Karkeamotoriikan ohjeet

Kotiohjeita kouluikäisille

Lapsen vahvuudet ja mielenkiinnon kohteet on tärkeä huomioida, jotta taitojen harjoittelu on mielekästä. Tämän myötä koululaisen itsetunto ja identiteetti vahvistuvat ja positiivinen minäkuva oppijana mahdollistuu. Onnistumisen kokemukset lisäävät motivaatiota harjoitteluun. Harjoittelu on hyvä aloittaa helpoista ja lyhyistä tehtävistä, peleistä ja leikeistä. 

Karkeamotoriikka

tarkoittaa suurten lihasryhmien hallintaa ja liikkumiseen tarvittavien liiketoimintojen koordinaatiota                                                        

Karkeamotoriikan pulmista voivat kertoa

  • osallistumattomuus tai vetäytymi­nen liikuntatunnilla
  • haluttomuus liikkua ikäistensä tavoin itsenäisesti lähiympäristössä
  • tapaturma-alttius liikuntatilanteissa
  • uusien taitojen kuten hiihtämisen, luistelun tai pallopelien oppimisen haasteet tai kiinnostuksen puute
  • haasteet pöytätasolla työskentelyssä siten, että asennon ylläpito pöydän ääressä on työlästä ja haittaa keskittymistä

Karkeamotoriikan vahvistamiseksi

  • Osoittakaa kiinnostusta lapsenne liikuntaan; motivoikaa lasta arkiliikuntaan ja mieleisen liikuntaharrastuksen löytämiseen. Espoon kaupungin liikuntatoimi järjestää paljon ryhmäliikuntaa (tietoa vaihtoehdoista mm. Espoon nettisivuilta www.espoo.fi(ulkoinen linkki) tai Kimpassa kuntoon - esitteestä).
  • Lähtekää retkille lähiluontoon. Retkillä voi kävellä tai pyöräillä vaihtelevassa maastossa, juosta, hyppiä tai kiipeillä esim. geokätköilyn lomassa.
  • Ottakaa lapsi mukaan erilaisiin kodin askareisiin, joissa mahdollistuu monipuolinen kehon käyttö esim. puutarhatyöt, lumityöt, ruokakassin kantaminen ja imuroiminen. Nämä työt vaativat usein hyödyllistä lihastyötä; kantamista, nostamista ja työntämistä.
  • Rajoittakaa perheen ruutuaikaa keksimällä vaihtoehtoista yhteistä tekemistä ja harrastuksia kuten esim. mailapelit, uiminen ja ulkoilu.

Oppimisen apuvälineitä:

  • aktiivityyny
  • jumppapallo

Lisätietoa:

Koko Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue