Näönvarainen hahmottaminen

Kotiohjeita kouluikäisille

Lapsen vahvuudet ja mielenkiinnon kohteet on tärkeä huomioida, jotta taitojen harjoittelu on mielekästä. Tämän myötä koululaisen itsetunto ja identiteetti vahvistuvat ja positiivinen minäkuva oppijana mahdollistuu. Onnistumisen kokemukset lisäävät motivaatiota harjoitteluun. Harjoittelu on hyvä aloittaa helpoista ja lyhyistä tehtävistä, peleistä ja leikeistä.

Näönvarainen hahmottaminen

tarkoittaa aivojen kykyä tulkita sitä, minkä silmät näkevät. Sillä tarkoitetaan kuvanmuodostusta ja tunnistamista sekä tila- ja etäisyyssuhteiden käsittämistä. Tarkkaavuuden suuntaamisen avulla mahdollistuu kyky huomata kokonaisuuksia ja olennaisia yksityiskohtia. Näönvaraisen hahmottamisen pulmat voivat liittyä silmän ja käden yhteistyön vaikeuksiin.

Näönvaraisen hahmottamisen pulmista voivat kertoa

  • ajan hallinnan ja kellon oppimisen haasteet
  • siirtyminen paikasta toiseen tai tilassa liikkuminen on haastavaa, esim. lapsi eksyy herkästi tutussakin paikassa eikä opi kulkureittejä
  • vaikeudet seurata opetusta taululta tai oppikirjasta
  • väsyminen runsaan näkötiedon käsittelyyn
  • nähdyn mieleen painamisen ja palauttamisen haasteet
  • vaikeudet kirjainten, kuvioiden, suuntien tai muotojen tunnistamisessa
  • vaikeudet matematiikassa
  • vaikeudet erottaa kuvioita taustasta ja hahmottaa kuvaa kokonaisuutena
  • vaikeutena oman kehon hahmottamisessa esimerkiksi pukeutumisen hankaluutena tai arkuutena liikuntaleikeissä

Näönvaraisen hahmottamisen vahvistamiseksi

  • Varmistakaa että koululaisen lähi- ja kaukonäkökyky on riittävä.
  • Vahvistakaa näönvaraista ajattelua kuvaamalla asioita ääneen.
  • Muokatkaa ympäristöä; jäsentäkää tila selkeäksi, käyttäkää riittävää valaistusta ja pöytätyöskentelyssä huomioikaa hyvä työskentelyasento.
  • Muokatkaa työskentelymateriaaleja; käyttäkää vahvoja värejä ja kontrasteja koulu- ja tehtäväkirjoissa, rajatkaa tai muokatkaa tekstiä/kuvia suuremmaksi.
  • Tauottakaa työskentelyä ja pilkkokaa tehtävät pienempiin osiin.
  • Harjoitelkaa arjen toimintoja yhdessä; pöydän voi kattaa vanhemman antaman mallin mukaan, kaupassa lasta voi pyytää auttamaan ostosten etsimisessä sanallisten ohjeiden mukaan, ruoan laittamisessa ja leipomisessa lapsi voi harjoitella esim. mittaamista ja punnitsemista.

Oppimisen apuvälineitä:

  • aktiivityyny
  • lukikalvot ja – viivaimet

Lisävinkkejä oppimisen apuvälineistä: 

Ladattavia terapeuttisia pelejä löytyy esim. http://www.terapiapsi.fi/(ulkoinen linkki)

Koko Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue