, stora rörelser och utvecklas till svårare rörelser som kräver fingerfärdighet, koordination och differentierade fingerrörelser. Öga-hand-koordinationen betyder ändamålsenlig planering och produktion av rörelser som styrs genom synintryck.
Följande kan vara tecken på svårigheter med finmotoriken och öga-hand-koordinationen:
Mycket otydlig handstil, handen tröttnar tydligt när barnet arbetar eller uppgifter där man använder händerna framskrider mycket långsamt.
Skrivandet är arbetsamt och barnet har svårt att använda verktyg (bestick, sax, pennor).
Det tar lång tid och är svårt för barnet att kontrollera och kopiera uppgifter från tavlan/interaktiva whiteboard-tavlan.
Barnet tappar saker eller har sönder saker mer än andra jämnåriga när hen handskas med dem.
Vardagssysslor som kräver noggrant arbete med händerna är utmanande.
För att utveckla finmotoriken och öga-hand-koordinationen
Involvera barnet i olika sysslor hemma där barnet kan använda händerna mångsidigt, till exempel duka bordet, skära grönsaker till salladen och diska.
Gör läxor/hemuppgifter som känns svåra tillsammans, ta pauser i arbetet och dela upp uppgifterna i mindre delar. Avgränsa uppgiftsområdet till exempel genom att täcka över en del av uppgifterna med ett pappersark. Först–sedan-överenskommelser kan vara ett bra stöd i verksamheten: till exempel först läxorna, sedan lek.
Läxor kan göras i olika ställningar, till exempel kan man ligga på mage på golvet, sitta på en gymnastikboll osv.
Gör uppgifter i olika slags aktivitets- och pysselböcker, bygg och pyssla och spela brädspel.
Hjälpmedel för inlärningen:
- Aktivitetsdyna
- Penngrepp
- Olika stora och tjocka pennor som väger olika mycket
- Läsfönster och läslinjaler
Mer tips om hjälpmedel för inlärningen: