Visuell gestaltning

Anvisningar till hemmet för barn i skolåldern

Det är viktigt att uppmärksamma barnets styrkor och intressen så att färdighetsträningen blir meningsfull. Detta stärker skolbarnets självkänsla och identitet och gör det möjligt för barnet att skapa sig en positiv självbild som elev. Upplevelser av att lyckas ökar motivationen att träna. Det är bra att börja med enkla och korta uppgifter, spel och lekar.

Visuell gestaltning

Med visuell gestaltning menar man hjärnans förmåga att tolka synintryck. Med visuell gestaltning avses förmågan att forma och identifiera bilder och att uppfatta rums- och avståndsförhållanden. Genom att rikta uppmärksamheten aktiveras förmågan att se helheter och väsentliga detaljer. Visuella gestaltningssvårigheter kan ha en koppling till öga-hand-koordinationen.

Följande kan vara tecken på svårigheter med den visuella gestaltningen

  • Svårigheter i tidshanteringen och i att lära sig klockan.
  • Barnet har svårt att förflytta sig mellan olika platser eller i rummet, till exempel går barnet lätt vilse även i bekanta omgivningar och lär sig inte rutterna.
  • Svårigheter att följa undervisningen från tavlan eller läroboken.
  • Barnet tröttnar när hen ska processa stora mängder synintryck.
  • Svårigheter med att lägga på minnet eller återkalla saker från minnet.
  • Svårigheter med att känna igen/lära sig bokstäver, mönster, riktningar eller former.
  • Svårigheter i matematik.
  • Svårigheter att urskilja mönster från en bakgrund och se bilden som en helhet.
  • Svårighet att uppfatta den egna kroppen, till exempel svårigheter med att klä på sig eller barnet är trevande vid fysiska aktiviteter.

För att utveckla den visuella gestaltningen

  • Säkerställ att eleven ser bra både på nära håll och på långt håll.
  • Stärk tänkandet som bygger på synintryck genom att beskriva saker och ting högt.
  • Modifiera omgivningen; strukturera rummet så att det är tydligt, använd tillräcklig belysning och uppmärksamma en bra ställning vid arbete vid bordet.
  • Modifiera arbetsmaterialen; använd starka färger och kontraster i skolböcker och övningsböcker, avgränsa eller förstora text eller bilder.
  • Ta pauser i arbetet dela upp uppgifterna i mindre delar.
  • Öva på vardagssysslor tillsammans; barnet kan duka bordet enligt en mall som föräldern ger, i butiken kan man be barnet att hitta varor efter verbala anvisningar, vid matlagning och bakning kan barnet öva till exempel på att mäta och väga.

Hjälpmedel för inlärningen:

  • Aktivitetsdyna
  • Läsfönster och läslinjaler

Mer tips om hjälpmedel för inlärningen: 

Terapeutiska spel som kan laddas ned finns till exempel på webbplatsen http://www.terapiapsi.fi/(extern länk) 

Hela Västra Nylands välfärdsområde