Vinkkejä tehtävissä etenemiseen
Miten auttaa?
Toiminnanohjaus on usean eri ydintaidon yhteispeliä ja eri toimintojen tasapaino lapsen elämässä on tällöin erittäin tärkeää, jotta taidot olisivat optimaalisesti käytössä. Aluksi onkin tärkeää varmistaa, että lapsi tai nuori syö monipuolisesti, nukkuu riittävästi ja käyttää älylaitteita rajoitetusti. Näillä kaikilla tiedetään olevan vaikutusta myös toiminnanohjauksen onnistumiseen. Erilaiset tulevien tapahtumien ennakoinnin tavat sekä selkeä arjen struktuuri tukevat lasta tai nuorta, jolla on pulmia toiminnanohjauksessa. Struktuuria kannattaa myös konkretisoida esimerkiksi kuvin, vaikka lapsi tai nuori olisikin lukutaitoinen, sillä monen kanavan kautta tuleva informaatio tulee todennäköisimmin huomatuksi.
Vinkkejä tehtävissä etenemiseen
- Kuvastruktuurit, tehtävien pilkkominen osiin ja kuvittaminen
- Ajastinten käyttö, tietty aika tietyn tehtävä tekemiseen ja positiivinen palaute onnistumisesta
- Pulpetille voidaan asettaa tehtävämäärää vastaava määrä numerokortteja ja oppilas kääntää aina tehtävän tehtyään yhden kortin. Tämä konkretisoi tehtävän edistymistä.
- ”Think aloud”-strategian käyttäminen, ns. ongelmanratkaisupuhe (aikuinen mallittaa omalla ääneen puhumisella tehtävässä etenemistä, seuraavaksi lapsi voi ohjata aikuista puhuen ja opettaja voi auttaa lapsen kertomista apukysymyksin, lopulta pyrkimys siihen, että lapsi ohjaa itseään hiljaa puhuen).
Lisätietoa: https://www.pirha.fi/web/nepsy-neuropsykiatriset-vaikeudet/nepsy-materiaalit/nepsy-kuvat(ulkoinen linkki)